הביקורת הציבורית והמשפטית עשתה את שלה. ח"כ יואב קיש (ליכוד), שיזם והגיש לכנסת את הצעת "חוק השתולים", במקביל לקמפיין השתולים של תנועת אם תרצו, החליט לשנות את שם החוק ל"חוק סוכן זר" ולמחוק מההצעה כל אזכור של המלה "שתולים".



הקמפיין שעורר הדים רבים זכה לביקורות שליליות מכל חלקי המפה הפוליטית והביקורת הגיעה לשיאה בשעה שדמויות מרכזיות בתחום התרבות בארץ הוצגו כ"שתולים בתרבות" עד שאפילו יו"ר הבית היהודי גינה את הקמפיין ואמר כי מדובר ב"קמפיין מביך ומבזה".



ח"כ קיש הגיש הצעת חוק עם עוד 15 חברי כנסת המבקשת להגדיר כל עמותה או חברה לתועלת הציבור אשר מקבלת תרומה בכל סכום מ ישות מדינית זרה – כשתולה במדינת ישראל ולכן יחול איסור על משרדי הממשלה וצה"ל לשתף איתה פעולה.



הצעת החוק קובעת כי אותם גופים יחויבו לציין בכל מסמך רשמי, דף אינטרנט, שילוט או פרסום מטעמו, את המילה "שתול" בצמוד לאזכור שם הארגון, זאת בגודל שלא יפחת משמינית העמוד או משמינית שטח הפרסום. הפרת חובה זו, על פי ההצעה, מהווה עבירה פלילית שדינה קנס של 100 אלף שקל.



היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, חיווה דעתו כי הצעת החוק "לוקה בפגמים חוקתיים חמורים". ינון כתב כי "אין זה מקובל במדינה דמוקרטית לעשות שימוש בחקיקה לשם תיוג/'ביוש' שכזה, ובוודאי כאשר קבלת תרומות ופרסים כאמור אינה אסורה בדין הישראלי. בהקשר זה חשוב להזכיר כי אין מדובר בקבלת תרומות מגורמים עוינים לישראל, אלא ממדינות ידידותיות, שחלקן אף תורמות למדינת ישראל ולצה"ל סכומים ניכרים".



בתגובה לדברי היועץ המשפטי, תיקן בימים האחרונים ח"כ קיש את הצעת החוק, החליף את שם החוק ל"הצעת חוק סוכן זר" ומחק את כל האזכורים למילה "שתול" בגוף ההצעה.



בתגובה נמסר מלשכת ח"כ קיש כי "אכן שם החוק שונה מחוק השתולים לחוק סוכן זר. בהגשת החוק התלבט ח״כ יואב קיש בין שני השמות ובעקבות בקשת והמלצת היועץ המשפטי של הכנסת עודכן השם לסוכן זר אך המהות נשארה".