נותנים גיבוי: הרמטכ"ל גדי איזנקוט יעביר היום (ראשון) סקירה ביטחונית שגרתית לממשלה, אך בעקבות סערת דבריו משבוע שעבר, ראש הממשלה אמר בפתח הישיבה כי מדובר ב"בשבוע שעבר התנהל ויכוח סביב דברי הרמטכ"ל. זה היה ויכוח סרק. הרמטכ"ל אמר את המובן מאליו". נתניהו הוסיף כי "כל מה שנאמר אחר כך נאמר מחוסר הבנה או מרצון לניגוח פוליטי ואלה פסולים. צריך לשים את הדבר הזה בצד ולעבור הלאה". גם שרי הממשלה ממשיכים לגבות אותו, השר אריה דרעי: "אל תירא ואל תיחת".



השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל התייחסה לדברי הרמטכ"ל ואמרה כי הוא "חידד את הדברים שכולנו יודעים שצה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר וככזה האמירות שלו נכונות בהחלט". שר הפנים ופיתוח הפריפריה דרעי אמר: "יש לנו רמטכ"ל יוצא מהכלל, לא צריך את הגיבוי שלי. אני מגבה אותו ואת כוחות הביטחון בכל ישיבת קבינט. הרמטכ"ל ערכי והגון ואני אומר לו: חזק וברוך אל תירא ואל תיחת - נותנים לך גיבוי מוחלט".



גם שר החינוך נפתלי בנט התייחס לאיזנקוט לפני ישיבת הממשלה: "חיילי צה"ל הכי מוסריים והכי תקיפים נגד טרור והכי ערכיים. הרמטכ"ל בסך הכל חזר על הוראות פתיחה באש ואני מגבה אותו". עוד הוא אמר: "כל מחבל, לא משנה מה גילו, שמסכן חיי ישראלי יורים על מנת לפגוע, אם אין סכנת חיים לא מפעילים אש".



גלעד ארדן, השר לביטחון הפנים אמר: "אין לי מילת ביקורת על הרמטכ"ל. דבריו נופחו והוצאו מהקשרם על ידי התקשורת. למרות מה שהשתמע מהשיח התקשורתי לא היה מקרה אמיתי שבו רוקנו מחסנית ולכן אני מציע שאפשר להרגיע ולגמור את השיח הזה". עוד הוסיף ארדן: "לרמטכ"ל יש גיבוי מלא משרי הממשלה ויש שיתוף פעולה מלא בין צה"ל למשטרה. ככל שהיו אמירות של חברי כנסת שלא במקומן, ראוי שראש הממשלה יתייחס אליהם. מייצרים שיח תקשורתי דמיוני על פערים שלא קיימים בין הדרג המדיני לצבאי. כולנו רואים עין בעין את הוראות הפתיחה באש".



כזכור, הרמטכ"ל הגיע לביקור ופגישה עם תלמידי תיכון לקראת גיוס בבת ים. במסגרת הביקור, פגש הרמטכ"ל את מנהלי התיכונים בעיר ובני נוער העתידיים להתגייס לצה"ל ושוחח איתם על אופן הגיוס, משמעות השירות הצבאי וחשיבותו. בנוסף, הרמטכ"ל השיב על שאלות העוסקות במצב הביטחוני, שילוב בנות בשירות משמעותי וההתמודדות הכלכלית של חיילי צה"ל. בין היתר נשאל הרמטכ"ל על ידי אחד התלמידים על נושא הוראות פתיחה באש בעיקר מול האתגרים של גל הטרור הנוכחי. בתשובה לשאלה אמר הרמטכ"ל כי "צה"ל לא צריך להיגרר אחר קלישאות כמו 'הקם להורגך השכם להורגו' או 'כל מי שבא עם מספרים צריך להרוג אותו'. הכלים שיש לחיילים הם מספקים ונכונים", אמר והוסיף: "לא רוצה שחייל ירוקן מחסנית על נערה עם מספריים".



דבריו של איזנקוט עוררו סערה וח"כ בצלאל סמוטריץ' פנה לשר הביטחון במכתב תלונה ובו כתב כי התבטאותו של איזנקוט מהווה התנהגות בלתי הולמת. "זוהי אמירה בוטה ומזלזלת שאסור שתעבור בלא התייחסות", כך לשון המכתב, "הזלזול בקודשי ישראל ובערכים שליוו את עמנו מזה אלפי שנים לא ראוי ולא תואם את ערכי צה"ל ואת ההתנהגות המצופה מקצין בכיר בו", סיכם סמוטריץ'.



בתגובה שר הביטחון משה בוגי יעלון גיבה אותו ואמר כי "בגל הטרור הזה, אסור שחושינו יקהו, אסור שהאצבע תהיה קלה על ההדק". עוד אמר יעלון: "צריך לפעול בקור רוח ושיקול דעת, אסור לפגוע בחפים מפשע וליצור נסיבות שבהן הדם הרותח של חיילים, שוטרים או אזרחים גורם לנו לאבד צלם אנוש. זה אתגר פיקודי מהמעלה הראשונה ואוי לנו אם לא נשמור על כך גם כחיילים וגם כאזרחים".