שש שנים לאחר המשבר קשה שנוצר עם וושינגטון בעקבות הודעה על בנייה בשכונה מעבר לקו הירוק בירושלים במהלך ביקור סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן שוב מגיע – ושוב מדברים על חידוש הבנייה מעבר לקו הירוק, בניגוד לעמדת ארה"ב.



ביידן יגיע מחר ארצה על רקע המגעים להשלמתה של חבילת הסיוע הביטחוני החדשה של ארה"ב לישראל. סגן הנשיא, שצפוי לשהות בישראל במשך יומיים, ייפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וידון עמו בדרכים להביא לסיומו של המשא ומתן על היקף ואופי חבילת הסיוע הנרחבת, שממשל הנשיא ברק אובמה מעוניין מאוד להעניק לישראל. ביידן יבקר גם ברמאללה וייפגש עם יו״ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.



נתניהו דוחה את הטענה כי מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב מושפעת ממערכת היחסים הקשה בינו לאובמה. "השבוע יגיע הנה לביקור ידידנו, סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן", אמר אתמול נתניהו. "הביקור הזה מבטא את היחסים האיתנים בין ישראל לבעלת בריתנו ארה"ב. יש מי שכבר חזה את קריסת היחסים הללו – לא כך הוא. היחסים הם איתנים בכל המישורים, וגם מול האתגרים שאנחנו עומדים במשותף מולם באזורנו, על כך כמובן אדון עם סגן הנשיא בביקורו".



"במקביל ליחסים עם ארה"ב", הוסיף, "אנחנו בונים יחסים אחרים, נוספים כמובן, עם מדינות רבות בעולם. בכל שבוע יש כאן נשיא או שר, או ראש ממשלה או שר חוץ, או שרים אחרים ממדינות אסיה, אפריקה, אירופה, אמריקה הלטינית, מהעולם כולו, והדבר הזה מבטא כמובן את הנכסיות של ישראל היום במאבק גם נגד האסלאם הקיצוני וגם לתפוס את הזדמנויות העתיד, בייחוד בטכנולוגיות. מחר יבקר כאן נשיא רומניה, והביקורים הללו יימשכו גם בביקורים שלי במקומות אחרים, במיוחד לתוך יבשת אפריקה ביולי הקרוב".



ג'ו ביידן. צילום: רויטרס
ג'ו ביידן. צילום: רויטרס



ביקורו האחרון של ביידן בישראל היה בשנת 2014, אז הגיע לייצג את ארה"ב בטקס האשכבה של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון ז"ל ברחבת הכנסת. אבל הביקור שעשה כותרות היה הקודם, במרץ 2010, כאשר במהלך הביקור אישר משרד הפנים את בנייתן של 1,800 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה בירושלים, מה שגרם לזעם רב בוושינגטון.



האם הביקור של ביידן מעורר שוב פעילות בתחום עידוד הבנייה בהתנחלויות? מאוד ייתכן שהתשובה לשאלה זו חיובית. שכן, יממה לפני בואו של סגן הנשיא תתכנס היום (שני) שדולת ארץ ישראל בכנסת ותקרא לחדש את הבנייה בעיר מעלה אדומים ולעצור את הקפאת התכנון בה.



הדיון, שיש בו פוטנציאל לגרום שוב מבוכה מדינית דווקא לקראת הביקור החשוב, יתקיים בהשתתפות ראש העיר בני כשריאל וחברי כנסת מכל סיעות הבית ובהם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שהכריז רק לאחרונה כי אם זה היה תלוי בו היה בונה "כמו משוגע" במעלה אדומים וכן השרים מהליכוד חיים כץ, ישראל כץ ויריב לוין ושרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי). משתתפים נוספים: בכירים באופוזיציה, שבהם יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ח״כ איתן כבל, יואל חסון מהמחנה הציוני, יו״ר סיעת כולנו, רועי פולקמן ואחרים.



ביידן והממשל האמריקאי הביעו התנגדות עזה לבנייה בגושי ההתיישבות, הן בשכונות המזרחיות בירושלים והן במעלה אדומים. לקראת הכינוס היום פרסמו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת חברי הכנסת יואב קיש ובצלאל סמוטריץ הודעה שבה נאמר: ״המציאות שבה עיר ואם בישראל הנמצאת בלב לבו של הקונצנזוס הישראלי אינה יכולה להתפתח בגלל הקפאת בנייה מדינית היא אבסורדית ולא מתקבלת על הדעת במדינה ריבונית. הגיע הזמן לומר די למציאות הזאת ולדרוש מהממשלה במיוחד בימים אלו לחזור לבנות במלא הכוח. אנחנו, יחד עם החברים בשדולת ארץ ישראל, נעלה את הנושא שוב לדיון ציבורי שבוע הבא ונמשיך לפעול עד שההקפאה תופשר".