דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז השיב היום (ראשון) למותחים ביקורת על התנהלות הצבא בפרשת החייל מחטיבת כפיר שירה בראשו של מחבל מנוטרל בפיגוע בתל רומיידה בחברון בשבוע שעבר. דובר צה"ל הדגיש כי "החייל מצוי בחקירה. אנחנו מקשיבים ונקשיב לו, שומעים את גרסתו ומערכות אכיפת החוק והמשפט הן אלו שיחליטו".



דובר צה"ל הבהיר כי החייל שנחקר במצ"ח לא נזנח: "לא נפקיר אותו, לא משפט שדה, לא לינץ'. כן נגיד בקול רם - שאנחנו נקבע את הנורמות, שהאירוע חמור, שנעמוד על כך שהשיח הפוליטי יישאר מחוץ לצה"ל. כן לחקירה הוגנת שרק החלה ואין צורך לקבוע מראש את תוצאותיה".



לדברי אלמוז ישנם עשרות אירועים שנחקרים בצה"ל מדי: "הם לא נבדקים ונחקרים כדי 'לצאת' צדקנים, לא בגלל ארגון 'בצלם' ולא בגלל חשש מלחץ בינלאומי. אלא בשביל עצמנו, דמותנו וערכינו. גם באירוע בחברון בדקנו ועדיין בודקים וחוקרים".



דובר צה"ל הוסיף כי בתחום המקצועי נקבע שהלוחמים פעלו כראוי בסיכול המהיר של המחבלים. "בתחום הערכי קבענו שמדובר באירוע חמור לאחר קיום תחקיר ראשוני על ידי המפקדים. נורמות וערכים לא נמדדים ונקבעים בטוקבק אלא בשטח, כשקשה, כשמסובך, כשלא הכל ברור. אמירה פיקודית חייבת להישמע תמיד, אמר אלמוז.



לצד השבחים שלהם זכו הלוחמים בשטח הדגיש אלמוז כי "במקרים שבהם יחליטו המפקדים שחובתם לתת גיבוי - יינתן גיבוי. לא באופן אוטומטי ורק אחרי תחקיר. במקרים שבהם נדרשת אמירה ברורה היא תאמר בקול רם".




עדויות נגד החייל


מוקדם יותר היום דווח כי אחד החיילים המשרת בפלוגה יחד עם החייל החשוד ברצח, סיפר בתחקיר המבצעי כי כמה רגעים לפני ביצוע הירי אמר לו החייל החשוד: "מחבל שדוקר חבר שלנו צריך למות". החייל שמסר את העדות אמר לחוקרים כי הוא ניסה להרגיע אותו ולהסביר לו שהפצוע הוא באורח קל אולם אז החייל ביצע את הירי.



עוד עלה בחקירה כי מאוחר יותר שאל מפקד הפלוגה את החשוד "למה ירית?". המפקד סיפר לחוקרים שהחשוד ענה "כי מגיע לו למות". בשלב הזה המ"פ הרחיק את החשוד מהזירה ודיווח למפקדיו על האירוע החריג. על פי החקירה מדובר בהתרחשות שארכה כעשר דקות ומיד לאחר מכן מג"ד 92 העביר את הדיווח למצ"ח (משטרה צבאית חוקרת).



חייל צה"ל יורה למוות במחבל . צילום מסך
חייל צה"ל יורה למוות במחבל . צילום מסך



כזכור, הפרשה החלה כאשר ביום חמישי שעבר כשחייל צה"ל נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה שהתרחש בתל רומיידה שבאזור חברון. שני המחבלים שביצעו את הפיגוע נורו למוות על ידי כוחות הביטחון. בסרטון שפרסם באותו יום ארגון "בצלם", נראה המחבל שוכב על הכביש בזמן שהחייל מקבל טיפול. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום דורך את הנשק, לוחם חטיבת "כפיר", מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל. ברגע הירייה החייל היורה מהמצלמה נראה מוסתר, אולם קודם לכן ניתן לראות אותו נותן את הקסדה שלו לחייל נוסף, דורך את הנשק ומכוון. בדיוק בעת הירי עובר רכב מסחרי לבן שעמד במקום ומסתיר את הפגיעה, אולם לאחר שהוא עובר ניתן לראות את הדם ניגר מראשו של המחבל.



הסרטון עורר סערה במערכת הפוליטית ובקרב רבים בציבור, היו מי שגיבו את החייל על פעילותו, וטענו כי הוא הציל חיים של אחרים והיו שטענו כי מדובר במעשה אשר מכתים את ערכי צה"ל והמדינה. יממה לאחר מכן פרסם ארגון "חברים לשעת צרה" סרטון נוסף מאותה הזירה, שבו נשמעו גורמי הרפואה במקום כשהם צועקים: "לא לגעת במחבל עד שלא מגיע חבלן, ייתכן כי יש עליו מטען".



יום לאחר פיגוע הדקירה, הובא החייל להארכת מעצר בבית הדין הצבאי ביפו ובדיון בהארכת מעצרו נחשף כי הוא חשוד ברצח. החייל טען בדיון כי הוא "חש בסכנת חיים" והתביעה טענה כי גרסתו של החייל, שלפיה חש סכנה ועל גופו של המחבל חשש מחגורת נפץ, הופרכה לחלוטין בחקירה. עוד טענו בדיון כי מצ"ח פתחו בחקירה בטרם הופץ הסרטון בעקבות תלונה שהגיעה ממפקד גדוד שמשון של חטיבת כפיר, מפקד הגדוד בו משרת החייל.