נשיא המדינה ראובן ריבלין הזהיר היום (רביעי) במהלך פגישה עם מועצת ראשי הדתות (היהודית, הנוצרית, המוסלמית והדרוזית) מפני אפשרות של "התפרצות של אלימות שעלולה לגרום לשפיכות דמים" במהלך תקופת החגים הקרובה, הכוללת את חג הפסח הקרוב, הפסחא הנוצרי, חג נבי שועייב וחגים מוסלמים נוספים, וזאת על רקע קריאות הסתה ומתיחות גואה בהר הבית. הדברים באים על רקע ידיעות מודיעיניות שמתריעות מהבערת השטח בתקופת הקרובה, ובהמשך לדברי ראש הממשלה בישיבת הממשלה על ניסיונות ההסתה של השייח ראא'ד סאלאח.



"המקום הזה שכולנו שייכים אליו, מדמם כבר חודשים ארוכים מתסכול וייאוש, משנאה מעיוורון ומפחד. ובל נשלה את עצמנו: המקום הזה,הבית שלנו, בוער גם מהסתה, וחלק מן ההסתה הזו מקורה באמירות של מנהיגים דתיים מוכרים ובכירים המתיימרים לדבר בשמה של אמת דתית", התריע ריבלין בדבריו. "כבר עכשיו שב ועולה המתח בעיר כולה ובפרט באגן הקדוש ובהר הבית עצמו", אמר והודיע כי "ישראל מחויבת לסטטוס קוו, מקפידה על אכיפתו, ותקפיד על קיומו".



"המפגש הזה הוא לא טקסי", הדגיש הנשיא. "אנחנו עוסקים כאן בחיי אדם- בדם שנשפך ובדם שעוד עלול חס וחלילה להישפך. זוהי עת חירום ממש והחובה מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו, למנוע התפרצות של אלימות שעלולה לגרום לשפיכות דם נקי. כל הסתה וכל אמירה יכולה להבעיר את האזור כולו והארץ לצערנו בוערת. לא נוכל לרחוץ בניקיון כפנו, אם לא נחוש אחריות, כל אחד ואחד, בפני צאן מרעיתו".


"הסתה ניזונה גם משתיקת המנהיגים"

לדבריו, "ישנן דרכים משפטיות להיאבק בהסתה ועל מערכת המשפט למצות אותן. אולם, הבה נודה על האמת, באכיפה בלבד אין מנצחים הסתה. הסתה ניזונה מהתבטאויות של מנהיגים ומשתיקתם המסוכנת לא פחות. והסתה נסוגה אחור מפני הנהגה שמציבה את המופת ההפוך. מופת של סובלנות, מופת של כבוד לזולת, ומופת של מתינות. אשר על כן, נוכחותכם כאן היום חשובה מאין כמותה. נוכחותכם כאן מקדשת את שם האל".



הנשיא התייחס לחגים ולמועדים הקרבים ליהודים, לנוצרים למוסלמים ולבני העדה הדרוזית, והדגיש את הרגישות הנובעת מכך: "אנו עומדים בפתחם של שבועות משופעים בחגים וימים טובים- הפסח היהודי, הפסחא הנוצרי, חג נבי שועייב, ולילת אלאסראא ואלמעראג'. תקופות של חגים ושמחה הופכות לא פעם למוקדים של מתח, חיכוך ואלימות. במיוחד נכונים הדברים לעיר הזו הקדושה לכולנו- לירושלים".



"כבר עכשיו שב ועולה המתח בעיר כולה ובפרט באגן הקדוש ובהר הבית עצמו. אני מבקש להשמיע דברים ברורים בנושא הזה וקורא לכם להעביר את המסרים הללו לקהילותיכם גם כן: מדינת ישראל מחויבת וערבה לשלום בני כל הדתות ולחופש הדת, הפולחן והאמונה. יתר על כן, מדינת ישראל מחויבת מחויבות מלאה לשמירה קפדנית על הסטטוס קוו בהר הבית וביתר המקומות הקדושים", הדגיש הנשיא.



הוא סיפר כי פונים אליו ראשי ממשלות ונשיאים "שנחשפים לתעמולה שקרית כזו או אחרת", ושואלים האם אכן ישראל מתכננת לשנות את הסטטוס קוו. לדבריו,התשובה היא כזו: "ישראל מחויבת לסטטוס קוו, מקפידה על אכיפתו, ותקפיד על קיומו. קל מאוד להפוך את ירושלים למקום סכסוך, אך חובה עלינו, על כלל אוהבי ירושלים המאמינים בקדושתה, להתעקש כדי לגנות את הניסיונות להצית בירושלים את אש מלחמת הדת".


"יש להגן על המקומות הקדושים בפני כל אלימות וחילול"

בתם הכינוס פורסמה הודעה משותפת לכל נציגי העדות בישראל, ובכללם הרבנים הראשיים לישראל, השיח' מחמד כיוואן, יו"ר איגוד אנשי הדת המוסלמית בישראל, השיח' מוואפק טריף, המנהיג הרוחני לעדה הדרוזית, הפטריארך תיאופולוס השלישי, ראש הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית בישראל ומנהיגי דת נוספים בה נאמר כך: "אנו ראשי הדתות במדינת ישראל המהווים את מועצת ראשי הדתות, מאמינים בבורא עולם, המנהיג את עולמו בחסד וברחמים, הדורש מאתנו לחיות עם כל אחד ואחד בשלום ובכבוד, מתחייבים לשתף פעולה ולעשות את כל אשר לאל ידינו בכדי ליישם את הצו החשוב הזה בארץ הקודש".



עוד נכתב: "אנו מצהירים למחויבותנו, לקדושת חיי אדם, מוקיעים כל אלימות פיזית או מילולית נגד חפים מפשע ובמיוחד כאשר דבר זה נעשה בשם הדת ומהווה חילול הקודש. אנו מאמינים באמונה שלמה, שבמדינת ישראל יש מקום לכולנו לחיות בכבוד הדדי, בביטחון, שלום, איש איש על פי אמונתו ודתו. בכדי להשכין שלום וכבוד הדדי בין בני הדתות השונות בארצנו, עלינו לחנך בהתאם את ילדנו ואת קהילותינו, לכבד את הזולת, להכיר אותו ולמנוע פגיעה ברגשותיהם ובאמנותם של אחרים. המקומות הקדושים הינם נחלת אבותינו וחובה עלינו לשמרם בהיותם מורשותינו הדתיות והתרבותיות. יש להבטיח את שלמותם, אופיים המיוחד ולהגן עליהם בפני כל אלימות וחילול".



לבסוף צוין כי "אנו קוראים לקהילתנו לכבד את המקומות כל הקדושים ולמנוע כל פגיעה וחילול בהם. אנו מחזקים את ידיו של כבוד נשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין ועשייתו למען אחדות העם וקירוב בין הדתות בארץ. יחד נישא תפילה לאל עליון שישכין שלום ובטחון בקרבנו ובאזור בכלל".


"אנחנו מוקיעים אלימות וטרור בשם כל דת"

הרב הספרדי הראשי לירושלים, הרב שלמה עמאר, אמר בכינוס כי "בכל מקום קיימים קיצוניים אך אנחנו לא נכנע ולא נרים ידיים. נאזר באומץ ועוז רוח והשלום ינחה אותנו באהבה ובידידות".



הפטריארך תיאופולוס השלישי, ראש הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית בישראל אמר כי ״עלינו לעמוד מאוחדים מול כל סוג של אלימות ואנחנו מעריכים מאוד את עמדת הנשיא התקיפה בעניין. חטא ורוע לא נבראו כחלק מאיתנו, הרצון החופשי של האדם מוביל לשם והאלימות והשחצנות היא הביטוי הנורא ביותר לרצון החופשי הזה. בשימוש הנורא הזה ברצון חופשי המוביל לאלימות עלינו להיות ברורים מאוד. אנו מלאי תקווה שההצהרה שאנו מביעים פה באשר לכוחה של האהבה והצדק תוביל לרגיעה ובטחון".



השיח' מחמד כיוואן, יו"ר איגוד אנשי הדת המוסלמית בישראל הגיב אף הוא: ״למען השלום באנו, לא בכדי לקבל גמול. באנו למנוע אלימות בחברה ולקרוא לאנשים לאהוב את מי שאוהב את אלוהים. התכנסנו כאן מנהיגים שונים ואנו פועלים יום ולילה כדי להתפייס ולהביא לסובלנות בין כל הדתות. אין בינינו מחלוקת למרות הדתות השונות ואם יש מחלוקות אנחנו משתדלים להתפייס. אנחנו מוקיעים אלימות וטרור בשם כל דת, יהודית, נוצרית, מוסלמית, זה אסור ונורא גם בעיני הדת. אלוהים אמר - אסור להרוג חף מפשע. יש כ-400 אימאמים שקוראים לשלום פיוס ואהבה. אנו שומרים על כבוד האח, לא האחר, אני משמיט את הר' במכוון כי כולנו אחים. אלוהים הוא שאמר שאין הבדל בין בני האדם ושצריך לשמור על האחווה. כולנו למען כולם. לכבוד המשתתפים אני אומר שכולנו עושים למען כולם עד שיבוא שלום בארץ השלום. אני מקווה שהאל יביא עלינו בחודש החגים של כל הדתות חג של שלום בטחון ואמונה לכולם".