יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר הערב (חמישי) בפגישה עם ראש ממשלת אירלנד לשעבר ברטי אהרן כי ניסה למנוע את גל הטרור הנוכחי, אך נתקל בחוסר היענות מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "בזמן הבחירות הייתי בפגישה ברמאללה אצל נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן שאמר לי שתהיה אינתיפאדה שלישית. הלכתי עם זה לציבור ולראש הממשלה נתניהו ולא היתה תגובה ממנו. היתר היסטוריה, היסטוריה טרגית של עשרות הרוגים ומאות פצועים. אנחנו רוצים לשנות את המצב ואת המסלול שקורה".  

עוד אמר הרצוג לברטי, שהיה מעורב בגיבוש הסכם השלום בצפון אירלנד, כי "אני חולם על היום שגם אצלנו יהיה כך. זה היה רגע מיוחד בהיסטוריה בו לכל המנהיגים היה את האומץ והרצון לצעוד קדימה להסכם שלום". 

מוקדם יותר במהלך השבוע התייחס שר הביטחון משה יעלון לגל הטרור הנוכחי ואמר כי "הפלסטינים הבינו שאין תוחלת לפיגועים הללו והרוב המכריע של המקרים נגמר במותו של המחבל". השר התייחס לתגובות בעולם הערבי ואמר כי "הפלסטינים לא זכו להד התקשורתי לו ציפו בעולם הערבי, ואפילו בשלב מסוים ההנהגה הפלסטינית הייתה בסכנה מחשש שהעם יצא לרחובות, בדומה לשביתת המורים". את הדברים אמר יעלון במהלך סקירה ביטחונית לקראת חג הפסח והתייחס לזירות השונות המאתגרות את ישראל. 


"פעילי טרור נעצרו במיטות"


על הצלחת פעולות ההתרעה בעקבות גל הטרור הנוכחי אמר: "יכולות מודיעיניות ופעולות סיכול הובילו למעצרים רבים, זיהינו את הנפיצות בפייסבוק ועצרנו פעילי טרור במיטות בלילות הדבר הזה הוביל לדעיכה. תוסיפו לזה את ההורים שריסנו את הילדים מחשש להרס הבית או שלהם הפסד היתרי העבודה שלהם וקבלתם התראה שפועלת". 

"התראה שפועלת". הריסת בית מחבל, ארכיון. צילום מסך פייסבוק

שר הביטחון התייחס לגזרת רצועת עזה ואמר כי "חמאס לא יורה או פועל נגדנו. יש אירועים של ירי או ניסיון לאתגר אותנו עם מטענים, אבל אין פעילות התקפית וזה תוצר של התראה ומדיניות שאנחנו פועלים בה בכל הגזרות". חמאס ממשיך להתעצם אבל עדיין מתקשה להבריח אמל"ח וחומרים לייצור רקטות. הנתיב שהיה לו לפני צוק איתן לא קיים היום, הם מצליחים להבריח מלוב דרך סיני אבל המצרים מסכלים את הניסיונות ומונעים את מעבר האמל"ח לחמאס ולדאעש.  

על הניסיונות לחמם את הר הבית לקראת פסח אמר השר: "אנחנו מודעים לניסיונות ופרויקט התקנת המצלמות בחסות ירדן נדחה לאחר החג. ראש הממשלה העביר מסר לכל השרים וחברי הכנסת לפיו אין ליצור פרובוקציות על הר הבית". יעלון הדגיש כי "גל הטרור בדעיכה וזה תוצר של המדיניות שלנו לסיכול הטרור".

ירידה בהיקף הפיגועים, המגמה עלולה להשתנות



יומיים קודם לכן התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לירידה בהיקף הפיגועים ואמר כי "ישנה ירידה במספר פיגועי הטרור, אך אני אומר זאת בזהירות רבה, כי הרי המגמה יכולה להתהפך". נתניהו הזהיר ואמר: "אנחנו מזהים ניסיונות של אנשי ראא'ד סלאח לחמם את אזור הר הבית לקראת חג הפסח. האיש הזה הוא נפץ של איש אחד, אני דורש מגורמי הביטחון ומשרת המשפטים פעולה להרחקתו, האיש הזה אמור להיות כבר בכלא"

. לפי הנתונים שהוצגו באותה ישיבת ממשלה, בחודש מרץ השנה היו 20 פיגועים 'משמעותיים' בהשוואה ל-78 פיגועים משמעותיים באוקטובר 2015. באפריל בוצעו עד כה שלושה פיגועים משמעותיים בלבד. הסיבות המרכזיות לירידה המשמעותית הם מהלכי סיכול נרחבים של ישראל אל מול גורמי טרור, הסיכול האפקטיבי אל מול חמאס אשר הגביר משמעותית את מאמציו להוציא פיגועים אל הפועל בתקופה זו (לרבות חטיפה והתאבדות), מהלכי הרתעה אפקטיביים למניעת פיגועים נוספים ופעילות נחושה אל מול ההסתה הפלסטינית. כל זאת תוך ניסיון שלא לפגוע במרקם החיים של מרבית האוכלוסייה הפלסטינית אשר אינה מעורבת בטרור והמשך שימור שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים. לדברי השב"כ, מהלכים אלה הותירו התחושה בקרב הציבור הפלסטיני, בדגש על המפגעים הבודדים, כי ההסלמה הינה חסרת תוחלת".

כחצי שנה מתחילת ההסלמה (מ-1 לאוקטובר) בוצעו על-ידי גורמי טרור פלסטינים כ-270 פיגועים וניסיונות פיגועים משמעותיים רובם במתווים של ירי, דקירה ודריסה. כתוצאה מפיגועים אלה נרצחו 29 ישראלים וארבעה אזרחים זרים. כמו-כן נפצעו כ-250 אזרחים נוספים. הפיגועים ברובם הינם פיגועי בודדים אשר בוצעו ע"י צעירים, חלקם ממניעים לאומיים אך רובם ממניעים אישיים כמו מצב כלכלי או אישי קשה.