מושב הקיץ של הכנסת נפתח היום (שני) ב"יום הרצל", כשמצד אחד עומדת הקואליציה, בניסיונותיה להתרחב ולכלול את ישראל ביתנו בתוכה. מהצד שני נמצאת האופוזיציה, בראשות המחנה הציוני, שנמצאת בשסע פנימי עמוק בעקבות המגעים שניהל היו"ר, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג. לאורך כל השבוע האחרון, מאז פיצוץ המגעים, תקף הרצוג בחריפות את נתניהו, שמבחינתו לא הגיב לדברים.

הרצוג תקף במליאה את נתניהו וטען כי הוא "הפקיר את טובת המדינה לטובת אינטרס אישי". רה"מ מצידו, קרא להרצוג להצטרף לממשלה וטען כי "הדלת עדיין פתוחה לקדם פיוס לאומי". 

בשנת 2004 נחקק חוק בנימין זאב הרצל (ציון זכרו ופועלו), ועל פי סעיף 1 בחוק זה, מטרותיו "להנחיל לדורות את חזונו, מורשתו ופועלו של בנימין זאב הרצל, לציין את זכרו ולהביא לחינוך הדורות הבאים ולעיצוב מדינת ישראל, מוסדותיה, יעדיה ודמותה בהתאם לחזונו הציוני". מתוך כך, בחוק נקבע כי "אחת לשנה, בי' באייר, יום הולדתו של בנימין זאב הרצל, יקוים יום הרצל".

ראשון עלה לדוכן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאמר: "נפגשתי היום עם ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס, והדגשנו בפניו שפניה של הממשלה לשלום". 

נתניהו הדגיש את מחויבתו למדינה פלסטינית, ואמר כי הוא מוכן לצעדים אמיצים בנושא המדיני: "אני שואף להתקדם למדינה פלסטינית מפורזת שמכירה במדינת ישראל. אני מוכן לצעדים אמיצים עם שכנינו בעזרת שותפים אחרים באזור, מדינות ערביות, שגם איתן אנו מהדקים את היחסים. הם יוכלו להקים מדינה, אבל היא חייבת להיות מפורזת ולהכיר בישראל". 

ראש הממשלה התייחס גם להרצל ביטון, שריגש רבים במדינה כשהדליק משואה ביום העצמאות: "לפני שבועיים, בליל יום העצמאות, סמוך לקברו של חוזה המדינה, במרומי הר הרצל, עמד הרצל אחר, הרצל ביטון, שהדליק משואה לכבוד מדינת ישראל ואמר בהתלהבות לכבוד עם ישראל שאין כמוהו בעולם, ולתפארת מדינת ישראל. אני ראיתי והתרגשתי כמעט עד לחלוחית בעיניים, זה היה רגע מרומם, מזוקק והרצל ביטון שיקף אמת פשוטה, שחזונו של הרצל יתממש ואנחנו מקדמים אותו. אנחנו לא ניתן לאור לכבות לעולם. נוקיר את דרכו של הרצל לעולם".

 

הרצוג לנתניהו: "הטוויטר אולי יזכור אותך, ההיסטוריה לא" 
 

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שעמד במוקד הסערה סביב המו"מ הקואליציוני שקיים עם נתניהו, תקף אותו בחריפות ואמר: "הטוויטר אולי יזכור אותך לטובה, אך ההיסטוריה לא".  
 
 יו"ר המחנה הציוני הוסיף והתייחס לסערה הפוליטית של השבוע האחרון והסביר: "בעידן שבו מנהיגים מחליפים את דעותיהם לפי רוח הבוקר הנושבת בפייסבוק, אני בחרתי לעמוד על דעתי. בעידן שבו מנהיגים נגררים לפי ציוצים בטוויטר, אני בחרתי להוביל. בחודשים האחרונים , לאור גל הטרור ותחושת חוסר התוחלת המאפיינת את יחסינו עם שכנינו, עשיתי מאמץ לבחון את המצב אל מול מנהיגים בכירים בעולם ובאזורנו". 
 

"בשבועות האחרונים עמדתי זקוף מול מתקפות משתלחות חסרות תקדים", הוסיף הרצוג, שעקץ שוב את נתניהו כשאמר: "מול המון מוסת ומול קריאות אלימות שכמותן לא שמעתי מעולם. ייתכן וסיכנתי את כסאי הפוליטי, וטלטלתי אותו עד כדי כך שיתקשה להתייצב שוב אבל בניגוד למנהיגים אחרים – לא באתי לפוליטיקה כדי להעביר את הזמן". 
אחר כך פנה הרצוג ישירות לראש הממשלה ואמר: "צר לי מר נתניהו כי בחרת שוב לזגזג. צר לי שאתה הוא שטרק את הדלת. צר לי שבחרת להפקיר את טובת המדינה לטובת האינטרס הפוליטי הצר שלך. הטוויטר אולי יזכור אותך לטובה, ההיסטוריה לא. בחרתי לנסות לשנות את ההווה והעתיד כי זה, ורק זה,  תפקידו של מנהיג". 

לאחר מכן עלה נתניהו שנית לדוכן כדי להשיב להרצוג וקרא לו ולמפלגתו להצטרף לממשלה: "לא סגרתי את הדלת, היא פתוחה. יש הזדמנות לאחד את העם, יש הזדמנות לקדם פיוס לאומי ויש הזדמנות לקדם הסדר אזורי. אני קורא לך ולחברייך להצטרף למאמץ הלאומי ולמען מטרות אלה". 
 
עוד לפני תחילת הדיון המיוחד, התקיימו באולם הכנסת הצבעות בארבע הצעות אי אמון בנושאים המדיניים והפוליטיים שהגישו סיעות המחנה הציוני, הרשימה המשותפת, יש עתיד ומרצ, כשכולן נדחו על ידי המליאה. הראשונה, של המחנה הציוני, נדחתה ברוב של 55 מול 47, ההצעה של הרשימה המשותפת נדחתה ברוב של 55 נגד מול 46, מרצ 47:55, והצעת יש עתיד 47 בעד ו-55 נגד.