יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג תקף היום (חמישי) את הממשלה בכנס בהרצליה ואמר כי הטרגדיה הגדולה של הימין היא שלא ניתן להאשים את השמאל בגל הטרור הנוכחי. "גלי אלימות הולכים ומתעצמים, אינתיפאדת אבנים שהופכת לטרור של קלצ'ניקובים וקרל גוסטבים ואזרחים שפוחדים להסתובב בירושלים, בתל אביב, בגוש עציון. אתם יודעים מה הטרגדיה הכי גדולה של ממשלת הימין? אין אף שמאלני שאפשר להאשים אותו. מה אגיד לכם - באמת טרגדיה אמיתית: גם אני חשבתי שקיבלנו כאן חבורה של גיבורים עם כוחות על - יצאו לנו מנהיגי בוב ספוג", אמר הרצוג.



על הצטרפותו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן לממשלה ועל מינויו לשר הביטחון אמר הרצוג: "סוף כל סוף יש לנו ראש ממשלה ימני, שר ביטחון ימני, ושר חינוך ימני, ושרת משפטים ימנית ושר חקלאות ימני, ואפילו שר תחבורה ימני. לדבריו, חברי הממשלה נוהגים לצייץ בטוויטר ולפזר ססמאות, אולם בפועל, מדובר במשחקי אגו שלא הניבו דבר. "מה כן יצא מהביטחון העצמי ומשחקי האגו?", אמר הרצוג והשיב: "ארצות הברית, האויבת הגדולה של ממשלת הימין אחרי איראן מודיעה לעולם על צמצום הסיוע הצבאי. אז מי יממן כעת את מערכת ההגנה האווירית מעל ראשיהם של ילדי שדרות וקרית שמונה? ומי ישלח לכאן תחמושת למחסני החירום? ומי ידאג לרסן את אויבי המדינה באו"ם? דני דנון שיקבל תגבורת מאורן חזן?".



בניסיון להצביע על פתרון לגל האלימות אמר הרצוג: "בחודשים האחרונים, ובהקשר של גל הטרור הנוכחי בו ישראלים נהרגו, ומאות נפצעו, אני זיהיתי דרך שונה: אפשרות לשינוי אמיתי בדמות הזדמנות אדירה לשלום אזורי. עבדתי לקראת פתרון זה עם מנהיגים בינלאומיים ואזוריים באופן ישיר ועקיף. גורמים ואישים בולטים וחשובים אחרים פעלו והובילו אף הם באופן עצמאי ובאופן משולב. על אף שהרעיון של שיתוף פעולה של ישראל עם מדינות ערביות מתונות נמצא כבר זמן ארוך על סדר היום, נדמה היה שעתה הוא יכול לבוא לכדי מימוש לטובת השלום".



במרכז הביקורת, נתניהו וליברמן. צילום: אריק בנדר
במרכז הביקורת, נתניהו וליברמן. צילום: אריק בנדר




דרושה מנהיגות אמיצה ונועזת



לדבריו יוזמה אזורית להתנעת התהליך המדינה מהווה "הזדמנות פז" שארה"ב צריכה להוביל ושהקהילה הבינלאומית צריכה לתמוך בה יחד עם ההנהגות האזוריות במזרח התיכון. "עם מנהיגות אמיצה ונועזת, אנו נוכל לממש הזדמנות זו ולייצר עתיד טוב יותר עבורנו ועבור ילדינו. אני ושותפי במחנה הציוני נמשיך במאמצינו הבלתי נלאים לחתור למימוש חזון שתי המדינות על בסיס ההזדמנות האזורית הייחודית הזו שניתן להתחיל איתה בטווח המידי. אנו נמשיך לשאוף לשנות את המעגל האכזרי של ההיסטוריה ולהוביל את ישראל ואת האזור כולו לדרך חדשה וטובה יותר".



לטענת הרצוג, כדי להתניע את היוזמה האזורית, נדרש הרכב אחר של הממשלה. "שכן תנאי בסיסי להתחלת התהליך הוא נקיטת צעדים בוני אמון בשטח בינינו לבין הפלסטינים. צעדים שנבלמו שוב ושוב על ידי נציגי יש"ע בממשלה ולכן, לפני כמה שבועות, כשהבנתי שיש כאן הזדמנות היסטורית לשינוי פני האזור, החלטתי לקחת סיכון חסר תקדים ברמה הפוליטית והאישית, הבנתי שאולי אשלם מחיר תדמיתי כבד, ואולי אאבד את כסאי, ואולי הכעס יהיה כה כבד שלעולם לא יסלחו לי חלק מחבריי למפלגה – אבל החלטתי כי זה תפקידי, וזו אמונתי וזה חזוני וזו הדרך שבה צריכה ישראל ללכת. ההזדמנות הזו לא תחזור בשנים הקרובות, ובכל זאת, דקה אחרי שקמה ממשלת 'הימין-ימין-שאין-בה-אף-שמאלני-לעזאזל', כבר יש גורמים המודיעים מ'סביבותיה' למנהיגי האזור על תכניות למלחמה בקרוב מאוד".



בביקורת על נתניהו הוסיף הרצוג: "מתוך המקום הזה פתחתי בפני נתניהו את הדלת, הושטתי לו יד ואמרתי לו: אתה הקטר של הימין, אני הקטר השמאל. כלום לא יזוז אם אתה ואני לא נבנה רכבת אחת שתוביל את הקרונות למסע חדש של תקווה חדשה ושל סיכוי חדש. אך נתניהו העדיף שיקולי הישרדות פוליטית צרים ומסוכנים ולכן כונן כאן ממשלת ימין ימין – מלא מלא. ולכן כעת, אני יכול לומר לכם בצער, שהקטר של הימין לא הצליח להתניע, ולא הצליח להוביל, וכשהקרון מוביל לפני הקטר יש לכך רק משמעות אחת: הקטר ירד מהפסים. את הקטר הזה חייבים להחליף".