מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי) את התיקון לחוק יסוד הכנסת, הידוע גם כ"חוק ההדחה", ברוב של 62 ח"כים תומכים מול 46 מתנגדים. החוק יאפשר לחברי הכנסת להדיח חבר כנסת מכהן אם יעסוק בהסתה נגד המדינה או יגלה תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגדה. 



דרמה נרשמת בדיון שקדם להצבעה, כשהאופוזיציה הפתיעה את הקואליציה בתרגיל פוליטי. סיעות האופוזיציה הסירו במפתיע את מאות התנגדויותיהן לחוק מעורר המחלוקת, במטרה להקדים משמעותית את מועד ההצבעה ולקיימה לפני שחברי כנסת רבים מהקואליציה מגיעים למשכן. יו"ר הקואליציה זאב אלקין עלה לנאום במטרה למשוך זמן, בזמן שחברי כנסת מסיעות הקואליציה מגיעים למליאה.



הצעת החוק נולדה ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הזעם שעורר מפגש חברי הכנסת הערבים עם משפחות מחבלים במזרח ירושלים בפברואר השנה. בנוסח הסופי הוכנסו כמה שינויים לעומת ההצעה המקורית. כך למשל הצעת החוק, שהייתה אמורה להביא להשעיית חברי כנסת לפרקי זמן קצובים, הפכה לחוק הדחה שירחיק ח”כ לצמיתות מהמשכן.



ההצעה קובעת כי הכנסת רשאית, ברוב של 90 חברי הכנסת, להחליט להפסיק את חברותו של חבר הכנסת אם קבעה כי התקיימה אחת העילות להפסקת כהונה המופיעות בחוק יסוד הכנסת, כלומר הסתה לגזענות או הבעת תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל. כדי להתניע מהלך של הדחה יהיה צורך בבקשה של 70 חברי כנסת, מהם עשרה חברי סיעות האופוזיציה. הבקשה תצטרך לקבל אישור של ועדת הכנסת ברוב של שלושה רבעים מחבריה.



זאת ועוד: חברות של ח”כ שיודח תופסק כעבור 14 ימים מיום החלטת הכנסת, אולם בתקופה שמהחלטת הכנסת ועד יום הפסקת החברות הוא לא יהיה רשאי להשתתף בישיבות הכנסת או בישיבות ועדה של הכנסת, אלא לשם הצבעות בלבד. 



חבר הכנסת רשאי לערער לבית המשפט העליון על החלטת הכנסת להפסיק את חברותו. אחד הסייגים שהוכנס לנוסח הסופי של ההצעה קובע כי הליך הדחה לא יתקיים בתקופת בחירות.



כמו כן נקבע כי ועדת הכנסת לא תציע והכנסת לא תחליט להפסיק את חברותו של חבר הכנסת אלא לאחר שניתנה לאותו חבר הכנסת, ליועץ המשפטי לכנסת וליועץ המשפטי לממשלה הזדמנות להשמיע את דברם; חבר הכנסת רשאי לקבל ייצוג עורך דין בוועדה. בקשה להדחת חבר כנסת לא תוגש בעקבות מעשה שנעשה לפני שנכנס החוק לתוקפו, כך שהוא לא יחול למעשה על המעשים המיוחסים לחברת הכנסת חנין זועבי.



לדברי סלומינסקי: “על פי חוק ההדחה, כרטיס כניסה לכנסת יקבל רק אדם שמתחייב לא להסית לגזענות או לתמוך בטרור. זה תמרור אזהרה לכל מי שחושב לנצל לרעה את מעמדו כח"כ”.