ישראל חתמה היום (רביעי) על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם גינאה, מדינה באפריקה שמרבית אזרחיה הם מוסלמים. מדובר בהתקרבות בין המדינות לאחר 49 שנים של נתק. חידוש היחסים עם גינאה מתקיים לאחר ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, באפריקה, מוקדם יותר החודש, במטרה לחזק את הקשרים המדיניים, הכלכליים והביטחוניים עם היבשת. 



לצד חידוש היחסים עם גינאה הבהיר נתניהו כי בקרוב יחודשו היחסים עם מדינה נוספת באפריקה. "במהלך הביקור שלי באפריקה, אמרתי לכם שמדינה נוספת שאין לנו יחסים איתה תכריז בקרוב על חידוש היחסים, אכן זה נעשה היום עם גינאה. בימים הקרובים אני מעריך שתתווסף מדינה נוספת. זה חלק מתהליך שצובר תאוצה והוא חשוב מאוד, הוא פותח את ישראל לאפריקה, והוא כמובן עוזר לנו גם בהיבטים אחרים", אמר נתניהו היום בסיור סמוך לגדר ההפרדה באזור תרקומיא.



מנכ"ל משרד החוץ הגיע לפריז לרגל החתימה על ההסכם. "אני שמח לבשר שבזה הרגע חתמנו, ראש לשכת נשיא הרפובליקה של גינאה מר איברהים חליל קאבה ואני על הצהרה משותפת המודיעה על חידוש היחסים הדיפלומטים בין הרפובליקה של גינאה לבין מדינת ישראל", אמר גולד.



לדברי גולד, זוהי סגירת מעגל חשובה: "מספר המדינות ביבשת אפריקה שעדיין לא עשו זאת הולך ומצטמצם ואנו תקווה שבקרוב מספר זה לא יהיה קיים עוד. ישראל קוראת למדינות שעדיין לא חידשו יחסים דיפלומטיים ללכת בעקבות גינאה כך שנוכל לפעול יחד לטובת כל עמי האזור".



"גינאה וישראל הינן מדינות ששוררת ביניהן ידידות עתיקת יומין אשר התקיימה גם בשנים שבהם לא התקיימו יחסים דיפלומטיים", אמר גולד והוסיף: "אנו כמהים עתה לקדם את שיתוף הפעולה הבילטראלי ביתר שאת. ישראל נכונה להעמיד את ניסיונה ויכולותיה לטובת צרכי הפיתוח של גינאה במגוון רחב של תחומים כגון חקלאות, ניהול מים והגנת מולדת".



לפני כשבועיים, עם יציאתו לאפריקה, אמר נתניהו: ''ישראל חוזרת לאפריקה ואפריקה חוזרת לישראל. הביקור מבטא את מחויבותה של ישראל ליבשת ואת הכרת מדינות אפריקה וישראל בדבר הצורך לשלב ידיים ולהילחם יחד עם אתגר הטרור האסלאמי המאיים הן על המזרח התיכון והן על אפריקה". במהלך הנסיעה ביקר נתניהו באוגנדה, רואנדה, קניה ואתיופיה.



נתניהו ורעייתו בטיסה לאפריקה. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו ורעייתו בטיסה לאפריקה. צילום: קובי גדעון, לע"מ