סערת הרכבת והשבת: יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, פנתה היום (שישי) למנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, בדרישה שעבודות התשתית ישובו להתבצע כסדרן, כולל בשבת, וכתוצאה מכך לא יופסקו הנסיעות בשישי ובמוצאי שבת.



במכתבה שכתבה באמצעות עורכת דינה, דפנה הולץ-לכנר, אמרה גלאון: "הנך נדרש בזאת להורות לאלתר על המשך ביצוע עבודות התשתית של חברת רכבת ישראל לאורך המסילות כסדרן, לרבות מדי סוף שבוע, בהתאם להיתרי העבודה בשבת המצויים בידי רכבת ישראל על פי חוק ועל פי הסטטוס קוו הקיים מזה עשרות שנים. כפי הידוע, להפסקת עבודות התשתית האמורות תהיינה השלכות כבדות משקל על תנועת הרכבות באופן שיבוטלו נסיעות רכבת בימי שישי ובמוצאי שבת בשבת הבאה, אשר נועדו לרווחת הציבור בכלל וכן לציבור חיילי ישראל בפרט".



בפניה צוין כי "ראש הממשלה ומנהל הסגל של משרדו אינם בעלי סמכות להורות על הפסקת עבודות התשתית, משהיתרי העבודה הוצאו כדין על ידי הגורם המוסמך - הוא משרד העבודה. אשר על כן, אסור לראש הממשלה להידרש לסוגיה זו כלל ואין הדבר בסמכותו. כידוע, היתרי העבודה בשבת ניתנים על פי חוק בשל החשש מפגיעה בשירותים חיוניים לציבור וברווחת האזרח".



רכבת ישראל. צילום: באדיבות רכבת ישראל
רכבת ישראל. צילום: באדיבות רכבת ישראל



"לפיכך, הריני להודיעך כי במידה ותיפסקנה עבודות התשתית של רכבת ישראל בשבתות, תפעל מרשתי להגשת תובענה ייצוגית של מאות אלפי נוסעים של רכבת ישראל אשר ייפגעו מכך וזאת בהיקף של מאות מיליוני שקלים".



גלאון התייחסה לדיווח אתמול בכלי התקשורת, לפיו ראש הממשלה נכנע לדרישות החרדים והחליט כי מתוך 20 האתרים בהם אמורים להתקיים עבודות, 17 יידחו לאמצע השבוע ואילו בשלושת האחרים העבודה תיערך בשבת בשל חשש לסיכון חיי אדם. 



עם זאת, הבוקר דווח בגלי צה"ל, כי החרדים לא מסתפקים בהבנות שהושגו אמש, ודורשים כי גם שלושת האתרים שראש הממשלה אישר לעבוד בהם ייסגרו בשבת.   בחוות דעת שנשלחה על ידי נציגם לראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ, הם טוענים כי אין חשש לפיקוח נפש באף אחד ממוקדי העבודות.



ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) התייחס לדיווחים לפיהם החרדים דורשים לקצץ את שירותי הרכבת בשבת, ואמר כי "ראש ממשלת ההסתה הולם שוב. ההחלטה לקצץ בשירותי הרכבת בשבת על רקע 'איומי' המפלגות החרדיות, נועדה לייצר התנגשות מכוונת בין החיילים הצעירים למגזר החרדי, ושוב נתניהו בוחר להבעיר עוד אש בין אזרחי ישראל במקום לקחת אחריות ולפתור את הבעיה. זוהי שיטת נתניהו: כשאין הישגים, תמיד אפשר לתדלק איזו הסתה בעם".