יושב ראש המחנה הציוני, חבר הכנסת יצחק הרצוג, התייחס הבוקר (רביעי) לנאומים שנשאו נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ונשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי, במהלך עצרת האו"ם, וקרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, "להיענות לקריאה הזו בדיבור ובמעשה ולאלתר". בנאום שנשא הרצוג בקיבוץ בארי, לרגל 70 שנים למבצע עליית 11 הנקודות בנגב, האשים את נתניהו בכך שהוא מוותר על הזדמנות היסטורית לשנות את פני המזרח התיכון מתוך קיבעון מחשבתי.



"הצד הישראלי נמצא בקיבעון, האזור השתנה, יש פה הזדמנויות גדולות, התפתחויות מרשימות וקול שאומר לנו 'אל תחמיצו הזדמנות'. בשנה הבאה נציין 50 שנה למלחמת ששת הימים ואם לא נלך למהלכים גדולים וחשובים בהקדם, ייתכן ולא נוכל לנקוט במעשים שיבטיחו לנו את מה שחלמו האבות המייסדים של מדינת ישראל - קיום ושימור  מדינת היהודים", אמר הרצוג.



"אם נתניהו לא נענה לאתגר ההיסטורי, עליו ללכת הביתה", הוסיף הרצוג, "שילמנו מחיר יקר על פועלו של נתניהו בשנים האחרונות. הנהגת ישראל הולכת כרגע בכיוון הלא נכון וצריך לשנות את הכיוון הזה. בסופו של דבר, כשיש לך היום מנהיגים חשובים בעולם ובאזור שאומרים לך כיצד לנוע  לפתרון מדיני באזור, ולאמץ יזמה ישראל צריכה להיענות לכך וליזום בתעוזה ובנחישות. כי ביטחון משיגים באקטיביזם בטחוני ומדיני גם יחד. אם נתניהו ייכשל בהבנת גודל השעה והאתגר אנו נחליף אותו ונעשה זאת אנחנו".



"ישראל לא יכולה להמשיך לכבוש אדמות פלסטיניות"


את הנאום אליו התייחס הרצוג נשא נשיא מצרים במהלך הלילה בנאומו בעצרת האו"ם, ובמהלכו פנה באופן ספונטני לישראל: "הרשו לי לסטות מהנאום הכתוב כדי לפנות להנהגת ישראל ולעם ישראל. יש לנו הזדמנות אמתית לכתוב דף חדש בתולדות אזורנו ולהתקדם לעבר השלום. כמו שישראל עשתה שלום עם מצרים בשנת 1978, היא יכולה לסיים את הקונפליקט עם הפלסטינים. הניסיון עם מצרים נפלא וייחודי וניתן לשחזר אותו מול הפלסטינים, באמצעות הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל שתאפשר ביטחון ושלום לשני העמים".



א-סיסי נואם בעצרת האו"ם. צילום: רויטרס
א-סיסי נואם בעצרת האו"ם. צילום: רויטרס



גם אובמה התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, וקרא לצדדים לפעול לסיומו. בנאומו האחרון כנשיא בעצרת האו"ם שנערך אמש, ביקש אובמה, משני הצדדים, לערוך צעדים לעבר השלום. "ישראלים ופלסטינים יחיו טוב יותר, אם הפלסטינים ידחו את האלימות ויקבלו את הלגיטימיות של ישראל, ואם ישראל תכיר בכך שהיא לא יכולה לכבוש אדמות פלסטיניות. אנחנו חייבים לעשות יותר כמנהיגים לפעול נגד מגמות של הקצנה ושל דחייה".