לשכתו של יו״ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, פנתה היום (חמישי) למתאם פעולות הממשלה בשטחים בבקשה לתאם את השתתפותו של אבו מאזן בהלוויתו של הנשיא התשיעי וראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס. ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את בקשתו של אבו מאזן לנכוח בטקס. ארבעה בכירים נוספים מהרשות, סאיב עריקאת, מאג׳ד פראג, חסיין א-שייח ומחמד אל מדני, אמורים להצטרף גם הם לאירוע, שייערך מחר בהר הרצל. 


הודעתו של אבו מאזן באה ככל הנראה לאחר שמשפחתו של פרס ביקשה ממנו אישית להגיע לאירוע. לפי דיווחים אתמול, יו"ר הרשות הפלסטינית רצה להגיע להלוויה בעקבות בקשה פרטית של המשפחה, ולא בעקבות הזמנה רשמית של גוף ממוסד של המדינה. 

מלך ירדן עבדאללה. שיגר כעת אגרת תנחומים. צילום: רויטרס


נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה השני לא יגיעו לטקס. ממצריים יישלח שר החוץ, סאמח שוכרי, שכבר ביקר בישראל מוקדם יותר הקיץ. מטעם ירדן יגיע סגן ראש הממשלה ג׳וואד ענאני. עבדאללה שיגר אחר הצהריים אגרת תנחומים לנשיא המכהן ראובן ריבלין. "כיום, התרומות של אדון פרס לקידום שלום וביטחון באזור רלוונטיות מתמיד. הכרחי שקולות ההיגיון ומקדמי השלום ימשיכו להוביל את הדרך", נכתב באיגרת. "מי ייתן ואלוהים יברך את נשמתו וייתן למשפחתו ולעם ישראל סבלנות ועוז רוח". 

מאז פטירתו של שמעון פרס הגיעו הודעות תנחומים ממנהיגים רבים בעולם, שחלקם הודיעו גם על כוונתם להגיע ללווייתו - ביניהם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, הנסיך צ'ארלס מהממלכה המאוחדת ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. לצד זאת, נשמעה ביקורת בישראל על חוסר ההיענות של מנהיגים בעולם הערבי לחלוק כבוד לפרס, הידוע כשגריר שלום שפיתח קשרים ענפים עם העולם הערבי. 



ריבלין ליד ארונו של פרס, היום. צילום: מרק ישראל סלם



כוננות נרשמת במערכת הביטחון לקראת קליטת המשלחות הרבות מהעולם. המנהיגים שיינחתו מהעולם בישראל לקראת האירוע יועברו במסוקים או בשיירות מיוחדות מנמל התעופה בן גוריון להר הרצל. השב"כ יהיה אחראי לאבטחת המשלחות ויקבל תגבור של יחידות מיוחדות של המשטרה ושל צה"ל.



דריכות בשב"כ


בשיירה האווירית צפויים להגיע יותר מ־100 מטוסים. בנמל התעופה בן גוריון ייקלטו המשלחות, כאשר האמריקאים הודיעו אתמול לרשויות בישראל כי הם זקוקים לאישורי נחיתה לשישה מטוסי מטען. משרד החוץ מפעיל חדר מצב, כדי לרכז את המידע הנוגע להגעת אישים בכירים וטיפול בהם במהלך שהותם בארץ.



מהשב"כ נמסר כי במבצע המורכב לאבטחת הלוויה לוקחות חלק רבות של השירות, המלוות את המבצע ומספקות מעטפת מודיעינית וטכנולוגית הכוללת שימוש ביכולות ואמצעים טכנולוגים מתקדמים. מדובר במבצע חסר תקדים במסגרתו אחראית היחידה על אבטחתם של למעלה מ-60 אישים מאובטחים מהארץ ומהעולם, בהם 20 נשיאים, 15 שרי חוץ, 5 ראשי מדינות ואח"מים נוספים ממדינות שונות אשר מגיעים לייצג את מדינתם בטקס ההלוויה.

שמעון פרס. מנהיגי העולם מגיעים לחלוק כבוד אחרון. צילום: פלאש 90
 במסגרת המבצע, בשיתוף עם משטרת ישראל, יקחו חלק מאות אנשי אבטחה מאגף האבטחה והיחידה לאבטחת אישים במספר מעגלים, גלויים וסמויים. בתוך כך, היחידה לאבטחת אישים בשב"כ ביצעה תיאום מול היחידות המקבילות לה בעולם על מנת לקבוע את סידורי האבטחה הנדרשים מול האישים השונים.