נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נאם היום (שני) במהלך פתיחת כנס החורף של הכנסת ובחר למתוח ביקורת על התנהלות חברי הכנסת והשרים. ריבלין נגע במספר נושאים אשר נמצאים בלב המחלוקת הציבורית והפוליטית כמו ירושלים, השידור הציבורי, ההחרמות משני צדי המפה הפוליטית. ריבלין טען כי כל הדברים האלה חייבים להילקח בחשבון ולהפוך לשיח מעמיק יותר והוגן יותר, כדי להפוך אותו לפחות רדוד. נשיא המדינה אמר כי הוא חושש, לדבריו, מבינוניות, וציין כי ישראל היא מופת של תעוזה ונטילת אחריות - בואו נמשיך עם זה". 

ריבלין, פתח בתנחומים למשפחתה של לבנה מליחי ז"ל, עובדת הכנסת שנרצחה בפיגוע דקירה בירושלים. לאחר מכן אמר: "המושב השלישי של הכנסת בשעה מורכבת ומאתגרת לדמוקרטיות ברחבי העולם. על רקע הזעזועים הפוליטיים המתרחשים היום בעולם המערבי, בעולם החופשי, אין זה סוד שהדמוקרטיה, או הדמוקרטיות המערביות הליברליות נמצאות במבוכה. 
בהמשך התייחס הנשיא לסוגיית תאגיד השידור הציבורי ואמר: "איננו צריכים וצריכות להסכים על ערכים מורכבים מדי, כדי לדבוק בפוליטיקה ישרה, ברורה ועקבית, שתאפשר לנו לתת מענה אמתי יותר לצרכי החברה הישראלית. פוליטיקה שמאפשרת לנו להתרומם גם מעל לאינטרסים הלגיטימיים, ולהתקדם קדימה בזכות רעיונות גדולים ומקיפים. משמעותה של יושרה זו היא לגלות כבוד לתהליכי קבלת החלטות. לגלות מחויבות לניסוח של תפיסת עולם קוהרנטית, ולשאת באחריות להשלכותיה. מי שבעד שידור ציבורי לא יכול להפוך אותו לשופר של קומיסרים, ומי שנגד, חייב להבטיח את היותו בלתי מוטה באופן חוצה מפלגות. כולנו מבינים שעל הגלגל הענק הפוליטי פעם אתה למעלה, ופעם אתה למטה, העיקר שתישאר על הגלגל".


החרם על הרשימה המשותפת


הנשיא נגע גם בשיח הפוליטי והציבורי על צה"ל, ואמר: "מותר לנו להתווכח על ערכי צה"ל, אך בסופו של יום, צה"ל הוא גוף לא דמוקרטי, שתפקידו לשמור עלינו, אזרחי מדינת ישראל, ובכך בין היתר לבצר את הדמוקרטיה במדינתנו עם מקור סמכות אחד ויחיד - המפקד".

ריבלין אף התייחס בנאומו למלחמת התרבות והחרמת קהלים או מופעי תרבות רק בגלל מיקומם או תכנם: "מי שבעד אמנות חופשית, ללא מעורבות פוליטית, אבל במימון המדינה, לא יכול להחרים קהלים שחושבים אחרת ממנו, גם אם הם יושבים בקריית ארבע או בעכו".

לדבריו, "יש מידה לא מבוטלת של חוצפה ועיוות במי שתובע מתושב עמונה לשלם את מלא המחיר בהרס ביתו בשל צו בית המשפט, בעוד הוא בעצמו מסרב לקבל את הכרעת הבוחר הישראלי, את כללי המשחק של מדינת ישראל ופונה למועצת הביטחון, בתקווה שהיא תכנס בכל הכוח במדינת ישראל". מי שנאבק בעד הכרה שווה מצד המדינה, מוטב שיתכבד ויכבד אותה ואת סמליה ויטרח ויגיע ללוויה ממלכתית".

לסיכום אמר ריבלין: "אני מאחל לכם מושב סוער, אמיץ, שיגדיל את כבודו של הבית הזה, ויקדם את בנין הבית המשותף לכולנו".