מליאת הכנסת התכנסה היום (ראשון) לישיבת האבל לציון 21 שנה להירצחו של ראש ממשלת ישראל לשעבר, יצחק רבין ז"ל. הנאומים מעל דוכן הכנסת אמנם עסקו ברצח, אך חלק מהם גרמו לתסיסה גדולה מאוד בקרב יושבי הבית, כמו נאומו של שר החינוך נפתלי בנט, של יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג וגם זה של ראשת ממרצ, ח"כ זהבה גלאון. האחרונה בחרה לתקוף באופן אישי את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והאשימה אותו באחריות להסתה.  



"שמעתי את נתניהו אומר שיש ניסיונות מתמשכים לעוות את האמת ההיסטורית ולייחס לו את ההסתה שקדמה לרצח רבין. אדוני ראש הממשלה, תן לי לספר לך משהו: עם כל הכבוד, לא אתה הקורבן של רצח רבין. אתה יכול לספר עד מחר כמה היית נגד הרצח, וכמובן שלא אתה לחצת על ההדק, אבל אין אף אחד בעולם שהרוויח מרצח רבין כמוך. זה היה רצח מושלם ומשתלם.

"אתה חייב את הקיום הפוליטי שלך לרצח. כל אזרח במדינה יודע את זה. יסודותיו של השלטון שלך נטועים בדם רבין המנוח. שלושה ימים לפני הרצח, רבין סיפר למה הוא סירב לפגישה איתך: "זו תהיה איוולת מצדי לשחק בצביעות של יו"ר הליכוד", הוא אמר, "הוא ישב שם ונאם תחת תמונות הגסטפו. ואני אינני מאמין לו".
"אדוני ראש המשלה, זה הרי לא חדש שאתה מגנה את המעשים שלך בדיעבד, ואז מבקש שימחאו לך כפיים. אבל אני לא מוחאת כפיים רק כי התנצלת על ההסתה נגד "הערבים שנוהרים לקלפיות". ואני לא מוכנה למחוא כפיים לגינוי המגומגם שלך לאלימות דקה אחרי שעלית למרפסת לנאום מול אנשים שקוראים "בדם ואש את רבין נגרש". שכללת לאמנות את הלגיטימציה שבהעלמת עין, וזה לצערנו הסתיים ברצח.

 


 
רבין נרצח בשל דרכו המדינית ועל רקע פוליטי. בשל חתימתו על 'הסכם אוסלו', והחתירה שלו לסיום הכיבוש ולהסכם שלום עם הפלסטינים, ובשל היותו ראש-הממשלה הראשון, שחתם על הסכם קואליציוני עם הסיעות הערביות. לא שכחנו שהיו גורמים פוליטיים-לאומנים, ורבנים פונדמנטליסטים-קנאיים, שחשבו שממשלה נבחרת וכנסת ריבונית שנסמכות על קולות של בוחרים ערבים, אינן לגיטימיות, ואין להן מנדט לוויתורים על שטחי ארץ ישראל.
אין לי ספק שלא רצית ברצח, אדוני ראש-הממשלה, אבל אתה אחראי לשדים ששחררת מהבקבוק. ו-21 שנים אחרי הרצח, הוכחת שאין לך שום בעיה לשחרר את הכוחות האלה שוב. ההסתה ממשיכה גם היום במשמרת שלך. הרבנים  שהסיתו אז ממשיכים להסית גם היום, לפרסם פסקי הלכה לחסידים שלהם, ולעשות דין לעצמם.  
היישר ממסדרונות הממשלה מסיתים נגד שלטון החוק, שופטי העליון, ארגוני החברה האזרחית שמותחים ביקורת על מדיניות הכיבוש וההתנחלויות, נגד עיתונאים ונגד אזרחים ערבים ונגד השמאל. מי שמסמן עיתונאית כ"רודפת חיילים", מי שטוען שעיתון "הארץ" פועל "ממניעים נאצים", למד מהרצח רק איך לשכלל את ההסתה. עברו 21 שנים, אדוני ראש-הממשלה. תפסיק להתקרבן ותתחיל לקחת אחריות על מה שיוצא לך מהפה".

התגובה לנאום היתה חריפה, כשחלק מאנשי הקואליציה זעמו וניסו לקטוע אותו באמצעות קריאות ביניים, כשחבר הכנסת מוטי יוגב מהבית היהודי, יצא מאולם במחאה על הדברים.