סערה במליאה: יו"ר מרצ זהבה גלאון תקפה הערב (ראשון) בחריפות במהלך ישיבה מיוחדת לזכר יצחק רבין ז"ל, את ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהתייחסה לתגובתו לטענות כי היה לו חלק בהסתה שהובילה לרצח רבין. "עם כל הכבוד, לא אתה הקורבן של רצח רבין", אמרה גלאון. "אתה יכול לספר עד מחר כמה היית נגד הרצח, וכמובן שלא אתה לחצת על ההדק, אבל אין אף אחד בעולם שהרוויח מרצח רבין כמוך. זה היה רצח מושלם ומשתלם, ואתה חייב לו את הקיום הפוליטי שלך. כל אזרח במדינה יודע את זה - יסודותיו של השלטון שלך נטועים בדם רבין המנוח".



עוד הוסיפה גלאון: "אין לי ספק שלא רצית ברצח, אדוני ראש הממשלה, אבל אתה אחראי לשדים ששחררת מהבקבוק. ו-21 שנים אחרי הרצח, הוכחת שאין לך שום בעיה לשחרר את הכוחות האלה שוב. ההסתה ממשיכה גם היום במשמרת שלך".


בנט תקף את הרצוג: "מסע האשמה נגד נתניהו"


הדיון על ההסתה הפך להיות הנושא המרכזי של הישיבה המיוחדת. מהצד השני של המפה הפוליטית, עמד שר החינוך נפתלי בנט, שתקף את יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג והאשים אותו ב"מסע האשמה" נגד נתניהו. "אתם מנסים להפיל על חצי מעם ישראל את האשמה ברצח. מה שעשית - זה פחות ממנהיגות. לפני 21 שנה החל ניסיון להאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו כאילו הוא זה שהסית. הוא עלה לבמה ואמר שיש גבול למחלוקת, פעם אחר פעם הוא אמר את זה. אבל אתם רק רוצים לבלום ולהשתיק".


בעקבות הדברים, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין איים להפסיק את הישיבה ונכדתו של רבין נועה רוטמן כמעט ועזבה את המליאה. בנט המשיך בדבריו ואמר: "המסר שאני מנסה להעביר זאת הסכנה בהסתה. הדי היריות שפילחו את הכיכר לפני 21 שנים ביקשו להתנקש באבני היסוד של הדמוקרטיה. הרוצח, שלמרבה הבושה, נולד וגדל בארץ, ביקש להחליף את פתק הבחירה באבק השריפה. הוא יהיה בכלא עד סוף חייו, והדמוקרטיה תשגשג ותפרח אם נלמד את לקחי הרצח".

בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במליאת הכנסת. ארכיון: מרק ישראל סלם

 

"ייתכן שהרוצחים הבאים כבר מסתובבים בקרבנו"


הרצוג עצמו נאם לפני בנט, והתייחס כאמור גם הוא לנושא. לדבריו, "גם כשהמחלוקת חריפה - על מנהיגות אחראית לנווט, לקרר ולהנמיך את גובה הלהבות ולא להבעיר כדי לחמם ולהתפרנס מהן". הוא פנה לנתניהו ואמר: "אתה אדוני ראש הממשלה חייב לחנוק את האש בעודה באיבה. אולי לא התכוונתם, אבל גם לא מנעתם את ההסתה". 

 


 

יו"ר האופוזיציה הוסיף כי "בשנתיים האחרונות חוזרת אותה הסתה, אותה התלהמות. מסומנים ציבורים ואוכלוסיות, קבוצות וארגונים וייתכן שהרוצחים הבאים כבר מסתובבים בקרבנו. האחריות לעצור אותם ולעשות הכל כדי למנוע את הרצח הבא מוטלת בראש ובראשונה מתוקף תפקידך עליך אדוני ראש הממשלה. הכיכר היא עכשיו בתקשורת, בכנסת ובעיקר בכיכרות הווירטואליות וברשתות החברתיות". 

עוד הוסיף הרצוג כי על המנהיגים שלא לשתוק כשאירועים כאלה מתרחשים: "כאשר ראש הממשלה שותק, שרים בכירים שותקים וצמרת המדינה שותקת למול תופעות הסתה ושנאה חמורות כלפי עיתונאים ושומרי סף אחרים ששואלים שאלות לגיטימיות, כאשר האחריות הלאומית מפנה מקומה לשתיקה - אז תמצאו את חיילי ההסתה והאלימות עושים דרכם לאירוע הבא שיכה באומה ויזעזע את הארץ". במהלך נאומו של הרצוג עזב את המליאה שר החקלאות אורי אריאל.


הרצוג במליאה. ארכיון: מרק ישראל סלם

 

"אל תשייכו את הרצח הזה למחנה אחד"


ומנגד, היו גם מי שקראו להפסקת השיח ולאיחוד הצדדים. יו"ר הכנסת, ח"כ אדלשטיין, שפתח את ההתכנסות, ציין כי למען הדורות הבאים יש לשנות את אופן ההתייחסות לנושא: "בחלוף שני עשורים ומעלה, אני חש שהגיעה סוף סוף השעה להסיר את המחיצות בינינו, להניח למשקעים ולכעסים, להתעלות מעל האיבה שטיפחנו כאן בשקידה כה רבה - ולחזור לדבר כבני אדם, בגובה העיניים. בלי מחנאות ובלי דעות קדומות".

"שמחתי לקרוא לפני חודשים ספורים את דבריה הנכוחים והאמיצים של דליה רבין, שקראה 'לא לעשות חשבונות עם אף אחד', והביעה נכונות לדבר עם כל אחד", אמר אדלשטיין והוסיף: "אמרת שמעולם לא האשמתם ציבור שלם. התחושות הללו, יש לומר ביושר, היו שרירות וקיימות - הן בקרב מי שהאשימו והן בקרב מי שמצאו עצמם אשמים. אני מקווה ומשוכנע, שקריאתך לציבור הציונות-הדתית תמצא עם הזמן יותר ויותר אוזניים קשובות. אני מצרף מכאן, היום, את קריאתי שלי, לחבריי בציבור הלאומי והדתי - אל תחרימו, אל תשמרו טינה לנצח, מנגד, אני קורא לחבריי במחנה השמאל. אל תכתימו לעד ציבור גדול, יקר ומסור. אל תהפכו את הרצח הזה למחנאי, ואל תדירו חלק כה גדול בעם הזה מלהיות חלק מהזיכרון, חלק מהפנמת הלקחים, חלק מעיבוד המשמעות הטרגית והלאומית של הרצח הפוליטי המזעזע הזה".

בסיום דבריו אמר יו"ר הכנסת: "שמעתי גם את האזהרות, ש'ההסתה עדיין לא תמה'. הכל נאמר 'מהבטן', כבר לא שוקלים מלים וגם לא את השפעתן. כפי שאמרתי לא אחת - היד הקלה על המקלדת עלולה עד מהרה להפוך חלילה ליד קלה גם על ההדק".
 

נתניהו: "כמו רבין, גם אנחנו מושיטים יד לשלום"


בהמשך נאם ראש הממשלה נתניהו, שמוקדם יותר במהלך היום השתתף בטקס האזכרה הממלכתי לזכר רבין שהתקיים בהר הרצל. "אמרתי בטקס שמדובר בצלקת לדורות. דווקא כאן בכנסת, שרגילה לביקורות נוקבות וגם ויכוחים קולניים, אני מבקש היום לדבר דברי איחוד". עוד הוסיף ראש הממשלה: "רבין לא היה איש ימין, אך לא היה ההפך הגמור מזה. בנושאים חיוניים למדינה הוא ייצג מכנה משותף גדול מאוד בינינו. הוא חתר לשלום, אך כאיש ביטחון הוא ידע שהשלום ייכון רק אם יובטח ביטחוננו. כמו רבין, גם אנחנו מושיטים אנחנו יד לשלום, ללא תנאים מוקדמים. פעם אחר פעם, ניצבים כדי שלא יכפו עלינו דברים שירחיקו את השלום. זיכרו של רבין יוסיף להיות נצור בלב האומה והמחויבות שלו לביטחון ישראל תמשיך לשמש לנו מפה ומצפן".