לקראת ההצבעה מחר במליאת הכנסת על חוק ההסדרה בקריאה טרומית, הודיע הבוקר (שלישי) יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן בראיון בגל"צ כי הקואליציה מחפשת פתרון אחר לבעיית הדירות שנבנו ביהודה ושומרון על קרקע פלסטינית פרטית כדוגמת הבתים בעמונה, וכי אם יימצא פתרון כזה הקואליציה תמשוך את הצעת החוק.
"אנו פועלים מסביב לשעון למצוא פתרון אחר, זאת בגלל הבעיות הבינלאומיות. אם נמצא פתרון כזה שבו היועמ"ש יוכל להגן על 2,500 יחידות דיור הנמצאות במעמד זהה לזה של עמונה, נלך על זה ולא על חוק ההסדרה". עם זאת הדגיש ביטן כי "אם לא נמצא פתרון בלית ברירה נמשיך עם החקיקה". ח"כ ביטן הוסיף כי "ברור לגמרי שחוק ההסדרה לא יעזור לתושבי עמונה, במקרה שלהם נצטרך למצות את פסק הדין. אנו מסתכלים להם בעיניים ואומרים להם את האמת".

יימצא פתרון אחר? עמונה. צילום: פלאש 90
יו"ר הקואליציה הדגיש כי הוא מטיל משמעת קואליציונית על כל חברי הקואליציה למעט ח"כ בני בגין, שהודיע אתמול בישיבת הסיעה כי יצביע נגד החוק. "לא יינתן חופש הצבעה, מדובר בהצעת חוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ואין שום סיבה לתת לחופש הצבעה חוץ מלבני בגין. אני מכבד אותו ולא מסכים איתו, אבל לבגין יש זכויות גדולות בליכוד, גם בזכות אביו וגם בזכות עצמו. כשם שראש הממשלה אמר - מותר לח"כ להצביע פעם ב-20 שנה נגד הממשלה. כלפי בגין יש לי סנטימנטים".

ח"כ ביטן העריך כי הקואליציה תשיג מחר את הרוב הדרוש כדי לאשר את הצעת החוק למרות "ניצנים של מרד" שמופיעים לדבריו בסיעת יהדות התורה ובסיעת כולנו. אך כאמור, הוא ציין כי במידה ויימצא פתרון אחר - החוק יימשך.
 

גלאון: "שכרון כוח ופחד מהמתנחלים"

בתוך כך, יו"ר מרצ זהבה גלאון פנתה הבוקר ליועמ"ש לכנסת עו"ד איל ינון, בבקשה שיעמיד את יו"ר וחברי הכנסת על החומרה שבקידום חוק ההסדרה. לטענתה של גלאון, חקיקת החוק תבזה לא רק את בית המשפט, אלא גם את הכנסת עצמה. "היועמ"ש לממשלה מנדלבליט יצא בפומבי ובחריפות נגד החוק, והגדיר אותו חורג מעבר לגבולות החוק. נראה כי יו"ר הכנסת אדלשטיין וחברי הכנסת מהקואליציה אינם עומדים על מלוא המשמעות של קידום חקיקה בלתי חוקית. מדובר במהלך גלוי ומתוכנן של הקואליציה שמונע משכרון כוח ומפחד מהמתנחלים, שמעוור אותם, ככל הנראה, מהמשמעויות שבקידום חקיקה שכזו", אמרה גלאון.


"הממשלה מפחדת מהמתנחלים". זהבה גלאון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברת הכנסת ציפי לבני התייחסה גם היא לנושא והאשימה את הממשלה בבריחה מאחריות: "הגיע הזמן שהממשלה לא תסתתר מאחורי בג"ץ והציבור יבין לאיפה מובילים אותו. צריך לפעול באחריות, לחשוב קדימה ולראות איך מבטיחים את שמירת הגושים ומניעת זכות השיבה מול הממשל האמריקאי הבא. כך עשינו כשהיינו בשלטון, נתניהו פגע בזה ועכשיו צריך לפעול מחדש. אבל במקום זאת הממשלה מקריבה את האינטרסים הגדולים שלנו בשביל 35 בתים על גבעה מבודדת". את הדברים אמרה הבוקר לבני בכנס השנתי למימון ומיסוי תאגידי.