על רקע ההנחיה לסמן מוצרים מההתנחלויות בצרפת, נרשם היום (שני) עימות בטוויטר בין ח"כ מייקל אורן מסיעת כולנו לבין שגרירת צרפת בישראל הלן לה גאל. ח"כ אורן כתב כי "ישראלים צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם קונים מוצרים מצרפת", ואילו השגרירה ענתה לו בהתרסה: "אז אתה קורא להחרים מוצרים בצרפת כשבצרפת חרם על ישראל אסור בחוק?".







הציוץ של ח"כ אורן גרר תגובות רבות מישראל ומהעולם. האיחוד האירופי בישראל צייץ לו בתגובה כי מדובר בתקנות צרכניות.



זעם בישראל: "רוח גבית ל-BDS"


בישראל זועמים על החלטת ממשלת צרפת שהתקבלה ביום חמישי האחרון ליישם את סימון המוצרים של האיחוד האירופי. בהודעה מטעם משרד החוץ נמסר אז כי "ממשלת ישראל מגנה את החלטת ממשלת צרפת ליישם את הנחיות נציבות האיחוד ביחס לסימון מוצרים ישראלים שמקורם מעבר לקוי 67'. צר לנו כי דווקא צרפת שבה קיים חוק כנגד חרמות - מקדמת צעדים שכאלה אשר יכולים להתפרש כמתן רוח גבית לגורמים רדיקלים ותנועת החרם כנגד ישראל".



"יתרה מכך", כתבו במשרד החוץ, "תמוה ואף מטרידה העובדה שצרפת בוחרת ליישם סטנדרט כפול דווקא ביחס לישראל, בעודה מתעלמת מ- 200 סכסוכים טריטוריאליים המתנהלים כיום ברחבי העולם, כולל כאלה המתחוללים ממש על מפתנה". גורם דיפלומטי בכיר אמר כי פרסום הגינוי הוא רק צעד ראשון של ישראל בנושא ו"כי לא יתכן כי צרפת נותנת רוח גבית לתנועת ה-BDS".



יינות מיקב שילה. צילום ארכיון: רויטרס





בהנחיה שפורסמה בצרפת נכתב כי בהתאם להנחיות הנציבות האירופית, הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן הינם שטחים כבושים ואינם חלק ממדינת ישראל. לכן, כדי לא להטעות את הצרכנים, נקבע כי יש לסמן על מוצרים מאותם שטחים את המקור המדויק ממנו הגיעו ולא לציין כי הינם מתוצרת ישראל. עוד נכתב כי יש לסמן זאת על גביי האריזה.



כזכור, בנובמבר 2015 פרסמה הנציבות האירופית, הזרוע הביצועית של האיחוד האירופי, הנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות ברשתות השיווק ברחבי היבשת. ההנחיות עסקו בסימון של פירות וירקות טריים, יין, דבש, שמן זית, ביצים, עופות, ועוד. הנחיות שהביאו למשבר חריף בין ישראל לאיחוד האירופי, בעקבותיו ישראל החליטה להשעות את השיחות בנושא הפלסטיני. רק לאחרונה, בחודש פברואר האחרון, בשיחת טלפון שהתקיימה בין ראש הממשלה נתניהו לשרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, נפתר המשבר בין הצדדים.