הכנסת צפויה להצביע מחר במה שמכונה כ"יום רביעי הגדול" על שלוש הצעות חוק שנויות במחלוקת. ההצבעה הראשונה שעומדת במוקד תשומת הלב היא ההצבעה בקריאה ראשונה על חוק ההסדרה, המבקש לקבוע כי בתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית לא יהרסו ולא יפונו אלא שייקבע מנגנון פיצוי לנפגעים הפלסטינים. סעיף 7 בהצעת החוק מכיל אותה רטרואקטיבית גם על עמונה, למרות שבג"צ הוציא פסק דין חלוט המורה לפנות את בתי המאחז עד ה-25 בדצמבר.

בסיעת כולנו מתנגדים בתוקף לסעיף זה. בהמשך להודעתו של יו"ר המפלגה השר משה כחלון, כי לא יתן לפגוע במעמד בית המשפט העליון. כדי להתגבר על המכשול ולאפשר את אישור הצעת החוק בקריאה ראשונה, הציע יו"ר הקואליציה דוד ביטן פתרון מקורי: הצעת החוק שתובא היום לאישור תכלול שתי חלופות: אחת עם הסעיף המכיל את החוק על עמונה ואחרת ללא הסעיף.
בדיון שנערך היום בוועדה המיוחדת העוסקת בחוק ההסדרה אמר ח"כ ביטן כי ההצעה מקובלת על היועצים המשפטיים בכנסת, למרות שמדובר במקרה חריג. יו"ר הועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר כי ההכרעה על הנוסח תצטרך ליפול לקראת ההצבעה על אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית, בתוך כשבועיים ולפיכך צופים כי כל מרכיבי הקואליציה יתמכו בחוק ההסדרה.

היועמ"ש מתנגד, בבית היהודי מתעקשים

גם סלומנסקי וגם ח"כ בצלאל סמוטריץ, מיוזמי חוק ההסדרה, הבהירו כי העצה שהעלה אתמול היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להעתיק את בתי עמונה לשמונה חודשים לאדמות נפקדים בגבעה סמוכה, אינה פתרון הולם לבעיה והם מתכוונים לקדם את חוק ההסדרה במהירות האפשרית, וזאת למרות הדברים שאמר השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אישור החוק עלול להביא את ישראל לספסלי בית הדין הבינלאומי בהאג.
עוד קודם להצבעה בכנסת אמור להתכנס הקבינט המדיני בטחוני כדי לדון בהצעתו של היועץ המשפטי לממשלה ובהצעות אחרות שעשויות לייתר את חוק ההסדרה. כזכור, היועמ"ש הודיע כי הפתרון הזמני שהוא מציע יהיה תקף רק אם חוק ההסדרה יוקפא. בבית היהודי מתנגדים לכך בתוקף ומתכוונים להמשיך בחקיקה כל עוד לא ימצא פתרון מוסכם אחר.

מאחז עמונה. צילום: פלאש 90
מאחז עמונה. צילום: פלאש 90
 
הנשיא ביקש מכחלון: אפשר חופש הצבעה
 
חוק טעון נוסף שיעלה במליאה בקריאה טרומית הוא חוק המואזין המבקש להגביל את עוצמת הכריזה מהמסגדים בין השעות 11 בלילה עד ל-7 בבוקר.  העלאת הצעת החוק התאפשרה לאחר שהשר יעקב ליצמן (יהדות התורה) משך את התנגדותו לחוק ברגע שהוסכם כי הוא לא יחול על צופרי השבת. בסיעות הערביות ובשמאל מתנגדים בתוקף להצעת החוק ואף מאיימים לעתור לבג"צ אם תאושר.
 
נשיא המדינה ראובן ריבלין התגייס למאמצים לבלימת החוק. ריבלין, שאמר בתקופה האחרונה מספר פעמים כי הוא נגד החוק, שוחח עם שר האוצר משה כחלון וניסה לשכנע אותו לאפשר לחברי סיעת כולנו חופש הצבעה כדי לטרפד את ההצעה. מלשכת הנשיא אשרו את דבר השיחה אולם נמסר כי כחלון לא הודיע כיצד ינהג.
החוק הטעון השלישי הוא חוק חזקת הילד העוסק בשאלה מי מבני זוג נישואין שנפרדו יקבל לידיו את הילדים למשמורת. כיום נהוג כי במקרים כאלה ילדים עד גיל 6 מועברים אוטומטית למשמורת האם. ח"כ יואב קיש (ליכוד) מציע לבטל את חזקת הגיל הרך ולהפקיד את הילדים למשמורת אצל שני בני הזוג הפרודים.

מסגד. צילום: פלאש 90
מסגד. צילום: פלאש 90


"טירוף מערכות"
יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי מתנגדת לכך בתוקף. היא הגישה הצעה משלה המצמצמת את חזקת הגיל הרך עד גיל 4. בשל המחלוקת החוצה מפלגות גם בתוך הקואליציה הוחלט להביא היום לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית את שתי ההצעות תוך הבטחה של כל מרכיבי הקואליציה לתמוך בשתיהן. בהמשך יוחלט בועדה איזה גרסה תתקבל כאשר ההנחה היא שבסוף יאלצו היוזמים להסכים לפשרה לפיה חזקת הגיל הרך תתקיים עד גיל 2.5 ואחר כך יחליט בית המשפט על המשמורת.
יושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, הודיע כי בכוונת מפלגתו להתנגד לחוקי ההסדרה והמואזין, אותם הוא הגדיר כמעשה טירוף. "חוק ההסדרה מנוגד לעקרונות היסוד של המשפט הישראלי והבינלאומי, המסכן את מפקדי צהל והקברניטים. ההתעקשות להביאו היא טרוף פוליטי. באשר לחוק המואזין חיוני לשמוע מה קבע נשיא המדינה לפי הידיעה במעריב-ניתן לפתור את הבעיה בלי חקיקה. שני החוקים הם אש זרה בתוכנו".