הקרב על עמונה ועל עתידם של אלפי מבנים ויחידות דיור בלתי חוקיים בהתנחלויות שנבנו על קרקעות פלסטיניות פרטיות מגיע היום (רביעי) למליאת הכנסת, שתתבקש לאשר בקריאה ראשונה את חוק ההסדרה השנוי במחלוקת. כדי להתגבר על חילוקי דעות בתוך הקואליציה יובא החוק להצבעה כשהוא כולל בתוכו שתי גרסאות שונות. גרסה אחת תכלול סעיף המסדיר את סוגיית הבתים המיועדים להריסה במאחז עמונה, וגרסה שנייה לא תכלול סעיף זה. יצוין כי שר האוצר משה כחלון וסיעתו כולנו מתנגדים בתוקף לגרסה השנייה, בטענה שמדובר בפגיעה קשה במעמד בית המשפט העליון.

את ההצעה להגיש להצבעה בקריאה ראשונה את שני הסעיפים ולהכריע בהם רק לקראת הקריאות השנייה והשלישית העלה יו"ר הקואליציה, דוד ביטן (הליכוד), לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לכנסת. ההכרעה איזה אופציה תאושר בסוף תתקבל רק לקראת הקריאות השנייה והשלישית, שאמורות להתקיים במליאת הכנסת בתוך כשבועיים. לפיכך, ההערכה היא שכל מרכיבי הקואליציה יתמכו היום בהצעת החוק והיא תאושר בקריאה הטרומית.

בעניין זה אמר אתמול יו"ר הוועדה העוסקת בחוק ההסדרה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) כי ההצעה שהעלה שלשום היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להעתיק לשמונה חודשים את בתי עמונה לגבעה סמוכה, על קרקע של נכסי נפקדים, אינה מספקת. "אם יתכנס הקבינט ויביא פתרונות אמיתיים, נוציא את סעיף עמונה מהחוק", הבטיח סלומינסקי. 

צפויה התנגדות מימין. היועמ"ש אביחי מנדלבליט. צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90
צפויה התנגדות מימין. היועמ"ש אביחי מנדלבליט. צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90


"החוק יאושר לפני שבג"ץ יורה להרוס את עמונה"
 
יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם־רפאלי, אמרה בדיון כי היא עומדת בתוקף על כך שסעיף עמונה יישאר בחוק. לטענתה, הדבר ימנע את סכנת ההריסה לבתי היישוב. היא הוסיפה כי בכוונת מפלגתה לפעול לסיום מהיר של החקיקה בקריאות השנייה והשלישית, כדי שהחוק יספיק להיכנס לספר החוקים עוד לפני המועד שבו הורה בג"ץ להרוס את בתי עמונה.

ההצבעה היום תתנהל בצל המאמצים הקדחתניים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למצוא פתרון שימנע את החקיקה, שכן כפי שהזהיר השבוע בקבינט המדיני־ביטחוני, חוק ההסדרה עלול לגרור את ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג. הבוקר, לאחר שנתניהו התאושש ממחלת השפעת שבעקבותיה ביטל את סדר היום שלו אתמול, צפוי הקבינט המדיני־ביטחוני להתכנס ולדון בנושא.  כזכור, הישיבה הקודמת בנושא שנערכה בלילה שבין ראשון לשני השבוע הייתה חריגה באורכה - שש שעות - אולם בסופה לא הגיעו השרים  להסכמה משותפת בנוגע לחוק ההסדרה. 

עמונה ישאר בחוק. חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי. צילום: פלאש 90
עמונה ישאר בחוק. חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי. צילום: פלאש 90

 
בתוך כך, איים אתמול יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי סיעתו תצביע נגד חוק ההסדרה וחוק המואזין אם הקואליציה לא תקדם עוד היום הצעת חוק שלו להעדפה מתקנת לחרדים במגזר הציבורי. יש לציין כי הצעת החוק של גפני טרם נדונה בוועדת השרים לענייני חקיקה. מגעים בנושא התקיימו אתמול עד שעות לילה המאוחרות במאמץ למנוע משבר של הרגע האחרון.

שלום עכשיו: ההסדרה "תלבין" אלפי דירות ועשרות מאחזים לא חוקיים בשטחים

לקראת ההצבעה היום בקריאה ראשונה על הצעת חוק ההסדרה, פרסמה אתמול תנועת שלום עכשיו דוח חדש הנושא את הכותרת "שוד הקרקעות הגדול", שממנו עולה כי אם יאושר החוק הוא צפוי ל"הלבין" כ־4,000 יחידות דיור לא חוקיות בגדה המערבית ולהכשיר עשרות מאחזים מבודדים, מה שיקשה מאוד על הסיכוי לקיום הסדר שלום עתידי עם הרשות הפלסטינית.

הדוח, שנכתב על ידי צוות מעקב התנחלויות בתנועה, מציג את ההשלכות, הלכה למעשה, של אישור החוק על המציאות בשטחים. הוא גם חושף היקף חסר תקדים של אלפי מבנים בלתי חוקיים שנבנו במהלך השנים על אדמות פרטיות של פלסטינים בהתנחלויות ובמאחזים, שאותם יאפשר החוק להלבין.

מן הדוח עולה כי המאחז עמונה לא לבד. אישור חוק ההסדרה יאפשר להכשיר 55 מאחזים בלתי חוקיים, שבהם 797 יחידות דיור, שמתוכן 254 מבני קבע ו־543 קרוואנים על פני 3,067 דונם של אדמה פלסטינית פרטית. בנוסף על המאחזים, יאפשר החוק להסדיר עוד 3,125 יחידות דיור בהתנחלויות קיימות, שמתוכן 2,490 מבני קבע ו־634 קרוואנים, על ידי הפקעה של 5,014 דונמים של אדמה פרטית פלסטינית. לטענת התנועה, יכשיר אישור החוק סך כולל של 3,921 יחידות דיור בלתי חוקיות, שמתוכן 2,744 מבני קבע ו־1,177 קרוואנים, ולהפקיע 8,183 דונמים.

מפגן מחאה של שלום עכשיו ליד מעלה אדומים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
מפגן מחאה של שלום עכשיו ליד מעלה אדומים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90


"עמונה היא רק קצה הקרחון", אומרים בשלום עכשיו. "חוק ההסדרה הוא שינוי דרמטי של המציאות בשטחים. לצד הפגיעה המוסרית והערכית שבגזל האדמות, אם החוק הנורא הזה יעבור, תוכל המדינה להפוך את עשרות המאחזים הבלתי חוקיים להתנחלויות קבע רשמיות עם תוכניות פיתוח והרחבה ולהסדיר בנייה ב־104 יישובים הנמצאים מחוץ לגדר".

עוד עולה מהדוח כי אישור החוק מתייחס גם להתנחלויות אשר הוקמו בשנות ה־70 על אדמות פרטיות ועליהן הוכרזו צווי תפיסה צבאיים. בהתנחלויות אלה יאפשר החוק שלא לחדש בעתיד את צווי התפיסה ובכך יכשיר עוד 3,043 יחידיות דיור שנבנו באופן לא חוקי על פני 3,173 דונמים. אישור החוק יהפוך את צווי התפיסה האלה למיותרים ויאפשר הפקעה נוספת וגזל של אדמות פרטיות של פלסטינים החולמים לשוב יום אחד ולעבד את אדמותיהם. בשלום עכשיו ציינו כי נתוני דוח זה מתייחסים ליחידות דיור בלבד, והם אינם כוללים שטחים נרחבים של אדמות פרטיות בתוך ההתנחלויות ובמאחזים שעליהם נבנו כבישים ותשתיות או שטרם הוקמו עליהם מבנים.