ראש הממשלה בנימין נתניהו ויושב ראש הבית היהודי נפתלי בנט נפגשו הערב (שבת) בניסיון להגיע להסכמה שתאפשר להביא את חוק ההסדרה, חוק הנועד לאפשר למדינה לכפות על פלסטינים שהתנחלויות נבנו על שטחים שבבעלותם לקבל פיצוי כספי ולא לפנות את הבנייה, לאישור המליאה בקריאה ראשונה ביום שני הקרוב. במהלך הפגישה הוצעו מספר אפשרויות לפתרון סוגיית עמונה וההסדרה בכלל, אך לא סיכמו על אף אחד מהם וקבעו כי ימשיכו בדיון מחר. ראש הממשלה סילק את ח"כ סמוטריץ מהדיון בלשכתו על עמונה לאחר שקרא ראיון בהארץ בו סמוטריץ' ביקר אותו. חבר הכנסת סירב להגיב בנושא. 



הפגישה נקבעה לאחר שבשעות הערב הודיע השר בנט, כי בניגוד לפרסומים אין שום סיכום לכך שחוק ההסדרה יועלה להצבעה ללא סעיף עמונה. ביום שישי פורסם ביומן ערוץ 2 כי מסתמנת הסכמה כזאת וכי הצעת החוק תובא לאישור מליאת הכנסת ביום שני הקרוב בקריאה ראשונה, ללא הסעיף המכיל את החוק רטרואקטיבית על מאחז עמונה, מה שיאפשר גם לסיעת כולנו לתמוך בו ובכך יובטח הרוב הקואליציוני. 



חברי כנסת בבית היהודי הופתעו עם צאת השבת מהפרסום ואמרו כי לא ידוע להם על שום סיכום כזה. הם גם פנו ליו"ר המפלגה בנט כדי לברר האם הוא נתן ידו לסיכום כזה. לבסוף צייץ הערב בנט בטוויטר וכתב כי "בניגוד לפרסום אין שום סיכום לגבי הסדרת ההתיישבות ביו"ש ובעמונה. אנו מצפים שחוק ההסדרה יעבור במלואו ביום שני כמתחייב מההסכם הקואליציוני", הערב ינסה ראש הממשלה נתניהו להגיע להבנות עם השר בנט בנוגע לחוק בכדי להעבירו במליאה ביום שני.


 

כזכור ביום רביעי השבוע הסירה הקואליציה את הצעת חוק ההסדרה מסדר יומה של הכנסת לאחר שיו"ר "כולנו" השר משה כחלון הודיע לראש הממשלה כי אינו מוכן לכך שהצעת החוק תאושר עם סעיף 7, הכולל את החלת החוק על עמונה. על פי התכנית המקורית של יו"ר הקואליציה דוד ביטן הכוונה הייתה להביא להצבעה את הצעת החוק עם שתי אופציות, אחת עם סעיף 7 ואחת בלעדיה אך סיעת כולנו התנגדה להצעה זאת. בבית היהודי, לעומת זאת, איימו כי "אם לא יהיה רוב לחוק ההסדרה - לא תהיה ממשלה".

"אם לא יהיה רוב לחוק ההסדרה - לא תהייה ממשלה". עמונה. צילום: מרק ישראל סלם
"אם לא יהיה רוב לחוק ההסדרה - לא תהייה ממשלה". עמונה. צילום: מרק ישראל סלם


תושבי עמונה: "מתנגדים נחרצות למתווה"

תושבי עמונה מסרו בתגובה להוראה להתחיל בהכנת השטח להעתקת עמונה לאתר זמני במכתב לראש הממשלה בו הם הביעו התנגדות נחרצת למתווה "נכסי נפקדים", לפיו הם יועתקו לגבעה סמוכה ובה ישהו כשמונה חודשים ואז יתפנו בהסכמה מהשטח. התושבים ציינו כי מבחינתם התכנית, שהוצעה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, "אינה אלא גירוש מבתינו בשלבים, וכיוון שכך נתנגד לה, ממש כפי שנתנגד להחרבת הישוב".

תושבי עמונה מתייחסים במכתב גם לסכום של 50 מיליון שקלים, שעל פי הידוע להם הוקצה לצורך ביצוע המתווה: "זה פשוט חלמאי שמדינת ישראל מוציאה על הדבר הזה 50 מליון שקלים למשך שמונה חודשים שבסופם יגורשו תושבי עמונה פעם נוספת כשמדינת ישראל תשאיר מאחור תושבים שעברו פעמיים גירוש, בזבוז של 50 מליון, והר מצולק".

עוד נשאל במכתב: "מדוע להשקיע הון עתק בהקמת אתר, אשר ייהרס כליל בעוד שמונה חודשים? האם לא חבל על כספי הציבור הללו?". כמו כן, שהתושבים שבים ודורשים מראש הממשלה להשלים את חקיקת חוק ההסדרה באופן שייתן מענה גם לעמונה.