בצל חקירותיו במשטרה ודוח מבקר המדינה על התנהלות הקבינט בראשותו במהלך צוק איתן, התייצב היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפני מליאת הכנסת על מנת להשיב במשך שעה לשאלות שהפנו אליו הח"כים. כבר בתחילת הכינוס הופנו אל נתניהו שאלות על החקירות בעניינו, אך ראש הממשלה סירב להתייחס אל רובן ואמר כי יתייחס אליהן באופן מסודר בהמשך.



ואכן, בתום השאלות פנה נתניהו למליאה ואמר: "שמעתי שורה של דברים שנאמרו כאן על מגעים, פירוק הממשלה, אני שומע את הלגלוג והתרסה, חגיגה של צביעות, תמתינו, איזה קרנבל של רברבנות. אסור לי להגיב על החקירות". עם זאת, התייחס לתגובות הפוליטיקאים ואנשי התקשורת לפרסומים ואמר: "לפי החוק מותר לקבל מתנות, רק נגדי מעוותים את החוק".

לאחר דבריו עלה לדוכן יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג וענה לו: "אדוני ראש הממשלה, אני חושב שהמליאה הזאת מרגישה מבוכה עמוקה מכיוון שההתנהגות שלך מראה שאתה לא מסוגל לקבל החלטות בקור רוח ואתה שקוע עד צוואר בחקירותיך. אני לא רוצה לומר שהסיגרים והשמפניות השפיעו עליך". 


נתניהו במליאה, היום. צילום: מרק ישראל סלם



נתניהו: "מנסים להשתיק קולות שלא עומדים עם הברנז'ה"

עוד אמר נתניהו: "ב-2010 הובאה כאן הצעה להגביל בעלות עיתונים לאזרחי ישראל, נגד ישראל היום, העיתון היחיד בישראל שנשלט בידי הימין. שנים אחרי הגיעה הצעת חוק נוספת שמטרתה לסגור את העיתון והתנגדתי לה בתוקף. מעשרה חברי כנסת בלבד שתמכו בחוק הקודם, פתאום 43 ח"כים תומכים בחוק ואני מוצא את עצמי בתוך מיעוט. יש פה ניסיון להשתיק קולות שלא עומדים עם הברנז'ה וכשאני רואה שחותרים נגדי בעניין זה ואחרים אני מפטר את השרים והולכים לבחירות. בבחירות שאחרי כן אני, אשתי וגם ילדיי סופגים התקפות איומות ויום יומיות מצד ידיעות אחרונות. אין מי שנלחם נגד חוק ישראל היום יותר ממני ועשיתי את זה מטעמי חופש הביטוי ואותי חוקרים? אותי מאשימים? לפני שחוקרים אותי, צריך לחקור את כל מי שהצביע בעד החוק זאת בדיחה, זאת צביעות". 

"מי יזם את החוק? מדוע הגישו אותו? מי הצביע בעד ואיזה סוג כיסוי הם קיבלו בתמורה? את זה אתם והתקשורת לא דורשים לדעת, כי המטרה ברורה, להפילו אותי ואת ממשלת הליכוד. אבל אני אמשיך להוביל את המדינה שנים רבות עבר אזרחי ישראל עבור מדינת ישראל ועבור העם היהודי", סיכם נתניהו.

כאמור, לאחר מכן עלה לדוכן יו"ר האופוזיציה הרצוג ותקף את נתניהו בחריפות על רקע החקירות בהן הוא מעורב וקרא לנתניהו להתפטר: "הממשלה הזאת צריכה ללכת הביתה ולהחזיר את המנדט לבוחר. המתנה הכי גדולה שאתה יכול לתת לעם ישראל זה שתניח את המפתחות ותתפטר".

הרצוג אף טען כי ראש הממשלה הוא זה ששולט בעיתון "ישראל היום" וכי אינו יכול לשמש כשר התקשורת: "פרשת ישראל היום - זה עיתון שאתה מכוון אותו. התנהלת כמו סמנכ"ל השיווק שלו, הכתבת ואתה מכתיב בו כותרות ומה לעשות - קיבלת שם אשראי של מאות מיליוני שקלים, שהשפיעו על כל עולם התקשורת והפרסום. אתה בשיא הניגוד העניינים האפשרי". 

יצחק הרצוג. צילום: מרק ישראל סלם


"דיברת עם הג'ינג'י"?

במהלך שעת השאלות, ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), פנה לנתניהו ואמר: "בנוגע לקשריך עם ארנון מילצ'ן נאמר בשמך שמדובר במתנות מחבר קרוב, האם מדובר בטובות הנאה מבעל הון או שהסתרת את זה שאתה בניגוד עניינים? האם לא היה נכון להגיד לכנסת שאתה בניגוד עניינים"?. לאחר מכן, יו"ר הכנסת יואל אדלשטיין הודיע כי נתניהו לא מחויב לענות על השאלה, וכאמור נתניהו בחר שלא להתייחס באותו הרגע.

גם ח"כ רויטל סוויד מהמחנה הציוני התייחסה לחקירות ואמרה: "לטענתך לא היית מודע לקשרים בין דוד שומרון למיקי גנור שפעל מתוך ניגוד עניינים, מדוע אתה ממשיך להעסיק אותו למרות שהסתיר ממך מידע?". על כך השיב נתניהו: "אני רוצה להודיע לך ולחבר הכנסת הקודם, שרוצים לשאול על כל החקירות שעולות ויורדות, אני אתייחס לשאלות האלה בסוף הדיון, כפי שהציע יו"ר הכנסת".

לעומתם, ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני), שאל וקיבל מענה: "בתמליל השיחות הבטחת שתדבר עם הגינג'י (שלדון אדלסון -א.ב) תוך שבועיים, האם דיברת איתו"? נתניהו השיב: "אני אתן לך טעימה, אתה לא באמת מתכוון לומר שאני הראשון שנפגשתי עם מו"לים, מוציאים לאור או עם אנשי תקשורת. אני שמח שמיזוג האוויר פועל פה, אחרת החמאה על ראשי רבים פה הייתה נמסה". חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) שאלה גם היא "אתה אמרת שראש ממשלה ששקוע בחקירות אין לו מנדט ציבורי. אם יוגש נגדך כתב אישום, תתפטר"? גם הפעם היו"ר אדלשטיין פטר את נתניהו מהשאלה.

"אין ראש ממשלה שדואג לערבים כמוני"

ח"כ אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת התייחס לאירועים האלימים באום אל חיראן בעקבות הריסת הבתים ואמר: "הצענו לך פתרון לבעיה - להקפיא את הצווים ובתקופה הזאת נתחייב שלא לבנות בלי היתר, למה אדוני ראש הממשלה לא נותן ולא מדבר עם ראשי הרשימה והרשויות ובמקום זה שולחים דחפורים שגורמים להרג"?

נתניהו השיב: "אני מתפלא, חבר הכנסת. אתם יודעים את זה, אין ממשל ואין ראש ממשלה שפעל יותר לסגור את הפערים ולהשקיע במגזר הערבי יותר ממני. התוכנית הגדולה יותר הייתה לפני כמה שנים, תוכנית C, שעמדה על סכום של מיליארד וחצי שקלים. לפני זמן קצר העברנו תוכנית של 13 מיליארד שקלים לצורך סגירת פערים ומיליארד שקל לצורך פיתוח תוכניות ובניה זאת מתוך האמונה שלי לשלב את אזרחי ישראל הערבים בחברה שלנו ולהצעיד אותם קדימה, אבל יש מי שמושך אותם אחורה. אמרתי כבר בהתחלה - זה מחייב את אכיפת החוק במגזר הערבי. רבים מאזרחי המגזר באים אליי ומתחננים לאכיפת חוק, הטענה שאין מספיק בניה אז הינה אנחנו משקיעים, יש פתרון, במקום זה באה התססה בלתי פוסקת, ואני חייב להגיד שהרבה מחברי הכנסת של הרשימה מתסיסים אני רוצה לקחת את חברי הכנסת למחר, אל תיקחו אותם אחורה".

ח"כ איימן עודה במליאה. צילום: מרק ישראל סלם


ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) שאל: מדוע מתחילת חודש דצמבר 2015 אינך ממנה ראש לביטחון לאומי", ועל כך השיב ראש הממשלה: "מיניתי את יעקב נגל כדי שיהיה ממלא מקום, הוא יוצא מהכלל, יש לו גם ידע טכנולוגי. הוא עסק בפרויקט חשוב במדינת ישראל וייצג אותי בשיחות הממושכות עם ממשל אובמה לשביעות רצוני מול מקבילתו סוזן רייס. אמרתי לו - נגר יש לי רק בקשה אחת - תמשיך בעבודה, אני רוצה אותך, אך הוא סירב".

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) התייחסה לדחיית פרסום דוח המבקר בנוגע לצוק איתן, ואמרה: "אשמח לשמוע תגובתך לדחייה, ובנוסף - כרגע מתקיימת שדולת החזרת החטופים עם משפחות גולדין ושאול, מה ממשלת ישראל עושה כדי להחזיר את החיילים והאזרחים הביתה"? נתניהו השיב: "עמדתי החד משמעית היא שיפרסמו הכל, אין לי בעיה עם זה. מה שאני אומר בדקתי - ראוי שהציבור ישמע הכל ויוכל לשפוט".

לגבי גולדין ושאול, השיב נתניהו: "זה פצע פתוח, אנחנו עובדים בכל מיני מישורים, זה לא רק מהשפה לחוץ, זה לא רק במגעים, אלא גם בדרכים שאנחנו לא יכולים לפרט אבל אנחנו עובדים על זה. יש לנו גם אזרחים ישראלים שם, כולם מבינים שאנחנו בעידן חדש ואם חמאס חושבים שנציע להם מה שהם רוצים - זה לא יקרה. ככל שיקדימו להבין את זה, גם בבית זה, ככל שיבינו זאת מהר יותר, כך ייטב".