הבית הלבן הזהיר את ישראל מהמשך נקיטת צעדים חד־צדדיים כגון אישור תוכניות הבנייה בהתנחלויות, כך אישר היום (שישי) ל"ג'רוזלם פוסט" בכיר בממשלו של הנשיא דונלד טראמפ. זו הפעם הראשונה שמישהו בממשל מאשר כי הנשיא הנכנס מחויב להמשיך בקידום פתרון שתי המדינות. אותו בכיר ציין כי הבית הלבן לא עודכן על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר 5,500 יחידות דיור חדשות בשטחים.



"כפי שהנשיא טראמפ הבהיר, הוא מעוניין מאוד להגיע להסכם שיסיים את הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים וכרגע הוא בוחן את הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת". אמר הבכיר לג'רוזלם פוסט, והוסיף כי "אנחנו קוראים לכל הצדדים להימנע מצעדים חד־צדדיים שיכולים לפגוע ביכולתנו לקדם את התהליך, ובכלל זה הכרזה על בניה בהתנחלויות. הממשל צריך זמן כדי להתייעץ עם כל הצדדים המעורבים על הדרך להתקדם קדימה".



לאחר מכן, הוציא הבית הלבן הודעה רשמית בנושא בה נאמר כי "אמנם אנחנו לא מאמינים שקיומן של התנחלויות הוא מכשול לשלום, בנייה של התנחלויות חדשות או הרחבה של הקיימות אל מחוץ לגבולותיהן לא יועיל לקידום השלום בין הישראלים לפלסטינים".



לא עדכנו את הנשיא הנכנס. נתניהו וליברמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
לא עדכנו את הנשיא הנכנס. נתניהו וליברמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הסתבכויות ראשונות עם מנהיגי העולם



בתוך כך, לאחר העימות המתוקשר עם נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, ממשיך נשיא ארה"ב להתעמת עם ראשי מדינות, והפעם נמצא על הכוונת ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול.



על פי דיווח אתמול מאת ה"וושינגטון פוסט", שיחת טלפון טעונה במיוחד שנערכה בין טראמפ לעמיתו האוסטרלי הסתיימה בטריקת טלפון במהלך השיחה על ידי הנשיא האמריקאי, שלא הסתיר את זעמו על בקשתו של טרנבול לכבד את הסכם העברת הפליטים מאוסטרליה לארה"ב, שעליו חתם קודמו של טראמפ, ברק אובמה.



על פי הדיווח, במהלך השיחה בין שני המנהיגים נודע לטראמפ כי ממשל אובמה חתם על הסכם שלפיו ארה"ב תקלוט 1,250 פליטים מוסלמים, שלא הורשו מסיבות שונות להיכנס לאוסטרליה וכעת הם ממתינים במחנות מעבר, באיים שונים באוקיינוס השקט. הוושינגטון פוסט טען כי טראמפ זעם על ההסכם ועל טרנבול, ובשלב מסוים אף אמר לו כי "שוחחתי עם נשיא מקסיקו ועם נשיא רוסיה, פוטין, וזו השיחה הכי גרועה שהייתה לי עד עתה".



גם לאחר שטרק את הטלפון בפניו של טרנבול לא שכך זעמו של טראמפ, שצייץ בטוויטר את הדברים הבאים: "האם אתם מאמינים לכך? ממשל אובמה הסכים לקבל אלפי מהגרים לא חוקיים מאוסטרליה. מדוע? אני אלמד את ההסכם המטופש הזה!".  



זאת ועוד, המתיחות עם מקסיקו מחריפה בימים האחרונים. ממשלת מקסיקו נאלצה להכחיש את הדיווחים שלפיהם הנשיא האמריקאי איים לשלוח כוחות צבא למקסיקו, כדי "לעצור את הבחורים הרעים", כדבריו.