בלי שום קשר לדיבורים על הקדמת הבחירות, יכולים חברות וחברי הכנסת להתחיל לתפור חליפות אם יאמצו את קוד הלבוש המומלץ שפרסמה היום (חמישי) הנהלת הכנסת. בהמשך להחלטה שהתקבלה לאחרונה בדבר קוד הלבוש המחייב בכנסת, צוות בראשות המנכ"ל אלברט סחרוביץ', פרסם היום קוד לבוש מומלץ אך לא מחייב אשר ישקף את המצב הרצוי בכל הנוגע להופעתם של באי המשכן. 

קוד הלבוש המומלץ כולל את סגנון הלבוש הראוי בסביבת עבודה ייצוגית וזאת בדומה למצב המקובל בזירה הבינלאומית ונשלח לחברי וחברות הכנסת, לעובדי המשכן וליועצים והיועצות הפרלמנטריים. קוד הלבוש המומלץ הספיק לגרור אחריו ביקורות. ח"כ תמר זנדברג הגיבה היום להחלטה: "הכנסת כנראה חיכתה שיעבור יום האישה על מנת לשלוח לנו את 'קוד הלבוש' המביך שלה. מדובר בהזיה ובדיחה עצובה. יש פה איזה בלבול בין המושגים מכובד וצנוע".

לפי המסמך שהופץ היום, הלבוש המומלץ לגברים על פי הסגנון העסקי רשמי-מקצועי כולל את הפריטים הבאים: לבוש מוקפד קלאסי ומחויט, חליפה מחויטת (ז'קט ומכנסיים) בגוונים סולידיים כגגון גווני אפור כהה, שחור ונייבי. החלק העליון והתחתון של החליפה הינם בגוון ובמרקם זהה וכן חולצות אריג מכופתרות בעלות צווארון ושרוולים ארוכים.

מומלץ כי החולצות יהיו בגוונים בהירים ובמרקם אחיד. פריט נוסף מומלץ הוא עניבה המותאמת לחליפה ולחוצה וכן נעליים סגורות עם או בלי שרוכים וגם חגורה באות גוון של הנעליים.

לגבי נשים, הלבוש המומלץ בסגנון זה כולל: לבוש מוקפד, קלאסי ומחויט. חליפה מחויטת (ז'קט ומכנסיים, ז'קט וחצאית, ז'קט ושמלה) בגוונים סולידיים. החלק העליון והתחתון של החליפה בגוון ובמרקם זהה. עוד מומלץ לנשים ללבוש חולצות אריג מכופתרות בעלות צווארון בגוונים אחידים או חולצות עם או בלי צווארון. 
 
לגברים המעדיפים סגנון עסקי נינוח מומלץ ללבוש ז'קטים מחויטים בגוונים ובמרקמים שונים מהמכנסיים. עוד המליצו על מכנסי בד, חולצות אריג מכופתרות בעלות צווארון ושרוולים ארוכים או קצרים, חולצות בגוונים חלקים, פסים דקים או משבצות קטנות וכן עניבה המותאמת לז'קט או לחולצה.

כמו כן, למי שמעדיף להתלבש בסגנון הזה מומלץ ללבוש חולצת אריג מכופתרת ללא ז'קט אבל עם עניבה. כמו כן ניתן ללבוש ז'קט מעל חולצת אריג מכופתרת ללא עניבה. הנעליים המומלצות הן נעליים סגורות עם או בלי שרוכים. למעדיפים סגנון זה מציעים ללבוש סוודרים, קרדיגנים, אפודות בעלי סריגה דקה הנלבשים על חולצה מכופתרת.
 
הסגנון העסקי הנינוח לנשים כולל גם הוא ז'קטים מחיטים בגוונים ובמרקמים שונים מהחלק התחתון הכולל מכנסיים, חצאיות או שמלות. קו המכפלת של חצאיות ושל שמלות יהיה בגובה הברך או בגובה סביר מעל הברך. כמו כן מומלץ ללבוש חולצות אריג מכופתרות בעלות צווארון ועם שרוולים ארוכים או קצרים, חולצות אריג בעלות שרוולים ארוכים או קצרים, חולצות בגוונים חלקים או עם הדפסים סולידיים. אפשרות נוספת היא ללבוש חולצת אריג מכופרת יחד עם מכנסיים או חצאית. כמו כן ניתן ללבוש שמלה מחויטת בעלת שרוולים אורכים או קצרים ולנעול נעליים סגורות או פתוחות למחצה. קו המכפלת של חצאיות ושמלות מומלץ שיהיה בגובה הברך או בגובה סביר מעל הברך. כמו כן ממליצים לנשות הכנסת לנעול נעליים סגורות.‬‬

סתיו שפיר. צילום: פלאש 90


הקוד המחייב: בלי חולצות בטן או גופיות

כזכור בעקבות "מחאת החצאיות" של העוזרות הפרלמנטריות הוקם במשכן צוות שכלל נציגות של חברי כנסת, הנהלת הכנסת עובדי הכנסת והיועצים הפרלמנטריים וזאת במטרה להגיע לפתרון מוסכם בעיין קוד הלבוש הראוי בכנסת ואופן אכיפתו. לאחר קיומן של מספר ישיבות ובחינת חלופות שונות הוסכם על ידי כל חברי הצוות כי יש להותיר על כנו את קוד הלבוש הנהוג בכנסת בשנים האחרונות אשר חל באופן אחיד על כל באי הבית. לצד זאת הוחלט ליצור מנגנון אכיפה הכולל מתן אזהרות בטרם מניעת כניסה למשכן בשל הפרת קוד הלבוש.

הקוד המחייב, להבדיל מהמומלץ, קובע כי יש להגיע למשכן בלבוש הולם ומכובד. אין להגיע בלבוש אשר אינו מכבד את משכן הכנסת ובכלל זה גופיות, חולצות בטן, מכנסיים קצרים חצאיות ושמלות קצרות, טרנינגים, כפכפים וכדומה. כמו כן, נאסר להגיע בלבוש עם כיתוב פוליטי. אדם אשר יגיע למשכן שלא בהתאם לקוד הלבוש המחייב יקבל אזהרה בכתב. לאחר אזהרה שלישית, תיאסר הכניסה למשכן של מי שהפר את הנהלים.