נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר לא ייפגש עם נציגי ארגון "שוברים שתיקה" במהלך ביקורו הצפוי בישראל, כך דווח היום (חמישי) בעיתון ה"דר שפיגל" הגרמני. הדיווחים על סירובו של שטיינמאייר מתרחשים לאחר התקרית הדיפלומטית שהתרחשה בשבוע שעבר כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את פגישתו עם שר החוץ הגרמני זיגמר גבריאל שביקר בארץ.



לפי הידיעה שטיינמאייר החליט להימנע מקונפליקטים ולהעביר את מסריו בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני בנאומו המתוכנן באוניברסיטה העברית בירושלים ביום ראשון.



עוד עולה מהדיווח כי העימות עם שר החוץ הנוכחי גבריאל אילץ את הנשיא לשקול את צעדיו בכל הקשור לביקורו בישראל. בעיתון הגרמני הובהר כי שטיינמאייר החליט להימנע מהמפגש עם ארגון השמאל מחשש שיתפתח משבר פוליטי רציני בין שתי המדינות.



ב"דר שפיגל" נכתב עוד כי בממשלת גרמניה תומכים במהלך של הנשיא, אבל חוששים שאם לא ייפגש עם הארגונים הדבר יצור את הרושם כי נתניהו רשם ניצחון אישי על הממשל הגרמני ועל הנשיא. בברלין חוששים שנתניהו, כדברי העיתון, יאמר לעצמו: "האולטימטום שלי לגבריאל מנע מפגש של הנשיא עם שני הארגונים".



שר החוץ הגרמני זיגמר גבריאל. צילום: רויטרס
שר החוץ הגרמני זיגמר גבריאל. צילום: רויטרס



כזכור, בשבוע שעבר בוטלה פגישתו של ראש הממשלה עם שר החוץ הגרמני לאחר שהשר הבכיר סירב לדרישתו של ראש הממשלה שלא להיפגש עם ארגוני שמאל כמו "שוברים שתיקה". 



הבכיר הגרמני התייחס לביטול הפגישה בשבוע שעבר ואמר: "אני לא רוצה להיכנס למשחק הפוליטי בישראל, אבל זה לא אסון, היחס שלי ושל גרמניה לא ישתנה". השר סירב לשוחח בטלפון עם נתניהו שביקש להסביר מדוע ביטל את הפגישה. "הייתי כאן הרבה פעמים, פגשתי פעמים רבות את ראש הממשלה נתניהו, יש לי יחסים טובים איתו ולכן הופתעתי על ביטול הפגישה. ביקשו ממני לבטל פגישה דומה לאלו שאני עורך במהלך ביקורים אחרים. אני מצטער מאוד על הביטול, זה חשוב להיפגש גם עם ארגונים לא ממשלתיים וצריך לדבר גם עם המוסדות הממשלתיים וגם אלו הלא ממשלתיים", הוסיף השר.



מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לביטול הפגישה כי "מדיניות ראש הממשלה בנימין נתניהו היא לא להיפגש עם דיפלומטים, שמבקרים בישראל ונפגשים עם ארגונים שמכפישים את חיילי צה"ל ומבקשים להעמיד אותם לדין כפושעי מלחמה. אותם דיפלומטים לא יעלו על דעתם להיפגש בארה"ב או בבריטניה עם נציגי ארגונים, שקוראים להעמיד לדין חיילים אמריקנים או בריטים. צבא ההגנה לישראל וחייליו הם הבסיס לקיומנו. היחסים עם גרמניה חשובים מאוד לישראל והם יימשכו".



תקרית זו באה בהמשך לנזיפתו של נתניהו לפני כשלושה חודשים בשגריר בלגיה בישראל, בעקבות פגישתו של ראש הממשלה הבלגי, שארל מישל, עם נציגי "בצלם" ו"שוברים שתיקה" במהלך ביקורו של האחרון בישראל. האזרחים היחידים שנפגשו עם ראש הממשלה הבלגי במהלך ביקור הרשמי היו אותם נציגי ארגוני השמאל.