יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (ליכוד) הגיש היום (חמישי) הצעת חוק לביטול שיטת הסניורטי בבחירת נשיא בית המשפט העליון והעברת הבחירה לידי הכנסת. לדברי ח"כ קיש, ההליך כיום אינו מוסדר בחוק באופן מובנה ומסמיך את הועדה לבחירת שופטים למנות נשיא חדש. לדבריו הוועדה, הלכה למעשה, איננה מפעילה שיקול דעת בשאלת מינויים אלו, אלא ממנה באופן אוטומטי את הנשיא לפי ותק הכהונה על כס השיפוט בבית המשפט העליון (שיטת הסניוריטי).

"הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון כיום פגום מאחר והופך את הועדה לבחירת שופטים לחותמת גומי ע"פ שיטת הסניוריטי. מטרידה אותי העובדה שהשיטה הזו פוסלת הפעלת שיקול דעת בעיקר כשמדובר במינוי תפקיד כ"כ חשוב. אם כנסת ישראל יכולה לבחור מבקר מדינה ונשיא מדינה - היא יכולה גם לבחור את נשיא בית המשפט העליון", אמר.

מתיחות עם נאור. איילת שקד. צילום: הדס פרוש
מתיחות עם נאור. איילת שקד. צילום: הדס פרוש

הצעת החוק קובעת כי בחירת נשיא בית המשפט העליון תיעשה במליאת הכנסת בישיבה שתיוחד לעניין זה בלבד, בהצבעה חשאית, ובסיבוב בחירה אחד. המועמד שיקבל את רוב הקולות של חברי הכנסת המשתתפים בהצבעה הוא הנבחר. זכו שני מועמדים או יותר במספר שווה של קולות שהינו מספר הקולות הרב ביותר שניתן למועמד בהצבעה, תיערכנה ביניהם בחירות חוזרות בישיבה מיוחדת של הכנסת שתכונס בשבוע שלאחר המועד בו התקיימה ההצבעה הראשונה. הכנסת תקיים מספר סבבי הצבעה ככל שיידרש עד שתתקבל הכרעה לטובת אחד המועמדים.

אם חדל נשיא בית המשפט העליון מכהונתו במהלך פגרת הכנסת, יכנס יושב ראש הכנסת את מליאת הכנסת לצורך הודעה על מועד בחירת נשיא בית המשפט העליון; נפל מועד בחירת נשיא בית המשפט העליון במהלך פגרת הכנסת, יכנס יושב ראש הכנסת את מליאת הכנסת לצורך ישיבות מיוחדות ככל שיידרש לבחירת הנשיא.