לאחר ההתנגדות העזה של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה להצעת "החוק הצרפתי", האוסרת חקירות של ראש ממשלה מכהן, מוסיף היום (רביעי) הבית היהודי מכשול משלו ודורש לעצור את קידום הצעת החוק.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, פנתה היום במכתב ליו"ר הקואליציה דוד ביטן ובו היא דורשת לעצור לאלתר את קידום החוק וזאת לאור חילוקי הדעות המהותיים שנתגלעו בסיעתה, וכן לאור סעיף 35 בהסכמים הקואליציוניים, המחייב להגיש חוקי יסוד או לשנותם אך ורק בהסכמת כל אחת מסיעות הקואליציה.



 
ח"כ מועלם רפאלי מזכירה כי באותו סעיף נאמר במפורש כי "היה והצעה תועלה להצבעה בניגוד לאמור יצביעו כל סיעות הקואליציה נגדה". היא מציינת כי "סיעת הבית היהודי קיימה השבוע דיון מהותי ומעמיק בנוגע להצעת החוק במהלכו נתגלעו חילוקי דעות משמעותיים בין חברי הסיעה ולא הושגה הסכמה. לאור זאת ועל פי ההסכם הקואליציוני היא דורשת על כן מיו"ר הקואליציה לא להעלות את הצעת החוק בשלב זה".

לאור ההתפתחויות הדיון בחוק יידחה בכחודש ימים לאחר שסוכם על כך בתום התייעצות בין ראש הממשלה, השר יריב לוין וביטן. בנוסף הוחלט להביא את החוק של אמסלם בנוגע להמלצות המשטרה לוועדת השרים לחקיקה בתוך כשבועיים.

שרת המשפטים, איילת שקד, ויו"ר סיעת הבית היהודי, שולי מועלם רפאלי, קיימו מגעים עם יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, לפיהם תקודם הצעת חוק של הליכוד שתמנע מהמשטרה להגיש המלצות בעד או נגד העמדה לדין בתום חקירה בתמורה לדחיית "החוק הצרפתי". את הצעת החוק יזם יו"ר ועדת הפנים דוד אמסלם, וזאת בעקבות חקירות שמתנהלות בחודשים האחרונים נגד פוליטיקאים ואנשי ציבור רבים. אמסלם יזם את ההצעה כתיקון לחוק הסדר הפלילי, שעל פיו המשטרה מפרסמת הודעה בסיום של כל חקירה בעלת עניין ציבורי, עם המלצה האם להעמיד לדין חשוד לאור חומר הראיות שהצטבר. 
 
מלשכת שרת המשפטים, איילת שקד, נמסר כי "בניגוד לפרסומים אין כל סיכום על עסקה כביכול לפיה "החוק הצרפתי" יבוטל תמורת תמיכה של הבית היהודי בהצעת חוק שתאסור על המשטרה למסור המלצות הנוגעות להעמדה לדין בתום חקירה". 
 
כזכור "החוק הצרפתי", שגם אותו יזם ח"כ דוד אמסלם, עמד לעלות על סדר יומה של ועדת השרים לחקיקה, ביום ראשון האחרון, אך בשל התנגדותה של שרת המשפטים איילת שקד, שאמרה כי אסור לקדם חוק יסוד בחופזה ללא דיונים מעמיקים, ההצעה לא עלתה לבסוף לדיון. כתוצאה מכך פרץ עימות חריף בין השרה שקד לבין יו"ר הקואליציה ביטן שהאשים אותה בתקיעת מקלות בגלגלי החוק ובטרפוד של הצעות חוק המוגשות על ידי חברי הכנסת של הליכוד. הצעת החוק מופיעה על סדר יומה של ועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב אולם בשל התנגדות סיעת הבית היהודי נראה כי היא תוסר ממנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד ביום שני כי הוא רואה בחוק הצרפתי מטרה חשובה של הממשלה והבהיר ש"מי שלא ישתף עמנו פעולה בעניין החוק, אנחנו לא נשתף פעולה עמו".

"החוק הצרפתי, גרם למחלוקת רבה במערכת הפוליטית. התומכים טוענים כי אפשר שראש הממשלה יהיה נתון לחקירות מתמשכות שיפריעו לו לתפקד. המתנגדים אומרים כי מדובר בהפרה של עיקרון השוויון בפני החוק. לאחרונים הצטרפו ראשי מערכת אכיפת החוק, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, שטענו כי אמון הציבור ייפגע אם החוק יעבור. 

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר כי '"החוק הצרפתי' הוא הצעה אבסורדית". הוא הסביר: "נניח שיש ראש ממשלה שמקבל לחשבון הבנק שלו מיליון שקל. בתמורה ראש הממשלה מקדם נותן הכסף טובת הנאה. משמעות החוק היא שלא נוכל לחקור במקרה כזה. האם נחכה שמונה שנים כדי להתחיל לאסוף ראיות". 
 
לדברי מנדלבליט, יש פה בעיה אמיתית של שוויון בפני החוק. "אנחנו לא רוצים להיות מדינה כזאת, שבה יש אמנה מעל ראשו של ראש הממשלה", ציין, "אין לי ספק שהדבר הזה ירד מסדר היום, הוא לא נכון, לא ראוי ולא מתאים למדינה כמו שלנו". הוא סיכם: "אני מתנגד לה, מאמין שהיא לא נכונה ושבסופו של דבר מקבלי ההחלטות לא ילכו אליה. אני מאד נחרץ בעניין הזה".