הכנסת תציין מאה שנה להצהרת בלפור בטקס חגיגי שייערך בשבוע הבא, אולם חברי הכנסת מהרשימה המשותפת כבר הודיעו כי יחרימו אותו. "ההצהרה יצרה עוול היסטורי לפלסטינים", אמר ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת). "כמובן שלא נשתתף באירוע לרגל הצהרת בלפור. בריטניה הבטיחה בשעתו ארץ שאינה שייכת לה ושעדיין לא שלטה בה לעם שאינו יושב בה, וזאת תוך התעלמות מיושביה המקוריים ומבלי לשאול אותם".


"בריטניה", המשיך ח"כ ג'בארין, "העדיפה את היהודים, שהיו אחוזים בודדים מתושבי הארץ, על פני תושביה הערבים, שהיו הרוב המוחלט בה. כך, בריטניה כוננה וחוללה את העליונות היהודית, שנמשכת עד ימינו". ג'בארין טען כי ההצהרה יצרה "עוול היסטורי לפלסטינים, שלא הוכר עד היום, לא בידי בריטניה וכמובן שלא בידי ישראל".

ח"כ יוסף ג'בארין
ח"כ יוסף ג'בארין


"עוול זה שלל את ההגדרה העצמית של הערבים הפלסטינים, והוא מתבטא היום בקיפוחם ובהדרתם של האזרחים הערבים בישראל ובכיבוש קולוניאלי של העם הפלסטיני בגדה המערבית ובעזה, שנמשך זה חמישה עשורים, וכן בסוגיית הפליטים", אמר חבר הכנסת. "באופן אירוני, הצהרת בלפור מקבלת כיום ביטוי מפורש בחוק מדינת הלאום היהודי, שמנציח את העליונות היהודית".
ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא מחר לבריטניה כדי להשתתף באירועים לציון מאה שנה להצהרת בלפור. באירוע החגיגי והמיוחד ישתתפו גם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי וראשי הקהילה היהודית. נתניהו אמר אתמול בישיבת הממשלה כי הצהרת בלפור היא "הצהרה שהכירה בארץ ישראל כבית הלאומי של העם היהודי, והניעה את המהלכים הבינלאומיים להקמתה של מדינת ישראל. המדינה לא הייתה קמה ללא ההתיישבות, ללא ההקרבה וללא הנכונות להילחם עליה, אבל ההתנעה הבינלאומית ללא ספק הייתה בהצהרת בלפור".