על רקע גל החשיפות של נשים שהוטרדו מינית קיימה הבוקר (שני) הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) דיון על תופעת ההטרדות המיניות במוסדות האקדמאים. במוקד הדיון שמעו חברות וחברי הוועדה עדות אישית מטלטלת של אפרת יעקב שגוללה את סיפור ההטרדה המינית שחוותה על ידי ע"י המרצה שלה, פרופסור מריו שניידר, בעת שהייתה סטודנטית באוניברסיטה העברית.



"שלום, שמי אפרת יעקב, אני בת 30 וסיימתי את לימודיי באוניברסיטה העברית לפני שנה. במהלך סיור לימודי ברומא בשנת 2013 המרצה פרופסור מריו שניידר הטריד אותי בכמה הזדמנויות", סיפרה יעקב. סיפורה של הסטודנטית לשעבר נחשף בשנת 2015, אז היא הגישה תלונה למוסד האקדמי, וכעת שבה יעקב אל האירוע ומבקשת לחזק את הנשים שעברו חוויה דומה.



"את שואלת את עצמך אם זה באמת קרה לך. כי מצד אחד הוא אומר לך מילים מאוד קשות ואחר כך שאת נורא חכמה ואחרי זה 'רגע, לא התכוונתי' ו'בואי אלי לחדר לדבר על לימודים'. המשחק הזה גורם לך לחשוב - היה או לא היה", שחזרה אפרת. עוד סיפרה כי באותו סיור ברומא השתתפו שלושה מרצים ומרצה אחת. "המרצה ידעה על הכל , על כל פיפס בכל רגע אבל כשפניתי אליה היא אמרה עזבי, עזבי. אחר כך התברר לי שזו לא היתה הפעם הראשונה של אותו מרצה. היו לו קורבנות גם בעבר".



המרצה הורחק מהאוניברסיטה. צילום: BlueHorizon, CC BY-SA 3.0



"הוא אמר שהחצאית שלי מפריעה לו להתרכז"


בפוסט שכתבה בעבר בפייסבוק בו חשפה את ההטרדה פירטה יעקב את שאירע: "במהלך סיור לימודים לחו"ל מטעם האוניברסיטה העברית הטריד אותי פרופ' מריו שניידר כמה וכמה פעמים ואף נגע בי במספר הזדמנויות. באחד הימים, מריו התקרב אליי ואמר לי 'החצאית שלך קצרה מדי וקשה לי להתרכז ככה אני מבקש ממך לא להגיע ככה'. הייתי בהלם והרבה מחשבות רצו לי בראש באותו רגע אבל הדבר הראשון שעשיתי היה למשוך את החצאית למטה".



"הוא לא היסס כשהוא אמר את זה והוא לא צחק איתי, הוא היה רציני. המרצה שלי הסתכל על הגוף שלי ואמר לי שהחצאית שלי מפריעה לו להתרכז. מה קורה פה? לא האמנתי שאי פעם מרצה יגיד לי דבר שכזה. קפאתי, ולא מקור, לא מאמינה למשמע אוזניי. בהמשך נזרקו גם הערות על התחת שלי ואף נגיעות. הוא צמצם אותי לאיברים שלי. התייחס לגופי באופן בוטה, פוגעני, גזעני ומשפיל", כתבה יעקב בפוסט שעורר סערה.



היום, לאחר שהמאבק כבר מאחוריה, הפרופסור עצמו הורחק מהאוניברסיטה ואף שילם לה פיצויים, ניסתה יעקב בדבריה בוועדה לביקורת המדינה לעודד נשים אחרות שמוטרדות לא להסס ולחשוף את הגברים המטרידים.



במהלך הדיון היום ציינה הסטודנטית לשעבר כי כשהגיעה להתלונן על ההטרדה באוניברסיטה "אחד הדברים שהיו לי מאוד קשים היו איך לא עשו שום דבר עם התלונות. איך הפקירו את הביטחון שלנו, של נשים בסיור". היא סיפרה כי למרות חשיפתה, סטודנטיות רבות עדיין חוששות להתלונן: "יש חסמים שמונעים מאתנו לדבר למרות שאנו לא ממש רוצות לשתוק. את יודעת שתבזבזי שנות לימודים ושיגידו לך כל מיני דברים. למשל, מרצה שאומר לך 'אני לא רוצה לסגור את הדלת שלא תגידי שאני ככה'. אני התלוננתי וקבלתי באמת יחס מאוד טוב מהנציבות להטרדה מינית ומהיועצת המשפטית של האוניברסיטה, אבל זה היה לי מאוד קשה כי התפרקתי".



כיום נאבקת יעקב למען נשים שלא זוכות לאותה התמיכה שהיא קיבלה: "ישנן סטודנטיות לתואר ראשון שאומרות 'מי יאמין לי בכלל'. גם היום ישנם קולות של מרצים שמדברים בפורומים פרטיים נגד ‘מישהי שבלבלה את השכל’". כשנשאלה על ידי ח"כ שלי יחימוביץ מה המסר לנשים אחרות שעברו הטרדה מינית אמרה אפרת יעקב: "אני רוצה להגיד לאחרות - לבי אתכן. אני רואה קשיים וחסמים ורוצה להגיד לכן שלצאת למאבק ולקום ולדבר ולספר זה לא פשוט. יש לי מזל שהסיפור שלי נגמר איך שנגמר. אני רוצה להאמין שהרבה נשים יבואו ויספור שהסיפור שלהן גם נגמר טוב. אבל זה מאוד קשה ואם לא נשנה את תקנונים ואת קשר השתיקה העמוק באוניברסיטה יהיה קשה להתמודד עם התופעה”.



"הכח של המרצה מול הסטודנטית הוא גדול אבל את לא צריכה להגיד לא. לפי חוק את לא צריכה להגיד לא. הוא לא היה צריך לעשות את זה. תזכרי שאת לא אשמה בשום דרך שהיא. זה הכל הוא, לא את”, סיכמה אפרת.



הדיון בנושא התקיים היום בעקבות דוח מבקר המדינה משנת 2013 שחשף טיוח וחוסר טיפול של המוסדות להשכלה גבוהה בהטרדות מיניות ודוח חוזר מ-2017 שמצא כי לא נעשה הרבה בנושא. ח"כ יחימוביץ אמרה במהלך הדיון כי "אותן תופעות מבחילות שהפכו לנורמה מתרחשות באופן דומה ואפילו רב יותר במוסדות אקדמאים”.



ליאורה שמעוני ממשרד מבקר המדינה סיפרה כי באוניברסיטאות ובמוסדות להשכלה גבוהה קיימת נטייה לסגור פרשיות כאלה בפנים: "אנחנו המלצנו להוציא את הטיפול במקרים כאלה החוצה". לדבריה חלק גדול מהתלונות אינן מגיעות בכלל לידיעת מבקר המדינה. 



ח"כ שלי יחימוביץ: "תופעות מבחילות". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מוועד ראשי האוניברסיטאות  נמסר בתגובה כי "הנהלות האוניברסיטאות רואות כל מקרה של הטרדה מינית בחומרה רבה ומאמינות כי יש לנקוט במקרים כאלה בגישה של אפס סובלנות, ולטפל בהם באופן יסודי ונחרץ, וללא היסוס לנקוט צעדים כלפי כל מי שמפר את החוק - זאת מבלי להתחשב במעמדו או בדרגתו. בניגוד לנטען, האוניברסיטאות מחמירות בטיפול בנושא אף מעבר לנדרש על פי החוק, בין היתר באמצעות עריכת דיונים משמעתיים לאנשי סגל גם במקרים בהם נסגר התיק על ידי המשטרה, מיצוי הדין המשמעתי גם במקרה שהמתלוננת חוזרת בה, קביעת תקנון נוקשה למניעת הטרדה מינית והבאתו לידיעת העובדים במגוון של דרכים, וקיום הרצאות יזומות, השתלמויות ואספות".



עוד נמסר כי "האוניברסיטאות מפעילות מערך תומך בנפגעים/ות בעזרתן של הנציבות להטרדה מינית המלוות את התהליך מתחילתו ועד סופו. האוניברסיטאות ימשיכו לנקוט יד תקיפה וחסרת פשרות כנגד מקרים של הטרדות, וימשיכו לפעול על מנת לקיים ולקדם מרחב בטוח לכל".