כ-700 גופות של לוחמי ארגון המדינה האסלאמית אוחסנו בשנה האחרונה במכולות קירור בעיר מיסרטה שבלוב וממתינות להחלטה על גורלן, כך נחשף היום (שלישי) בסוכנות הידיעות AFP. מדובר בגופות שהגיעו מהעיר סירטה, בירת דאעש בלוב, שנהרסה בקרבות והפעילי הארגון גורשו ממנה בדצמבר 2016. 

"הטמפרטורות חייבות להיות בין 18- ל-20- מעלות על מנת שהגופות יישמרו", אמר עלי טוויילב, האחראי על המתקן בו מאוחסנות הגופות "כמו שאתה רואה", הוא  הסביר על שתי אלונקות שהונחו לפני המכולות, "כאן הפתולוג לקח דגימות DNA וצילם את הגופות".
מאות גופות נוספות הושארו בהריסות סירטה בגלל מחסור במקום ובכוח אדם, מה שגרם לחשש ממגפה שתפרוץ ברחובות העיר. לדברי טוויילב, בין 1,500 ל-2,000 גופות נקברו תחת ההריסות בסירטה. "אין לנו מספיק מקררים, אחרת היינו אוספים אותן", אמר.

שלוש מתוך שבע המכולות התקלקלו, אמר הפקיד הלובי, "והיינו צריכים לחלק את הגופות בין שאר המכולות". אבל לדבריו, זה היה מאבק, בייחוד במהלך הקיץ והפסקות החשמל החוזרות ונשנות. "אנחנו חייבים גיבוי וחייבים לתדלק אותו בקביעות". 

"ריח של מוות"
כשפותחים את דלת המכולה, נתקלים באדי ריח כבד של מוות, שהתפשט עם המגע באוויר החם בחוץ. בפנים, שקי גופות לבנים עם כתמי דם ובוץ מוערמות על מדפים. "השקים ממוספרים ומסווגים, לכל גופה של תיק משלה, דגימת DNA, מסמכים או סימנים אחרים שנאספים ממנה", מסביר טוויילב. לדבריו, כל התיקים הועברו לתובע הכללי בטריפולי על מנת שיחליט אם ואיך לקבור את הגופות, שרובן שייכות ללוחמי ג'יהאד שהגיעו מטוניסיה, מצרים וסודן.
הבעיה הגדולה , אומר טוויילב, שהחברות שהשאילו את המכולות רוצות אותן חזרה. "בכל פעם אני אומר להם שהן יכולים לקבל אותן, אבל עם מה שיש בתוכן". 

מאות לוחמים זרים של דאעש בדרך חזרה לאירופה
בתוך כך, מאות לוחמים זרים של ארגון המדינה האסלאמית הצליחו לברוח מהעיר א-רקה לאחר שנכבשה על ידי צבא סוריה החופשית לפני כחודש. כמעט 4,000 לוחמים ומשפחותיהם הורשו לעזוב את העיר בשיירה ענקית לאחר התבוסה בבירת הארגון בסוריה. כעת מתברר שבתוכם היו לוחמים זרים רבים, שככל הנראה התפזרו ברחבי סוריה ואף עברו לטורקיה, וייתכן שעושים את דרכם לאירופה. 
 
כל זה קרה למרות שהקואליציה נגד דאעש קיבלה הבטחות שלוחמים זרים לא יורשו לעזוב ולמרות שארצות הברית הודיעה כי הם ייהרגו ולא יורשו לחזור הביתה. 

כוחות צבא סוריה החופשית משחררים את א-רקה. צילום: רויטרס
כוחות צבא סוריה החופשית משחררים את א-רקה. צילום: רויטרס
 
אחד האנשים שנשכר לנהוג בשיירה, אמר כי "היה מספר גדול מאוד של לוחמים זרים בתוך אלפי המעורבים, בהם רבים מאירופה". נהג אחר אמר היו גם נשים לוחמות. 
 
רבים מאלה שברחו כבר עזבו את סוריה בעזרת מבריחים לעבר הגבול בין סוריה לטורקיה. מבריח אחד שעזר להעביר 20 משפחות לטורקיה בשבוע האחרון, אמר שרובם היו זרים. "חלקם דיברו צרפתית, אחרים באנגלית או בשפה אחרת", הוא אמר ל-BBC.