שר האוצר משה כחלון, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הציגו הערב (שני) את התוכנית הלאומית לביטוח סיעודי. מדובר בתוכנית בהיקף של מיליארד קלים. "החלטנו לא להשאיר אף קשיש ללא ביטוח סיעודי, במסגרת ביטוח סיעודי ממלכתי. מטפלים יבואו לקשישים הביתה, ורוב טיפולי השיניים יהיו בחינם", אמרו. התכנית תאושר במסגרת אישור התקציב והתכנית הכלכלית הצפויים בינואר 2018, ותיושם בהדרגה החל מהשנה הבאה.


הסעיף המרכזי של התוכנית הוא העלאת הקצבה לחולים סיעודיים קשים ל-5,000 שקלים. לדברי הדוברים, תהיה הקלה במחני הכנסה על מנת לקבוע מי זכאי להקצבה. סעיף נוסף הוא טיפולי שיניים חינם לבני 75 ומעלה. 

סעיפים נוספים בתוכנית כוללים יצירת רובד חדש לקצבת הסיעוד לקשישים ברמת תפקודית גבוהה של כ-1,000 שקל בחודש להכנסתם הפנויה; הגדלת מעורבות קופות החולים בבית הקשיש; תכניות שישלבו טיפולי בריאות לקשישים בביתם ע"י רופאים, אחיות ושימוש בטכנולוגיות; הקמת מערך שיקום בקהילה - קופות החולים יפתחו מערך שיקום בקהילה כדי לשפר את איכות חייו, להאט את הידרדרות הקשיש ולהאריך את תוחלת חייו הבריאה; צמצום ביורוקרטיה - טופס מאוחד ומבחן אחד לכל קשיש סיעודי; שיפור איכות והגדלה משמעותית של השירותים החברתיים בקהילה - בניית מערך שירותים חברתיים בקהילה לטובת הקשישים שיגביר את מעורבותם בקהילה וישפר את רמת חייהם; מתאם טיפול (Case Manager) - גורם מקצועי שיעזור לקשיש ולמשפחתו במיצוי הזכויות של הקשיש ובבניית תכנית טיפול אישית ומותאמת עבורו שתהווה כתובת אחת לכל צורכי הקשיש. השתתפות ילדי המאושפזים באשפוז הסיעודי תבוטל; מבוטחי הביטוחים הקולקטיביים מעל גיל 60 יוכלו להצטרף לביטוח קופת חולים ללא תקופת אכשרה וללא חיתום; הגדלת שכר המטפלות והמטפלים לחיזוק ועידוד התעסוקה בענף.
 
מדובר בפשרה בין ליצמן וניסנקורן לבין כחלון לאחר שהשניים לחצו עליו ויו"ר ההסתדרות אך הכריז על סכסוך עבודה כללי במשק. באוצר העדיפו ללכת על המתווה הנוכחי ולא על חוק ביטוח סיעודי ממלכתי, דוגמת זה שהציע ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שעלותו 2 מיליארד שקלים. רק אתמול אמרו גורמים באוצר כי אין אפשרות להכניס את חוק הביטוח הסיעודי הממלכתי לתקציב המדיה מאחר והוא כבר סגור. עוד נאמר כי "כלל הנומרטור שהחלנו על תקציב המדינה החל מהתקציב הנוכחי קובע שלא משנה לאיזו מטרה, חשובה ככל שתהיה, מיועד החוק, כל עוד אין מקור תקציבי עבורו, לא ניתן להעביר אותו וליישמו". 

"הפקירו מאות אלפי קשישים לחסדו של הגורל"
 

השר כחלון אמר כי "ראש הממשלה בירך על התוכנית וחושב שזו הדרך הנכונה, הוא רואה בזה סוג של פתרון למשבר הסיעוד". לדבריו, "משבר הביטוח הסיעודי הוא אחד מהאתגרים הגדולים שנתקלנו בהם. אנחנו מגיעים למשבר הזה אחרי שנים של הזנחה פושעת, אני לא מוצא ביטוי אחר. הפקירו פה מאות ואלפי ועשרות אלפי קשישים לחסדו של הגורל".
כחלון אמר עוד כי "מול עינינו עמדה הבטחה אחת: לא להשאיר אף קשיש ואף אזרח ללא כיסוי סיעודי. חברים, זה הדור שבנה את המדינה, זה ההורים שלנו, יש לנו חובה אליהם ולא נפקיר אותה וזה בדיוק המענה שנותנת התוכנית שאותה אנחנו מציגים כאן היום. רופאים ואחיות יגיעו הביתה לקשישים, יהיה טיפול בקהילה. קשיש לא צריך לרוץ לקופת חולים, יבואו אליו ויטפלו בו, כולל טיפולי שיניים.
שר הבריאות ליצמן אמר: "בשבילי זה ערב חגיגי שאני יכול למלא את מה שהכנסתי בהסכם הקואליציוני עם ראש הממשלה: לקיים סיעוד ממלכתי. מערכת הבריאות בארץ ברוך השם מצוינת, עם כל הגירעונות והבעיות, אבל עובדה היא שתוחלת החיים בארץ גבוהה מאוד, ולכן אך טבעי היה שצריך לחפש פתרון לנושא הסיעודי ולתת ביטוח ממלכתי-סיעודי. זה לא מספיק שאנשים חיים יותר, צריך לתת להם אפשרות לחיות יותר טוב. יהיו טיפולי שיניים לקשישים מעל גיל 75, ילדים לא יצטרכו להשתתף בביטוח הסיעודי של ההורים. זאת בשורה גדולה לקשישים ולמשפחות".
יו"ר ההסתדרות ניסנקורן אמר כי "אנחנו משלימים מהלך של ביטוח סיעודי-ממלכתי. שרי הבריאות והאוצר ואני חתרנו לשם ואנחנו יכולים לבוא היום ולהגיד שמדינת ישראל שינתה את פניה בתחום הסיעודי. בתוך תקופה קצרה נגיע למצב שבו האנשים הסיעודיים הקשים יגיעו לקצבה בכסף של 5,000 שקלים ומי שירצה להעסיק עובד סיעודי ישראלי יקבל על זה עוד תמריץ של עוד שעות סיעוד".

מוביל המאבק הסיעודי בכנסת, ח"כ איציק שמולי, אמר כי "התכנית היא צעד ראשון בכיוון הנכון ואני שמח על כך שלאחר ארבע שנים של מאבק אימצו מרכיבים חיוביים וחשובים מהצעת החוק שלי, וביניהם: ביטול מבחני ההכנסה למשפחה, שיפור השירות בקהילה וטיפולי שיניים לקשישים. כל זאת לא היה קורה ללא מעורבותו החברתית של שר האוצר כחלון. יחד עם זאת, על אף חלק מהדברים הטובים, לא מדובר במודל סיעוד ממלכתי וגם עתה, בעיקר בשל הכיסוי הלא מספק ביחס להוצאות האדירות, מי שלא יחזיק ביטוח מסחרי לא יצליח לשרוד כלכלית. כמו כן, אין פתרון של ממש לנפגעי הביטוח הסיעודי קבוצתי שנזרקים מהפוליסות ונותרים ללא מענה. ניקח את המרכיבים החיוביים בהצעה ונפעל בשבועות הקרובים בשיתוף פעולה כדי להרחיבה".