על רקע משבר השבת, והתפטרותו הצפויה של יעקב ליצמן מתיק הבריאות, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לתקן את חוק יסוד הממשלה כדי לאפשר לליצמן לכהן כסגן שר הבריאות, כך לפי פרסום הבוקר (ראשון) בכאן רשת ב'. לפי הפרסומים, ראש הממשלה מעוניין בכך שליצמן ימשיך לנהל את המשרד כסגן.



עוד דווח כי נתניהו ינסה להפוך את הפסיקה שניתנה לפני כשנתיים ע"י בג"ץ, בה נקבע כי ליצמן, שכיהן כבר בעבר כסגן שר במעמד שר, לא יוכל להמשיך להיות בעל הסמכויות כסגן בלבד. 



לפיד: "אם ליצמן יהיה סגן שר - נגיש עתירה"


חבר הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד) התייחס להתפטרות הצפויה וציין כי מפלגתו תמנע מצב שבו ליצמן שוב יכהן כסגן שר. "ממשלת הליכוד עשתה הכל כדי שליצמן יחזור לממשלה. הבעיה לא בליצמן אלא במי שנכנעו לו", אמר לפיד בראיון לגל"צ. לדבריו, "אם הוא שוב יהיה סגן שר אז נגיש עתירה. כל הניסיונות האלה לתחמן - זה פוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם".



יו"ר יש עתיד מתח ביקורת על ממשלת נתניהו ואמר: "זו קואליציה גרועה שנכשלת בכל הדברים הכי חשובים - גם מפרקים את העם מבפנים וגם בנושא האיראני נתניהו נכשל". עוד הוסיף: "לא יכול להיות שתמיד ימכרו את הציבור החילוני והמסורתי כשיש בעיות. במובן מסוים אני מעריך את המפלגות החרדיות שעוסקות במה שחשוב להן מאשר את הממשלה שרק מתקפלת מולן. אני אמרתי יותר מפעם אחת, אם אנצח בבחירות הקרובות ארים טלפונים לליכוד ולעבודה כדי שנגיע לאחדות ישראלית".



"נגיש עתירה". יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם



דרעי במבוכה


ביום שישי איים השר כי יגיש מכתב התפטרות במידה והעבודות ברכבת ישראל יתבצעו בשבת. ואכן, עבודות אלה התבצעו אתמול במספר מוקדים ויותר ממאה עובדים נטלו בהן חלק. עבודות, התשתית והטכנולוגיה בוצעו אתמול באזור תחנת סבידור ונתיבי איילון, במסוף החדש סמוך לבורסת היהלומים ברמת גן, לאורך המסילה בכביש 531 ובקו המהיר בין תל אביב לירושלים. הן התמקדו בחשמול המסילה ובבדיקה נרחבת של מערך האיתות של הרכבת, שלביצוען היה צורך להשבית את המערך למשך כ־20 שעות.



לעבודות אלה חשיבות בטיחותית ראשונה במעלה והן תואמו מול גופים נוספים. ביטולן היה מביא לדחייתן בחודשיים נוספים, והמשמעות הייתה דחייה של כארבעה חודשים בהפעלת קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים. ברכבת הזהירו כי העברת העבודות לביצוע ביום חול הייתה גורמת להפסקת תנועת הרכבות למשך כיממה. בוצעו גם עבודות על מערכת האיתות, שכל תקלה בה עלולה לעלות באבידות כבדות.



ל"מעריב השבוע" נודע כי במהלך סוף השבוע ניסה שר הפנים אריה דרעי ניסה לשכנע את ליצמן שוב ושוב שלא להתפטר, בנימוק שכבר בקרוב יאושר חוק שלפיו שר העבודה והרווחה יצטרך לקחת בחשבון את "מסורת ישראל" לפני הנפקת אישור לעבודות בשבת גם במקרים דומים לאלה של אתמול, אולם ליצמן הבהיר כי לא יוותר ויתפטר הבוקר.



היום אמורה הממשלה לקדם גם את הצעת "חוק המרכולים" שיאסור על הרשויות המקומיות להתיר פתיחה של מרכולים בשבת ללא אישור של שר הפנים. זאת לאחר החלטת בג"ץ שמאפשרת לעיריית תל אביב להתיר פתיחה של עסקים בשבת.



דרעי במבוכה. צילום: פלאש 90