יו"ר ישראל ביתנו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הודיע היום (שני) כי מפלגתו תתנגד ל"חוק המרכולים", אותו דורשות הסיעות החרדיות לקדם, כחלק מהפשרה שהושגה לפני כיממה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במסגרת זו, החרדים דורשים ששר הפנים יוסמך לאשר חוקי עזר עירוניים הנוגעים פתיחת מרכולים בשבת.



בישיבת סיעתו חשף ליברמן כי "אני הולך למרכולים בשבת, יש בירושלים, המרכולים פתוחים שם בשבת. אני מקווה שלא נגיע לזה. אנו בהחלט נעשה הכל שהחוק הזה לא יעבור בנוסח המקורי כפי שהוצע על ידי משרד הפנים". הוא הוסיף כי "לנו יש את האמצעים להתמודד עם זה. אני לא רוצה לפתוח מרכולים בשבת בבני ברק ואין שום סיבה לסגור מרכולים בחיפה או במקום אחר".



מרכולים בת"א. לפי הפשרה החדשה, הם יישארו פתוחים רק בעיר הזו. צילום: פלאש 90
מרכולים בת"א. לפי הפשרה החדשה, הם יישארו פתוחים רק בעיר הזו. צילום: פלאש 90



מלבד זאת, טען שר הביטחון כי "כל מי שרוצה באמת יותר אחדות ויותר חוסן לאומי, וכל אחד לפי אמונתו יחיה, צריך להבין שיש גם אחריות לשלטון מקומי ולא רק לשלטון המרכזי. כל נושא של חוקי עזר ופתיחת מרכולים או סגירתם צריך להיעשות בהתאם להרכב האוכלוסייה במקום, ויש להשאיר לשלטון המקומי ולא להתערב מלמעלה ולהכתיב את המהלכים הללו".



מנגד, שר הפנים אריה דרעי הצהיר כי "זאת מדינה יהודית, עם ישראל רובו ככולו רוצה בכובד השבת ובצביון היהודי. אנו לא מתערבים מה כל אחד עושה בחייו הפרטיים, אך אנו רוצים שמסחר, שהוא גם נושא חברתי, לא יהיה בשבת. אני שמח שפתרנו את המשבר הזה. העלינו הכל לשולחן והגענו לסיכום על הכל. הסטטוס קוו ישמר. אין לנו דרישות מעבר. אנו לא הולכים לסגור חנויות פתוחות ומנסים שלא יהיה סחף בעיריות ובמקומות אחרים בארץ".



לדבריו, "הקואליציה הזאת עושה עבודה יוצאת מהכלל גם בנושא המדיני, הביטחוני והכלכלי. כל שבוע אנו עדים לעוד צמצום פערים ותכניות, ואנו נמשיך לעשות. ההוראה של מועצת חכמי התור לעשות הכל כדי שהקואליציה תשלים את ימיה, כל עוד היא מחויבת להסכמים".