הממשלה צפויה לדון היום (ראשון) בשני חוקים שהחרדים מבקשים לקדם כדי לצמצם את הפעילות בשבת. מדובר ב"חוק המרכולים", שיאפשר לשר הפנים לבטל חוקי עזר עירוניים שיתירו פתיחת מרכולים בשבת, ובהצעה של השר חיים כץ (ליכוד) המאפשרת לשר העבודה והרווחה להתחשב ב"מסורת ישראל" בעת מתן היתרים לעבודה בשבת.
 
בשבוע שעבר אושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת הצעת חוק זהה של ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אך היא תוצמד להצעת החוק הממשלתית בנושא שיגיש השר כץ. זאת לאחר ששר הבריאות יעקב ליצמן עמד בהבטחתו כשאיים כי אם יתבצעו עבודות על תשתית הרכבת ביום שבת הוא יתפטר מתפקידו. העבודות אכן התבצעו וליצמן התפטר, אולם הבהיר כי מבחינתו המאבק על השבת יימשך. הוא הזהיר כי לא יסכים להתמנות גם לתפקיד סגן שר אם לא ישונו חוקי השבת. 
 
ההתפטרות של ליצמן הביכה את ש"ס ואת העומד בראשה, שר הפנים אריה דרעי, שהצטייר כמי שחילול השבת אינו עומד בראש מעייניו. זו אחת הסיבות שחוק המרכולים זוכה לחשיבות רבה, משום שהוא מבטא גם אמירה פוליטית של דרעי בנושא השבת.
 

גורמים בקואליציה טוענים כי הצעת "חוק המרכולים" הונחה על שולחן הממשלה עוד בסוף השבוע כדי למנוע מישראל ביתנו, המתנגדת להצעה, להגיש נגדה ערר בוועדת השרים לחקיקה - מהלך שהיה מעכב את קידום החוק לתקופה ארוכה.
 
חוק המרכולים קובע כי חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירתם של עסקים בשבת לא ייכנסו לתוקף ללא הסכמתו של שר הפנים. השר יוכל לאשר חוקים כאלה רק אם פתיחת העסקים נדרשת כדי לספק צרכים חיוניים, לפי שיקול דעתו של השר. ביום שני האחרון הודיע ליברמן בישיבת סיעתו כי הוא מתנגד לחוק והבטיח לפעול נגדו.