בקואליציה שוררת מבוכה רבה לנוכח חקירתו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן, והחשש הוא כי הלחץ הציבורי יקשה מחר על גיוס רוב לאישור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית. בעקבות כך פנה הבוקר (ראשון) השר זאב אלקין (הליכוד) בבקשה לדחות את ההצבעה על החוק בשבוע. הצעד של אלקין מתרחש לאחר שחברת הקואליציה ח"כ מרב בן ארי (כולנו) הגישה הסתייגות, לפיה החוק ייכנס לתוקף בעוד שלושה חודשים, על מנת לוודא שלא יחול על חקירת ראש הממשלה בנימין נתניהו וכדי לאפשר למשטרה לסיים את החקירה, זאת לאחר שרת המשפטים איילת שקד הביעה בפורום סבן הסתייגות גלויה מהחוק, ואמרה שלא לשם כך הימין נבחר בבחירות.

ועדת הפנים התכנסה הבוקר, על רקע חקירתו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן, תוך סערת רוחות. ח"כ תמר זנדברג אמרה עם פתיחת הדיון כי "זה חוק מושחת שמקודם בהליך מושחת", בעוד שח"כ אמסלם קרא אותה לסדר, והיא אמרה: "אתה יכול לקרוא לי מיליון פעם לסדר, זה לא יכסה על השחיתות שלכם".

יו"ר סיעת כולנו רועי פולקמן הצטרף לעמדתה של ח"כ מרב בן ארי ודרש שתחולת חוק ההמלצות תהיה רק שלושה חודשים לאחר כניסתו. עמדת כולנו מערימה קשיים רבים על האפשרות להשיג מחר רוב להצעה משום שהשר חיים כץ ודוד ביטן מנועים מלהצביע, בגלל שהם נתונים לחקירות.

כזכור, יו"ר כולנו משה כחלון העניק לחברי סיעתו חופש הצבעה בנושא. חברת כולנו ח"כ רחל עזריה כבר הודיעה כי תצביע נגד החוק והבוקר מודיעה כאמור חברתה לסיעה ח"כ בן ארי כי תתמוך בחוק בתנאי שלא יחול על חקירות ראש הממשלה.

 

בקואליציה חוששים שאם ח"כ ביטן ייעדר מחר מההצבעות, המשמעת הקואליציונית תתפורר ויהיה קשה להשיג את הרוב הדרוש לחוק ההמלצות ועל כן יתכן והדיון ידחה. היום בוטל דיון של ועדת הכנסת שעמדה לדון בטענה של האופוזיציה כי אחד מסעיפי חוק ההמלצות הוא סעיף חדש ועל כן יש לדון בסעיף מתחילתו. גורמים בקואליציה טוענים כי הישיבה בוטלה בשל העדרו של ביטן והחשש שלא ימצא רוב בוועדה לדחות את טענת האופוזיציה.

נחקר במשטרה. דדו ביטן. צילום: מרק ישראל סלם
נחקר במשטרה. דדו ביטן. צילום: מרק ישראל סלם

בתוך כך, תומר אביטל, מייסד מיזם "100 ימים של שקיפות", פנה הבוקר ליועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון וביקש ממנו חוות דעת מחודשת לגבי השתתפותם של שרים וחברי כנסת הנתונים בחקירה פלילית בהצבעות על חוק ההמלצות. "המשטרה פרסמה שביצעה גל מעצריםבפרשה הקשורה לעירית ראשון לציון, שבמסגרתה גם ח"כ דוד ביטן ייחקר. האם זה משנה את חוות הדעת שפרסמת?", כתב אביטל בפנייתו.

בוקר המשטרה עדכנה את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על כוונתה לחקור את יו"ר הקואליציה בהקשר לפרשה שנחשפה הבוקר, בחשד לשחיתות בעיריית ראשון לציון. בתוך כך, דורש היום הפעיל הפוליטי עו"ד אלדד יניב מיו"ר הכנסת להודיע לחבר הכנסת ביטן עוד הבוקר כי אסור לו להצביע על  חוק ההמלצות, אחרת יעתור לבג"ץ, "מי שחשוד בקשר עסקי עם משפחת פשע לא יכול להצביע על חוק השחיתות של ביבי, שיעזור גם לו עצמו", כתב יניב.  מי שהודיע לאדלשטיין על החקירה הוא ראש אגף החקירות מני יצחקי.