מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, החליט להשית "שלילת מימון" בסך 350 אלף שקל מסיעת הליכוד, בשל אירוע "הליכודיאדה" באילת. שפירא, שפרסם דו"ח ביקורת על ההתנהלות הכספית של 12 סיעות בכנסת, הטיל שלילת מימון כספי בסכומים נמוכים יותר על סיעות אגודת ישראל, ישראל ביתנו, יש עתיד והתנועה.



שפירא ציין בהחלטתו להטיל את הקנס הגבוה על הליכוד, כי הסיעה נהנתה מקיום אירוע "הליכודיאדה". הוא הזכיר, כי האירוע הוצג, תוך שימוש בשמה ובסמליה המובהקים של סיעת הליכוד - כאירוע הקשור באופן ישיר ובלעדי עם הסיעה, שתרם להעמקת הקשר בין חברי הסיעה ולחיזוק הזדהותם של נבחרי הציבור מטעמה והתומכים בה. וכל זאת, בלי שהסיעה נשאה בהוצאות כלשהן בגין האירוע.



מאחר וסיעת הליכוד לא נשאה בעלויות האירוע, קבע מבקר המדינה כי בקיום "הליכודיאדה" קיבלה הסיעה תרומה אסורה שאינה עומדת במגבלות הקבועות בחוק ולאור זאת, הוטל עליה הקנס, באמצעות שלילת המימון בסכום של 350 אלף שקל.



"כשם שהסיעה היתה נדרשת לשאת בהוצאות אירוע שהיתה מארגנת בעצמה, לצורך העברת מסרים התומכים בה ובנבחריה ומאדירים את שמה, כך עליה לתת ביטוי בחשבונותיה לאירוע, גם אם אורגן בידי אחרים – קל וחומר כאשר הוא מאורגן על ידי גורמים הפעילים בסיעה עצמה", ציין שפירא, בתגובה לטענת סיעת הליכוד, שהאירוע לא אורגן על ידה ולא היתה לה השפעה על קיומו. 



על אגודת ישראל הטיל שפירא שלילת מימון בסכום של 150 אלף שקל. מבקר המדינה ציין, כי התקיימה באוקראינה ועידה לציון 40 שנה להקמת סיעת "שלומי אמונים" במסגרת מפלגת "אגודת ישראל". עלויות הוועידה הסתכמו בחצי מיליון שקל לפחות, בהתאם לחלוקה הבאה: 200 אלף שקל מומן מכספי הסיעה; 200 אלף שקלים נוספים מומנו על ידי משתתפי האירוע לכיסוי עלויות הטיסות, הלינות והארוחות; ואילו יתרת העלויות מומנה בידי גורמים מסחריים שונים, באמצעות מכירת חסויות ופרסומות. מבקר המדינה קבע כי במימון הוצאות הוועידה בידי גורמים מסחריים יש משום תרומה אסורה לסיעה, שאינה עומדת במגבלות הקבועות בחוק.



מסיעת "שלומי אמונים" נמסר: "זו הפעם הראשונה שהדבר נעשה בתום לב ובחוסר מודעות, ועל כך אנחנו משלמים קנס".



יוסף שפירא. צילום: פלאש 90




"ישראל ביתנו" -137 אלף ש"ח: 
"דמי חבר הופקדו במזומן"



שפירא החליט עוד לשלול סכום של 137 אלף שקל מהמימון של סיעת ישראל ביתנו בראשות שר הביטחון, אביגדור ליברמן. ההחלטה התקבלה, לאחר שמהביקורת עלה שבכמה מקרים הופקדו דמי חבר במזומן ובמרוכז עבור עשרות ואף מאות אנשים שונים באותו יום ולעיתים אף באותה שעה. שפירא ציין עוד כי הביקורת גם העלתה אין התאמה בין מספר טופסי ההתפקדות ובין רשימות המתפקדים המצויות בתיקי הסיעה. בנוסף, לא היתה התאמה בין הכנסות הסיעה מדמי החבר, כפי שנכללו בחשבונותיה לבין רשימות המתפקדים וטופסי ההתפקדות, כך שלא ניתן לזהות מקור חלק מהכנסות הסיעה מדמי חבר.



מישראל ביתנו נמסר בתגובה: "פעילות המבקר היא דבר חיובי ובונה וכפי שעשינו בעבר נלמד את ממצאיו של הדו"ח ונפעל ככל יכולתנו על מנת לשפר את הלקחים העולים ממנו".


"יש עתיד" - 100 אלף ש"ח: "לא שמרה פירוטי הוצאות"



מסיעת יש עתיד בראשות ח"כ יאיר לפיד נשלל מימון בסך של 100 אלף שקל. מבקר המדינה ציין בדו"ח, הסיעה לא הקפידה לשמור את כל הפירוטים והאסמכתאות הנוגעים להוצאות שכללה בחשבונותיה, בגין כנסים ואירועים ובגין העסקת חלק מנותני השירותים. הביקורת העלתה עוד כי הסיעה לא כללה בחשבונותיה את שכר עובדי הצוות הפרלמנטרי של הסיעה בכנסת.



מסיעת 'יש עתיד' נמסר בתגובה: "קיבלנו לידינו את הדו"ח ואנחנו לומדים אותו ומובילים תהליך בקרה לתיקון הליקויים באופן שוטף. יש עתיד רואה בניהול תקין ערך ארגוני חשוב. הדו״ח מתייחס לשנים 2015-2016 ומרבית הליקוים תוקנו כבר בשנת 2017 וללא קשר לדו״ח. אנחנו מודים למשרד המבקר על תהליך שנעשה בשקיפות ושותפות לטובת ניהול תקין".
 
 

"התנועה" בראשות ציפי לבני - 90 אלף ש"ח: "לא ניהלה חשבונות לפי ההנחיות"

מהתנועה בראשות ח"כ ציפי לבני נשלל מימון בסך של 90 אלף שקל. מבקר המדינה מסביר, כי הסיעה לא נתנה ביטוי בחשבונותיה להוצאות בגין השתתפותה בעצרת לזכרו של צחק רבין ז"ל. בדו"ח הביקורת הובהר, כי מדובר בהוצאות ששולמו מחשבון בנק, בו נותרו כספי מימון ממלכתי שקיבלה הסיעה, בעת שייצגה את מפלגת חץ.  לפיכך, משהסיעה לא נתנה, בדוח הכספי שלה, ביטוי לכספים שהיו בחשבון הבנק האמור, ולהוצאות ששילמה ממנו למימון חלקה בעצרת, קבע מבקר המדינה כי הסיעה ניהלה את מערכת החשבונות שלה שלא לפי הנחיות מבקר המדינה.



לעומת זאת, שפירא נתן דו"ח חיובי לסיעות העבודה, כולנו בראשות שר האוצר משה כחלון, דגל התורה, האיחוד הלאומי, מרצ בראשות ח"כ זהבה גלאון, ש"ס בראשות אריה דרעי וחד"ש.



מזכ"ל מרצ, ח״כ מוסי רז, אמר בתגובה לדוח: "בימים של שחיתות המאכלת כל חלקה טובה בתרבות הפוליטית בישראל, מרצ מוכיחה שוב את ניקיון הכפיים והמנהל התקין שלה. דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום מעלה כי התנהלות המפלגה - ללא רבב. שחיתות לא מתרחשת בין לילה, והיא חלק אינטגרלי מהתרבות הארגונית של המפלגה. התנהלות תקינה מעידה על המחויבות של המפלגה כלפי הבוחרים שלה, וכלפי הערכים שהיא מייצגת. אני שמח להיות חלק ממפלגת מרצ, שלאורך כל שנותיה לא מצא מבקר המדינה פגם אחד בהתנהלותה".


"פגיעה בשיוויון מול מפלגות אחרות"



בדו"ח שפרסם שפירא גם נמתחת ביקורת על התופעה של מימון גירעונות בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים, שהצטברו בבחירות לכנסת באמצעות המימון השוטף הניתן למפלגות. בשנים 2016-2015 הסתכמו הכנסותיהן השוטפות של הסיעות ממימון ממלכתי בסכום של כ-169 מיליוני שקלים. הכנסות שוטפות נוספות מדמי חבר ומתרומות הסתכמו בכ-34 מיליוני שקלים.



"לנוכח התנהלות הסיעות בתקופת הבחירות, נמנעת האפשרות להשתמש בכספי המימון השוטף, או חלק גדול ממנו, למטרה שלה יועדו כספים אלה על פי חוק – שמירה של הסיעות על קשר ארגוני ורעיוני עם הציבור באופן רציף ובמהלך התקופות שבין הבחירות", מתריע שפירא - "לא זו אף זו, בו בזמן שהסיעות יוצרות מצג כאילו כספי ציבור אלה ישמשו למטרתם על פי חוק. הן פועלות באופן שהן מגדילות לעצמן את המימון המשמש בפועל להוצאות הבחירות. זאת, מעבר למימון הציבורי האמור לשמש למטרה זו על פי חוק ותוך פגיעה בשוויון מול רשימות מועמדים אחרות המוגשות על ידי מפלגות שאינן מיוצגות בכנסת".