צבי מגן, שגריר ישראל ברוסיה לשעבר, התייחס הבוקר (חמישי) בתכנית "הקבינט"ב-103FM למשבר בין ישראל ורוסיה, בעקבות הפלת המטוס, ואמר כי הוא מעריך ש"המשבר מתוכנן" מצד הרוסים. מלבד זאת, הוא טען כי "ההאשמה של ישראל בהפלת המטוס הרוסי נעשתה בצורה מאוד מגעילה ואנטישמית".



"אני לא יודע מה הרוסים רוצים להשיג במשבר, אך לדעתי הוא מתוכנן", העריך מגן, שהסביר: "רוסיה עובדת בשיטת המשברים. כשנכנסים למשבר יוצאים במצב של WIN WIN. כנראה שמטרת המשבר היא ללחוץ את ישראל בנושאים ספציפיים שנוגעים לרוסים. מאוד יכול להיות שהצעד הזה מכוון יותר לאמריקאים מאשר לישראליים במטרה ללחוץ את ישראל ולגרום לאמריקאים לדבר עם הרוסים שעד כה לא עושים זאת".



 


לדבריו, "האמריקאים מפריעים לרוסים לסיים את ההסדרה כפי שהם היו רוצים בסוריה. מבחינת רוסיה, האמריקאים אשמים בכל מה שקורה לה בבוץ הסורי. האמריקאים גם מאיימים צבאית על הרוסים בסוריה. הם איימו לפתוח בצעדים אקטיביים באידליב. ומלבד הנושא הסורי, יש רשימה ארוכה מאוד של דברים שרוסיה מבקשת והאמריקאים לא מוכנים להם, כמו הסנקציות באיראן וכדומה".

"ההאשמה של ישראל בהפלת המטוס הרוסי נעשתה בצורה מאוד מגעילה ואנטישמית", הוסיף השגריר לשעבר. "כעת נוספה הסוגיה של העברת טילי ה-S300 וזה כבר שלב אחר. להערכתי, הרוסים לא מתכוונים לממש את האיומים, ולכן רומזים שיש על מה לדבר איתם. ברקע, יש רעשים נוספים ברוסיה שמדובר במאבקי כוח בין פוטין לגורמי ההגנה במדינתו בטענה שפוטין הוא המתון ושר ההגנה שלו הוא התקיף. ייתכן שזה ההסבר לכל הדבר הזה".

כשנשאל אם הרוסים בעצם רק הניחו קלף למשא ומתן והם לא מתכוונים להעביר טילי S300 לסוריה בקלות, אמר הדיפלומט לשעבר במוסקבה: "או שיש מחלוקת ולכן פוטין חש מאוים או שאין מחלוקת ומדובר בהצגה של שוטר טוב ושוטר רע כמנגנוני לחץ. הכוונה היא כנראה לגרות פרטנרים נוספים למשא ומתן".