"אסור לגלגל אחריות": יו"ר מפלגת ימינה עלה היום (שלישי) לשידור בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, ומתח ביקורת על התנהלות הגורמים האמונים על ניהול משבר הקורונה, זאת על רקע הודעתו בתחילת החודש על הקמת "קבינט קורונה אזרחי". אנחנו חייבים להתמקד בתקופה הקרובה, לדאוג לרתום את הציבור להתנהג כמו שצריך - את הכעסים ואת החקירות צריך לשמור לאחר כך, ולהוביל מהלך משותף עם הציבור", אמר בנט. 

מה שלומך?
"אני פוגש סקטורים שונים שנפגעים בצורה שונה מהמצב כדי לנסות לגבש המלצות ופתרונות ייעודים. המשבר הנוכחי לא פוגע בכולם בצורה שווה, יש סקטורים שבכלל עולים, יש סקטורים ניטרליים ויש סקטורים שמאוד נפגעים וצריך חבילת פתרון לכל סקטור וסקטור, עם הרבה יצירתיות והרבה לשבור את הראש איך מתקדמים".

קראתם לפתוח וחטפנו.
"שכחת משהו באמצע".

מה?
"שאמרתי איך להקים מערך בדיקות ולפתוח. הטענה הזאת זה כמו כשיש שיכור שנוסע בכביש ואתה עוצר אותו, עכשיו הוא חודש בבית ורוצה לחזור לעבודה. אתה אומר 'בסדר תפסיק לשתות ותחזור לעבודה', אבל אסור לדלג על הפרט הקטן הזה. מכיוון שאני שומע את הטענה הזאת מחוגים מסוימים, זו טענה מאוד לא בסדר, שמנסה לגלגל אחריות. אני בחודש מרץ, בעודי שר ביטחון, כתבתי תוכנית מפורטת מה צריך לעשות כדי לשחרר את הסגר, בתוך התוכנית אני מפרט בדיוק את המשמעות של שחרור סגר מבלי להקים את זה. 

הסגר הנוכחי והסגירות הנוכחיות הן תוצאה שלא הקימו את המערך הראוי. אם אמשיל את זה לשריפה, אם יש לך שריפה ביער ואתה מכבה 95% ממנה ועוזב את היער, כמה גחלים ידליקו את זה מחדש. אתה צריך להשאיר מאחורה כבאים שיכבו כל 'שריפונת', כל דליקה - זה מערך איתור הנשאים ובידודם. אם אתה לא עושה את זה, אתה חוטף עוד פעם. אני אומר גם עכשיו, אם לא נקים את המערך הזה יבוא גל שלישי, רביעי וחמישי. אני לא ממציא את הגלגל, בכל העולם חטפו יותר מאיתנו בגל הראשון אבל הקימו, בהולנד, גרמניה, אוסטריה, את המערך הזה לכיבוי הדליקות, והם עומדים באופן קבוע על חולים ליום ומטפלים בזה".

שר הבריאות הודיע על מינוי פרויקטור, זה אתה?
"זה לא אני וזה טוב מאוד, מתחילת הדרך גם זו הייתה ממש דרישה שלי כשר ביטחון שיעבירו אלינו לגוף ביצועי ולמנות פרויקטור, ולא העבירו. לקחתי אחריות, הבאתי את מיי הייריטג' כנגד עמדת משרד הבריאות. לא סתם עמדה, מלחמה, והיום מיי הריטג' אוטוטו עורכת חצי מהבדיקות בישראל. תבינו שאפשר להכניס עוד שלוש חברות כאלו, עוד 20, צריך לפתוח את השוק הפרטי גם לבדיקות. נניח אתה רוצה בדיקה בשביל עצמך".

אני כבר הרבה זמן חושב שהוא צריך בדיקה.
"שניכם ביחד תלכו לכמה בדיקות, אבל משרד הבריאות הוא לא גוף שנועד לביצוע. הוא רגולטור על קופות החולים ועל בתי החולים".

זה היה מונע התפרצות? להבנתי יש בגרמניה גל שני. סגרו אירועים וכדומה.
"לא בהיקפים האלה. ישבתי השבוע עם שגריר הולנד, שהוא עצמו יחסית מומחה למגפות, כי התמודד גם באפריקה מול האבולה והוא באמת תהה, למה אתם לא עושים את הדברים הבסיסיים? למה אתם לא עושים חקירות אפידמיולוגיות?".

עכשיו עושים.
"כרגע בעודנו מדברים, אם אתה תדבק, סביר מאוד שלא תקבל טלפון, אלא שיעברו 3-4 ימים, והטלפון יהיה תשאול במשך 20 דקות במקום שעתיים וחצי".

נגיף הקורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
נגיף הקורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

זה עדיין לא מנוהל.
"אני לא אומר את זה בכעס, אבל כרגע אי אפשר לנהל את זה, אין עמידה בעומס. כרגע אנחנו באלף פלוס נשאים ליום, במצב המושלם נניח בהולנד, מתקשרים אליך אם נדבקת, מנהלים שיחה של שלוש שעות, מתוך השיחה עולים 23 אנשים שהיית בקרבתם, משרד הבריאות מתקשר אליהם, שולח לבדיקות באותו יום ומנהל איתם את אותו שיח ומלווה אותם. 

איך זה קורה בישראל? 4-3 ימים אחרי מנהלים איתך שיחה ובסוף אומרים לך 'תודיע לאנשים'. מדינת ישראל לא מודיעה לאנשים שהיו בקרבת נדבק, אלא הוא אמור להודיע לכולם, וכל אלה נרשמים על דף נייר ולא במחשב, ורק אחרי כמה ימים הפרטים שלהם מוקלדים למחשב עם שגיאות במספרים, ואף אחד מהם לא נבדק. שום דבר לא עובד. מה שאמרתי זה מה שקורה, באחריות, כרגע יש 27 אחיות, ועכשיו מגייסים וזה טוב, אבל זה מעט. לא מגייסים מספיק. וכדי להיות חוקר אפידמיולוג זה ארבע שעות הכשרה בגג, בלחץ".

מה דעתך על האמירה שעצם העובדה שנתניהו, למרות כישלונו, לא ממנה אותך לפרויקטור, מוכיחה כמה המדינה לא מעניינת אותו, ורק מעניין אותו שלא יאהבו מישהו יותר ממנו. זה נכון? 
"אתה מתייחס להתבטאויות של אשתי האהובה. אני יכול להגיד, אני אדם מאוד בר מזל שאני מאוד עסוק בלנסות לעזור לעם שלי, ויש לי אישה יפהפה, מבריקה ועצמאית שאוהבת אותי ורוצה להגן עליי, אישה מדהימה, אמא מדהימה. בורכתי שהיא הסכימה בכלל להתחתן איתי".

לגופם של דברים.
"מבחינתי אחרים יכולים להתייחס למי נכנס ומי דיבר ומי אמר, אבל כרגע, למרות הכל, אנחנו חייבים להתמקד בארבעת השבועות הקרובים. צריך לדאוג לרתום את הציבור להתנהג כמו שצריך, את הכעסים והחקירות אפשר לשמור לאחר כך, כרגע אין ברירה. זה מהלך שחייב להיות משותף עם הציבור".

מי האחראי?
"זו בדיוק השאלה, ברגע שאתה שואל כזו שאלה, סימן שאין אדם אחראי".

קורונה בישראל - תחנת בדיקה באשדוד (צילום: פלאש 90)
קורונה בישראל - תחנת בדיקה באשדוד (צילום: פלאש 90)

יש מנכ"ל, יש שר, יש ראש ממשלה, יש הרבה גורמים.
"אתן דוגמה, נניח ההחלטה אתמול על חדרי הכושר, החלטה משולבת שאומרת שחדרי כושר אפשר לפתוח בתנאים כאלה וכאלה, ואם לא הם נסגרים ומקבלים פיצוי. אבל אין גורם אחד שאתה אומר 'הוא הגורם', 'הוא מקבל את ההחלטות'. אתה חייב. 

בגל הראשון אני לקחתי אחריות, נגיד בבקעת הירדן היו חקלאים שהפלסטינים לא באו לעבוד אצלם בגלל הקורונה, ופנו אליי תנועות נוער שרצו לבוא, אבל התקנות של הממשלה אוסרות. אני אומר בשידור חי – עשיתי משהו לא בסדר, כתבתי להם פתק – אני מאשר כשר ביטחון, לכו לעזור. האם הייתה לי סמכות? לא הייתה לי, אבל אישרתי להם. הם הצילו כמה פרדסים מכיליון כי ידעתי שבשטח הפתוח, מה יקרה? צריך לקבל אחריות. 

ירדו על פרופ' גרוטו שאישר למיליארדר שגיא, אני כשראיתי את זה אמרתי לעצמי הפוך, כל הכבוד שהוא לקח אחריות. כל עוד אין פה שוחד ודברים כאלה ואין, כל הכבוד שהוא מקבל אחריות אבל זה צריך להיות מוסדר. זה לא יכול להיות ככה בלגאן, מי שבמקרה יש לו את הטלפון של נפתלי בנט או גרוטו".

ישראל אחראית על המבצעים באיראן?
"תמיד אמרתי וגם כשר ביטחון מימשתי את המדיניות שאומרת, התפיסה שלי היא תפיסת תמנון. לראות באיראן כתמנון שראשו באיראן וזרועותיו בחיזבאללה וחמאס, ולהשתדל להפסיק לריב עם הזרועות ולהקריב את דם חיילינו וללכת על הראש, לפגוע בהם כלכלית, מדינית, גם בממדים אחרים. אני לא יודע אם את המבצעים האלו צריך לעשות, אני רואה תוכניות טלוויזיה, סדרות, אבל לא יודע מה קורה שם".

בחזרה לקורונה - מה היית עושה עם המשק? מגבה את הסגירה המחודשת?
"אני מגבה לגמרי את חוק עוקף הכנסת כי הוא לא בדיוק עוקף, אבל הוא חוק שנותן סמכויות קיצוניות לממשלה, ואני בעד, כשצריך לקבל החלטות מהר וליישם אותן - אי אפשר להתבחבש על החלטות שבועיים עד שוועדה מתכנסת ומאפשרת. גם אם בדיעבד ההחלטות לא יהיו אופטימליות, עדיף לקבל החלטות לפעמים פחות טובות אבל מהר, לקבל ולבצע כי קצב השינוי פה מצריך החלטות. 

אני מגבה את זה למרות שאני באופוזיציה. אני לא רוצה לבקר כל החלטה, הרוח היא נכונה ובלבד דבר אחד – בזמן הזה מייצרים מכוניות כיבוי אש לכבות את הדליקות אחרי שנסיר את הסגר. אפשר לעשות צעדי הגבלות, אם אתה בא לציבור ומסביר לו – אני צריך ארבעה שבועות מכם, ואם נגיע ל-50 נדבקים ליום אני אסיר את הסגר, אז אני אתחזק את הדליקות הקטנות ואמנע שתתפרצנה, איפה המחדל? לא עושים ואז עוד חודש נרצה להסיר את הסגר ולא נוכל".

קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

אין גיבוי של בדיקות ומערך.
"נכון, דמיינו איזה רובוט ענק מעל ישראל עם רנטגן שרואה מי נושא קורונה ואלפי פינצטות ששולפות את הנשאים למלוניות ואז שאר המדינה יכולה לעבוד".

בסקר אתמול אתה עומד על 11 מנדטים, מתי תחבור לקרן וקסנר או לקרן החדשה?
"כרגע אני לא זוכר משבר כלכלי כל כך גדול, אני לא חושב שהיה כזה בתולדות המדינה. הממשלה נכשלת, לא מתעסקת בדברים הנכונים, היה צריך להחליף את הממשלה אבל אי אפשר כרגע ובטח לא בארבעה שבועות, אין זמן. בזמן הזה לא מחליפים מפקדים, זו הממשלה שיש, צריך לעזור לממשלה, לרתום את הציבור ולנצח את הקורונה".

תתמוך בנתניהו?
"אני אומר בצורה הכי ברורה, הצמד חמד גנץ ונתניהו כשלו כישלון מוחלט, הסגר השני זה נטו מעשי ממשלת נתניהו-גנץ. הסגר הראשון היה בלתי נמנע, שם נתניהו פעל נכון. הסגר השני זה אחד מגדולי המחדלים שהיו בתולדות מדינת ישראל, עד כדי כך, מבחינת היקף כמות האנשים שנפגעו והיקף הנזק לעתידם ולהמשך חייהם לעשרות שנים הקרובות". 

אדם שסגר את רשת חוגי הגלשנים שהייתה לו או מסעדה שהקים ולקח חצי מיליון ש"ח הלוואה, נהרסו לו החיים, וזה נטו באשמת הממשלה, אבל מה נעשה עם זה? עכשיו צריך לסדר את זה כמה שיותר מהר. שהציבור ישמור על סבא וסבתא, לא יהיה בחללים סגורים וצפופים וישים מסכה, והממשלה? שתתחיל לעבוד".