בעקבות המהומה שפרצה בכנסת, לאחר שהיום (רביעי) נפסלה ההצבעה הראשונה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, שר הביטחון לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM. "יו"ר הכנסת הודיע שעוברים להצבעה, אפשר לראות את זה בכל ה'קלטה בכל זווית, בצורה מאוד ברורה, ואין ספק שמודבר פה בהפרה גסה, ומחטף, יש פה השתלטות של הקולאציה בדרכים אנטי דמוקרטיות", אמר. בעניין הפרת ההנחיות בחברה החרדית, הוסיף: "יש שיקול דעת, ויש טירוף דעת. זה טירוף דעת". 

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת


כמה מילים על קיר המגן?

"זה חדשות טובות שקיר המגן או כל המכשור שם גילה את המנהרה, השאלה רק האם יש עוד מנהרות או לא. הרי למרות כל ההתחייבויות לא השלימו את בניית הקיר למרות שהיה אמור להסתיים ב-2018-2020 ובינתיים דוחים ודוחים. הכסף הקטארי הולך קודם כל להתעצמות החמאס, לבניית המנהרות, לייצור רקטות, לפיתוח נשק. יש ניסוי רקטות כמעט כל שבוע, כמה פעמים בשבוע, בשנתיים מאותו יום שהתפטרתי כמחאה על המדיניות חמאס קפץ, ההתעצמות של חמאס וכל התהליך הזה קפץ לא דרגה אלא לפחות שתי מדרגות".

האם לא הגיע הזמן להפציץ?
"הגיע הזמן לאמץ מדיניות מה אנחנו רוצים מרצועת עזה. אני היחיד שהציג תכנית סדורה ואף אחד לא רצה באמת להתעסק עם זה. זה סיפור אחר וארוך".

התכנסנו עכשיו לאור המהומה חסרת התקדים בכנסת, ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא הצוללות אושרה ויו"ר יריב לוין מבטל אותה ומבצעים הצבעה שמית. היית שם?
"קודם כל תקנון הכנסת קובע שמי שיכול לבקש הצבעה שמית זה לא מיקי זוהר עם כל הכבוד וההערכה ליו"ר הקואליציה אלא הממשלה, נציג ממשלה לא ביקש הצבעה שמית. יו"ר הכנסת הודיע שאנחנו עוברים להצבעה אפשר לראות את זה בכל הקלטה מכל זווית בצורה מאוד ברורה ואין ספק שמדובר פה בהפרה גסה במחטף ויש פה השתלטות באמת של הקואליציה בדרכים אנטי דמוקרטיות".

כמה פעמים בשנותיך בפוליטיקה שמעת את המשפט 'אני מבטל את תוצאות ההצבעה'?
"אני לא זוכר דבר כזה".

אני מסתכל על עשרה עמודים כאלה באתר הכנסת.
"התקלה אולי הייתה בעבודת הקואליציה, לא היה תקלה בתהליך היה יו"ר שהודיע על הצבעה. בקשה מהממשלה לא הגיעה ולכן לא הייתה שום סיבה לבטל, בטח בהצבעה כה קריטית. זה שהממשלה כמו כל דבר שהיא מנהלת, מנהלת בצורה שלומיאלית ובלתי אחראית, גם מבחינתם כשיש הצבעה כה קריטית נותנים לנציג של הרשימה המשותפת לנהל הצבעה? 

דבר שני, ראינו מה סדר העדיפויות במקביל לישיבת המליאה, התקיימה ישיבת קבינט קורונה ומה עושה רה"מ? מפסיק ישיבת קבינט קורונה ואומר לשרים רוצו להצביע. מרכיב שני בחשיבותו בקואליציה, כחול לבן, בכלל לא התייצבו להצבעה. ברור שפה גם מבחינת עבודת הקואליציה זו עבודה מרושלת ואין להם מה לבוא בטענות לאופוזיציה.

ברור מה סדר העדיפויות של רה"מ כשהוא מפסיק ישיבת קורונה ואומר לשרים רוצו להצביע ולכן התוצאה היא אכן מחטף, מחטף לכל דבר ועניין, כך הממשלה הזאת מתנהלת, הקואליציה הזאת מתנהלת". 

יש עתירות לבג"ץ, מעניין איך זה יגמר.
"אני חייב לציין שבעשרה ימים האחרונים גם אצלי חלה תפנית במובן הזה שצדק חייב גם להיראות, יש יותר מדי סימני שאלה. כשראית תצהיר של דן הראל ואני מכיר אותו היטב הוא לא בעד ביבי או נגד ביבי, לא איש ימין או שמאל, אדם שהסרגל עקום לידו. שירת הרבה שנים בממשלות נתניהו, גם עמוס גלעד שדיבר על זה שירת המון שנים תחת ממשלת נתניהו, משרתי ציבור.

כשאתה שומע את עמוס גלעד ורואה את התצהיר של דן הראל אין ברירה גם אם היועמ"ש קובע שאין מקום לפתיחת החקירה וגם אם הוא צודק יש יותר מדי עננים באוויר וצדק במקרה הזה חייב להיראות".

ילדות חרדיות בדרך לסמינר (צילום: איתן אלחדז, TPS)
ילדות חרדיות בדרך לסמינר (צילום: איתן אלחדז, TPS)

מה דעתך על החרדים שפתחו את תלמודי התורה בניגוד להנחיות?
"לא רק פתחו תלמודי תורה בניגוד לכל ההוראות וההנחיות למחרת היום הם קיבלו פרס בוועדת כספים וגפני אישרה עוד 73 מיליון שקל לישיבות ותלמודי תורה".

החרדים עשו מה שאמרת – הפעילו שיקול דעת.
"יש שיקול דעת ויש טירוף הדעת. כשהחליטו לפתוח גני ילדים בערים אדומות זה טירוף הדעת גם כרגע כשמצאו מתווה לישיבות אבל לא מצאו מתווה לבתי ספר יסודיים זה טירוף הדעת".

אמרת שכל אחד יעשה לפי שיקול דעתו.
"אמרתי שצריך להפעיל שיקול דעת, זה לא טירוף הדעת ולכן אני אומר שפה יש טירוף הדעת ומישהו שמקריב את בריאות הציבור, את האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל לטובת הישרדות אישית. ראינו ידיעות שדרעי, ליצמן, אוחנה ורה"מ סיכמו שכל האכיפה במגזר החרדי תהיה בתיאום איתם".

יותר גרוע.
"זה מה שקורה פה, זה עצוב להסתכל על זה. הבעיה שכולנו מסתכלים, האסטרטגיה היא מהדורת חדשות, סקר קרוב ובחירות, אף אחד לא מסתכל לטווח הארוך וכשלוקחים את כל הנתונים מהעשור האחרון, השכלה גבוהה, תוצאות של תלמידי ישראל במבחנים בינלאומיים, כמות האחיות לנפש, בכל הפרמטרים אנחנו מתדרדרים אז צריך לחשוב לטווח יותר ארוך".