מזכ"ל הסתדרות העובדים, ארנון בר דוד, שוחח הערב (ראשון) עם ענת דוידוב בתכניתה 'איפה הכסף' ב-103FM. בדבריו התייחס בר דוד בין השאר לאיום השביתה המרחף על המשק, בשל חוסר ההסכמה בנוגע לסוגיית ימי המחלה של העובדים. עוד אמר כי "אם נראה שזו תופעה רחבה נפעיל את סכסוך העבודה הרחב במשק". עוד אמר, בהתייחסו למצב בו ימי הבידוד מגיעים על חשבון העובדים כי הוא פונה "לכל העובדים במקומות העובדה - תבדקו מה קורה, תפנו להסתדרות, תתאגדו, ובמידת הצורך תסגרו את מקום העבודה שלכם. הגיע הזמן לעשות לזה סוף".

יש אופציה להתדיין ולהסית את זה מהעובדים או שזה סופי?
לא. כרגע שום דבר לא סופי. יש הליך חקיקה בכנסת שתקוע, ואני מחכה שהוא יתחיל להתקדם ובסופו של דבר תהיה חקיקה באמת מאוזנת שתפתור את העניין. דווקא בגלל שהמצב תקוע אני לא יכול לחכות ולהפקיר את העובדים, ולגרום להם להישאר במצב נחות מול המעסיקים שלהם. לכן הכרזנו על סכסוך עבודה. 

פרופ' גמזו בביקור בכפר ברטעה. צילום: "מגן ישראל"

אם התקציב תקוע אז למה שיטפלו בעניין ימי הבידוד?
כי בסוף צריך לפתור דברים. הרי אנחנו לא יכולים להישאר ככה במצב בו הדברים לא ברורים, ואני נמנע מלהגיד את המילה אנרכיה. אנחנו עשינו כל מאמץ, ישבנו ימים ולילות מתוך רצון לפתור את עניין ימי הבידוד, עשינו הסכם מאוזן שהשתתפו בו גם המעסיקים וגם האוצר, עברנו לישיבות לילה, עברנו לשלב החקיקה, ישבו היועצים המשפטיים והיה צריך להעביר את זה בכנסת. בכנסת יש חילוקי דעות גם בוועדה ואת חילוקי הדעות האלה אנחנו צריכים לפתור. בשלב הזה, עד שלא נפתור, אם בסוף החודש כשאנחנו מכינים את המשכורות נראה שמקום עבודה מסוים מעבירים את ימי הבידוד על העובדים, אני אתן הוראה לסגור את המקומות האלה. אם נראה שזו תופעה רחבה נפעיל את סכסוך העבודה הרחב במשק. אני לא יכול להשאיר את המצב כפי שהוא ללא אפשרות שאנחנו נגן על העובדים אם ינסו לפגוע בהם בכל מה שקשור לימי הבידוד. זה דבר שלא יעלה על הדעת. 

למה בעצם הסכמתם על הנוסחה שאתה קורא לה מאוזנת במקום ללכת על הנוסחה שאומרת שהממשלה תישא בכל? 
אז אני אומר ככה: קודם כל זה היה בצוק העיתים. בראשון לאוקטובר היינו צריכים להתמודד עם החקיקה של בג"ץ שאומרת שתעודת המחלה הגורפת הופסקה. אנחנו ביקשנו הארכה עד הראשון בנובמבר, ובזמן הזה הכנו את הצעת החוק. אני חושב שבצוק העיתים אנחנו קיבלנו החלטה נכונה. אי אפשר לשים את הכל על המדינה כי לדעתי זה לא מאוזן. הרי אז העובדים ישבו בבית, המעסיקים ישלחו אותם לשבת בבית כי מה אכפת להם? אני מבחינתי חושב שצריך לעשות את זה בצורה מאוזנת. עכשיו, צריך לזכור לגביי היומיים שהעובדים נותנים - יש הסכמים מטיבים כמעט בכל מקומות העבודה. ל־95 אחוז מהעובדים יש הסכמים מטיבים וזה ימי מחלה מהיום הראשון. מה שאומר שלא יורד להם כלום. אני כרגע לוקח את הכוח של הארגונים הגדולים של ההסתדרות לטובת מקומות עבודה שהם אפילו לא מאוגדים. אני קורא למעסיקים לא להוריד ימים, מקסימום את ימי המחלה כמו שהיה צריך להיות,  ואני פונה גם לכל העובדים במקומות העובדה - תבדקו מה קורה, תפנו להסתדרות, תתאגדו, ובמידת הצורך תסגרו את מקום העבודה שלכם. הגיע הזמן לעשות לזה סוף. 

ארנון, כשאתה מדבר על בעלי העסקים אז התעשיינים כבר איתכם, אבל מה עם בעלי העסקים הקטנים? הרי גם להם יש נטל מאוד גדול על הכתפיים. הם מצידם אומרים 'למה שנישא לבד בנטל הזה? שזה יתחלק לפחות', והם צודקים. הרי גם ככה עסקים נסגרים ואנחנו יודעים מה באמת קורה בשוק. 
תראו, כשהתחלנו את הנושא הזה עמד הממוצע של הכלכלנים על שבעה ימי בידוד. מתוכם שניים על חשבון העובד והיתר היה אמור להתחלק בין מקום העבודה למדינה. אם רוצים לשנות את זה עיני לא צרה. מצידי, שהמדינה תחליט שהיא משלמת הכל. אני מבחינתי לא נגד המעסיקים, להפך, אני בעד המעסיקים. העניין הוא שבקצה צריך לראות את המצוקות של העובדים - אי אפשר להשאיר אותם ללא פתרון. אני פניתי לארגונים בכנסת ואמרתי 'בואו נחליט בנינו שעד שלא תהיה חקיקה אנחנו לא נחליט לעובדים כלום, אבל קיבלתי סירוב. כשאני מקבל סירוב על דבר כזה ואני לא יכול להשאיר את העובדים חשופים - לכן הסכסוך עבודה. אגב, אני מניח שלא יהיו הרבה מעסיקים שיורידו למעסיקים שלהם את הימים. 

איך תתגבר בכל זאת  על ההתנגדות בכנסת בכל הסיעות שבראשה עומד חיים כ"ץ?
השבוע נתתי כמה הצעות לשרה כזו או אחרת, וכרגע מתקיימות שיחות. אני מאמין שלאחר הקרבות האלה החוק הזה יעבור. 

בוא נלך לעוד דבר שאתה בטח לא חי איתו זה בשלום: מה דעתך על זה ששר האוצר רוצה לקצץ בתנאי העבודה במגזר הציבורי. איך אתה מתייחס לזה? 
אני כבר כמה חודשים שומע את שר האוצר מאיים, מצייץ, וכותב פוסטים בפייסבוק. תראי, שר האוצר רגיל לעבוד בכיפופי ידיים ובאיומים. אני לא עובד ככה. ירצה שר האוצר לדבר, אז אנחנו יודעים לדבר. ירצה לכופף ידיים? שלא יאיים. 

שר האוצר מאיים עליך?
הוא מאיים כל הזמן. הרי מדינת ישראל זה לא 'פתחתי נמלים' וגם לא 'פתחתי את שדה התעופה'. מדינת ישראל זו מדינת ישראל. זה משק שצריך לנהל אותו, ומשק מנהלים בשיתוף פעולה וביחסי עבודה, ולא באיומים ובציוצים בפייסבוק. שיואילו בטובם לשבת ולדבר. אני רואה כרגע כמה וכמה כתבות על העלאת גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 64. יש התייעצויות מפה ועד להודעה חדשה - לא יהיה כלום בלי תיאום עם ההסתדרות. פניי לעסקאות חבילה ארוכות טווח ומשמעותיות. אני מודיע לכן שאין במדינת ישראל עם מי לדבר. כשיהיה עם מי לדבר ועל מה לדבר, וכשתהיה תוכנית ארוכת טווח ולא יחלקו פה כסף למי שצריך ולמי שלא צריך ההסתדרות תמיד תהיה ותיתן כתף.

שר האוצר מתפקד? איזה ציון היית נותן לתפקוד שלו?
אתם מושכים אותי במילים. כרגע הוא בבידוד. הוא מתפקד מהבידוד ואנחנו רואים את זה. אין תקציב, לא עובדים על תקציב והדברים לא מנוהלים. משרד האוצר איננו מתפקד כמו שהוא אמור לתפקד. זה אמור להיות המשרד הכי חזק במדינת ישראל, אבל זה לא קורה. אני מאוד מוטרד כי בסופו של דבר שם מתקבלות ההחלטות.