מנכ"ל הקרן החדשה לישראל מיקי גיצין שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על התקציב שאושר בממשלה וביקר בחריפות את המהלכים שמקדם שר האוצר אביגדור ליברמן: "התעלמות טוטלית מהסוגיה הכלכלית, תוך התעלמות מוחלטת מהפגיעה שספגו השכבות החלשות במשבר הקורונה". 

"מדינת ישראל חזקה ויציבה, דיברתי על הממשלה הנוכחית. אחד הדברים שבהם הוסכם לכאורה כשהוקמה הממשלה שלא הולכים על צעדים קיצוניים בשום תחום, לא תהיה פעילות מדינית אבל גם בתחום הכלכלי חברתי יש מגוון די גדול. כשמסתכלים על התקציב שעתיד לעבור בעיקר חוק ההסדרים, כשרואים את ההתעלמות הטוטלית מהסוגיה הכלכלית".

"כשמדברים על הגבלות בקורונה נראה שאף אחד לא קשוב לזה שיש שכבות מגוונות בחברה הישראלית, שמי שנפגע בתקופה האחרונה זה בעיקר השכבות והחלשות, שזו מציאות בה כל העולם המערבי הולך להרחבה תקציבית כי ברור שאחרי משבר ולא רק, צריך להשקיע בתשתיות כדי לקבל אחרי זה תשואות כלכליות. פה אנחנו בתקופה שמחזירה אותנו לשנות ה-80, איזה צמצום כלכלי טוטלי".

"יש שני מהלכים שצריך לשים לב אליהם", אמר גיצין. "יש קווים שהם לצורך העניין מתנות, העלאת קצבת הזקנה לאוכלוסיות מסוימות, אבל התפיסה היא שהגירעון צריך להישאר מצומצם, אנחנו הולכים על צמצום גרעוני. יש לתפיסה זו השלכות, אנחנו רואים לאן זה הולך. רואים מציאות בה סוגיית גיל הפרישה לנשים, זו סוגיה שעשור היו ניסיונות להעביר אותה והיה ברור כל הזמן ופה אני נותן קרדיט לנתניהו ואנשיו שברור שמדובר בתהליך מורכב. לא עשו באבחה אחת, בטח לא בחוק ההסדרים. יש פה צורך להיות קשוב לכל הקולות בקואליציה".

גיצין הסביר כי "יש אפשרויות עדיין לתקן, התקציב עוד לא אושר, חוק ההסדרים לא עבר, יש אפשרות לתקן חלק מהאלמנטים. הייתי מוציא שני אלמנטים מיד מחוק ההסדרים – סוגיית גיל הפרישה לנשים, צריך לדון בזה. כבר היום אישה יכולה לצאת בגיל 67, הטענה איננה נכונה. במי הרפורמה אמורה לפגוע? בנשים שנפלטות בגיל 62 משוק התעסוקה כשאנחנו רואים את הנתונים, לרוב נשים חלשות".

"הסעיף השני זה הדה רגולציה, משרד מעל משרדי הממשלה. מחר שרת הכלכלה מנסה לייצר רפורמה שקשורה בבטיחות בעבודה או השרה להגנת הסביבה רוצה להרחיב ולבדוק שתחנות דלק מזהמות, בעצם קם משרד מעל משרדי הממשלה שיכול להגיד שכל מה שמשרדי הממשלה עושים בטל ומבוטל".

הוא הוסיף: "מעניינת אותי המדיניות, אם היא תהיה טובה אני אהיה בעדה, כמו שחשבתי על מדיניות החל"ת של כ"ץ ונתניהו. יש אפשרות לתקן, כל עוד המדיניות תהיה טובה, שהולכת על השקעה רחבה בבריאות ובחינוך, כבר הבנו שאפשר ללמוד בצורה יותר מגוונת. מה הם עושים עכשיו? זה לא עניין של סגר, אנחנו כולנו חיים בתוך עמנו ויודעים מה קורה. המגבלות הנוכחיות לא משפיעות על הכלכלה? הורידו את הנושא של החל"ת באבחה אחת, רבים לא מצאו עבודה".