איראן מתריעה נגד "נוכחותה וחדירתה" של ישראל סביב גבולותיה ובשטחה. דובר משרד החוץ האיראני הגיב רשמית לביקורו של שר החוץ יאיר לפיד במנאמה בירת בחריין בשבוע שעבר, וכינה את האירוע "קבלת פנים משפילה לשר החוץ הציוני שנעשתה כנגד העם הבחרייני".

הדובר, סייד חטיבזדה, המשמש גם כסגן שר החוץ, טען שהביקור מערער את כל המאמצים להשיג יציבות באזור, יציבות אשר מעורערת על ידי "הנוכחות ההרסנית של ישראל באזור" כהגדרתו. לפי משקיפים, זעמה של איראן יצא במיוחד על ביקורם המשותף של לפיד ושל עמיתו עבד א־לטיף א־זיאני בבסיס הצי החמישי האמריקאי בנסיכות.

קודם לכן ענה הדובר חטיבזדה, המבקר בצרפת, לשאלות כתב "מעריב" ואמר כי למעשה המלחמה של ישראל באיראן כבר נפתחה. "במשך שנים רבות ישראל התערבה בתוך איראן וחיבלה בפעילותה שוחרת השלום. ישראל רצחה מדענים איראנים וחיבלה בפעילות גרעינית שנמצאה תחת ביקורת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. זאת בלי שאיש באירופה הגיב על פעילות הטרור הזאת. מדובר בפעילות טרור על אדמת איראן. ישראל היא שורש בעיות רבות באזור בגלל התנהגותה התוקפנית, והיא גם ניסתה לחבל בשיחות הגרעין".

 סייד חטיבזדה (צילום: ATTA KENAREAFP via Getty Images)
סייד חטיבזדה (צילום: ATTA KENAREAFP via Getty Images)


מזכיר מועצת הביטחון הלאומי העליונה של איראן עלי שמח'אני כתב אתמול בעברית בטוויטר: "איראן הגדולה והחזקה תמיד הייתה מיטיבה עם שכנותיה ומעולם לא היוותה עליהן איום. בעיות ייפתרו בשיתוף פעולה ואמפתיה של כל מדינות האזור. כל השפעה זרה אינה מועילה ולכן אנו קוראים לשכנים שלנו להיות ערניים בעניין זה ולהתרחק מהם".

בתוך כך החל הכוח הקרקעי של צבא איראן בתמרון בצפון מערב המדינה, לא רחוק מהגבול עם אזרבייג'ן. בתרגיל משתתפים משוריינים, כוחות ארטילריה, מל"טים, אמצעי לוחמה אלקטרונית ומסוקי קרב. מפקד הכוחות הקרקעיים בצבא איראן גנרל קיומרס חיידארי אמר כי "נוכחותם הגלויה והסמויה של באי כוחם של המשטר הציוני, והאפשרות לפיה ישנו מספר משמעותי של פעילי דאעש במדינות האזור, הוסיף לחשיבותו של התמרון".