ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק למתן דמי אבטלה לעצמאים. הצעת החוק צפויה לעלות להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב. 

שר החוץ, יאיר לפיד, מסר בתגובה לאישור הצעת החוק: "העצמאים הם המנוע של הכלכלה הישראלית והם הנפגעים העיקריים בזמן משבר לאומי דוגמת הקורונה. התפקיד שלנו זה לייצר להם רשת בטחון כלכלית כדי לתמוך בהם". 

סגן השר אביר קארה, אשר קידם את מתווה רשת הביטחון מסר: "הבטחת הבחירות המרכזית שלי הייתה רשת ביטחון לעצמאים. הצעת החוק תאפשר לעצמאיים לפעול בבטחון גדול יותר, בלי להשתעבד למנגנונים של ביטוח לאומי. לצד בחירה חופשית של בעל העסק והיזם בין שני מסלולים. היום הצעתי עברה בממשלה. נלחמנו על זה כשולמנים לפני הקורונה, במהלך משבר הקורונה דאגנו שזה יתקיים ועכשיו אנחנו מתקרבים צעד נוסף בדרך למימוש תוכנית שתפתור את הסוגיה לתמיד״.

עוד הוסיף קארה כי "במהלך השנים הוגשו אין ספור חוקים והצעות עבור רשת ביטחון לעצמאים. רובן לא היו טובות והשאר לא הצליחו להיות מקודמות בממשלות השונות. היום אפשר לעצור ולומר שהשולמנים, מתוך הכנסת, עשו היסטוריה. תודה לרה"מ, נפתלי בנט, רה"מ החליפי, יאיר לפיד ושר האוצר, אביגדור ליברמן על האמון והדחיפה שנתנו לנו ועל קידום החוק".

מ"מ יו"ר הקואליציה, ח"כ בועז טופורובסקי, אמר כי "אני מכיר מהבית את החששות ואת אי הוודאות שהינם חלק בלתי נפרד מהחיים של העצמאים והעצמאיות. הצעת החוק שאושרה היום בוועדת השרים, היא לא רק קיום הבטחה של יש עתיד, אלא תיקון עוול היסטורי ביחסה של המדינה אל המגזר שמשלם הכי הרבה ומקבל הכי מעט".

כזכור, האופוזיציה העלתה הצעת חוק דומה להצבעה במליאה, שנפלה לאחר ש-54 חברי כנסת הצביעו בעד החוק ו-55 התנגדו. מבין המתנגדים היה גם סגן השר, ח"כ אביר קארה, הצביע נגד. עם התנגדותו, צעקו לעברו חברי האופוזיציה בקריאות "איך אתה לא מתבייש?", "בושה" ו-"מכרת את העצמאים". 

מטעמו נמסר אז כי קיים סעיף בתקציב המדינה שאמור לענות על הצעת החוק הזו. כזכור, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן סיכמו יחד עם סגן השר קארה בתחילת החודש על קידום תוכנית כלכלית למען העסקים הקטנים והבינוניים, על מנת לסייע להם בתקופה כלכלית הקשה. 

שי גל, ראש תחום כנסת וממשלה בהסתדרות ובפורום העצמאים מבית ההסתדרות התייחס לאישור החוקים בועדת שרים לענייני חקיקה:

“אישור חוקים בועדת שרים לחקיקה, עדיין אינם בשורה. הליכי החקיקה ברורים לכולנו - אישור החוק בקריאה טרומית לא תביא רשת ביטחון לעצמאים מחר בבוקר, ואם כן היתה כוונה לעשות זאת מייד, זה היה קורה בתקציב בשבוע שעבר. לא נסתפק בהצהרות, אנחנו רוצים תוצאות. מברכים את חברי הכנסת ג׳ידא רינאווי ממרצ, בועז טופורובסקי מיש עתיד, עידית סילמן מימינה וצבי האוזר מתקוה חדשה, אך חגיגות ההצבעה ואישור החוקים ביום רביעי יהיו מוקדמות לפני שנראה הצעת חוק ממשלתית שתשנה את המציאות בה העצמאים משלמים ובעת צרה, המדינה לא עומדת לצידם".