ועדת הכלכלה התכנסה אתמול וקיימה ישיבה שעסקה ביוקר המחייה בישראל וביצירת תחרות הוגנת. במהלך הדיון פרץ עימות בין יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון, לבין מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, לאחר ששאל אותו אם תיאם מחירים עם רשתות אחרות. בנוסף, רמי לוי, בעל רשת שיווק השקמה, הורחק מהדיון  לאחר שצעק לעבר חברי הכנסת: "מי אתם בכלל, פופוליסטים". בשיחה עם גדעון אוקו הבוקר (חמישי), בתוכניתו ב-103FM, התייחס ח"כ ביטון לאירוע.  

בפתח דבריו, אמר כי אכן התקיים דיון סוער וטעון אבל גם כואב. "בסוף מדובר במשבר בקצה קרחון של סוגייה הכי כואבת לאזרחים בתחום יוקר המחייה", הסביר. "הזרקור תמיד הופנה ליצרנים, ליבואנים, לחקלאים אבל לא באמת עבדו קשה כדי לגלות מה קורה ברשתות השיווק ושם אנחנו מגלים שיש אפשרות להוזיל מחירים שרוצים", הוסיף ח"כ ביטון.

על סגנון העימות שהיה במהלך הדיון, אמר: "אני מקפיד בוועדה שלי לכבד כל אחד, שאף אחד לא יגיד לחבר כנסת אופיר סופר, שהוא גיבור ישראל הלום קרב 'אתה פופוליסט ולא מצאת שום מקום עבודה' ודברים פוגעניים. אנחנו נשאל שאלות ואתם תענו. סך הכול שאלתי את אברכהן האם 'תיאמתם מחירים בעבר ובהווה, אתה יכול לענות רגוע לא'. מה הייתה התשובה? 'השתגעתם, נפלתם על הראש'. זה קצת אובדן שליטה, אנחנו לא מתרגשים מצעקות".

ח"כ ביטון הוסיף: "אלה גופים מאוד חזקים ואני שומע מה השכר שלהם. אני יודע מה רשת הקשרים שלהם ומי הלוביסטים, אני קבעתי לעצמי כלל לפעול גם מול החזקים ביותר אם זה טוב לאזרחים. אשמח להיות הראשון שיגלה שרמי לוי דואג רק לאזרחים אבל ראיתי פתאום שהוא מדבר על העלאת מחירים ומעלה את השכר שלו בחמישים אחוז ובונוס של שלושה מיליון שקל ומשנה את הכללים בחברה". 

יו"ר ועדת הכלכלה התייחס לפרסומים לפיהם רשת "שופרסל" הפעילה אתר מותאם לציבור החרדי בו הוצגו מחירים מוזלים: "מגלים שעושים מניפולציה על מחירים באתר שמיועד לאוכלוסייה מיוחדת ושרשות התחרות מתחילה לעשות חקירות שהייתה צריכה לחקור הרבה שנים ולפעול בתחום". עוד אמר: "אני מקווה שזו לא הפעם הראשונה והאחרונה שהיא פועלת נמרצות בסוגיות של תיאום מחירים וחשש לקרטלים ומונופולים בתחום הצרכנות".

על המאבק ביוקר המחיה אמר ח"כ ביטון: "הנושא נידון שנים רבות. אנחנו בחוק ההסדרים עשינו רפורמה אצל היבואנים להקל עליהם. עשינו רפורמה בבנקאות לתת אפשרות לצרכן ליהנות משירותים שונים של בנקים שונים וייכנסו שני בנקים בשנה הקרובה". יחד עם זאת, אמר כי בעולם רשתות המזון והשיווק עוד לא נעשה שינוי מסוג זה והוסיף כי "זה לא יהיה אם יגישו ארבעה כתבי אישום, אלא השינוי יהיה שהם (בעלי הרשתות) יידעו שאסור להם להפקיע מחירים שיש היגיון בריא. קנית מוצר, הוספת רווח סביר. אני יודע מבפנים שהם עושים דיונים פנימיים איך להיערך למציאות הזאת. הם אמרו שהם יעלו מחירים – הם לא יעלו מחירים בתקופה הקרובה". 

כשנשאל האם הוא ושותפיו יצליחו לבלום את גל עליות המחירים, השיב ח"כ ביטון: "אני חושב שהם (בעלי הרשתות) מאוד יזהרו להעלות מחירים ברגע שגילו בחקירה שאולי היו פה תיאומים ומהלך משולב".

בנוגע לחקירה המתנהלת נגד בעלי רשתות השיווק, אמר ח"כ ביטון כי אינו בקיא בפרטיה, אבל הוא יודע שיש קצה חוט. "נגלה עוד ועוד מידע ודברים. אני מקווה שרשות התחרות והרשות להגנת הצרכן ייכנסו לפעולה אינטנסיבית אגרסיבית כל שבוע, כל חודש, בדיקות דגימות ואם צריך לקירות ומעצרים". 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm