שר החוץ, יאיר לפיד, ערך היום (שני) תדרוך לתקשורת, ברקע המלחמה באוקראינה והמאמצים לחילוץ הישראלים המנסים להימלט מהמדינה לעבר הגבולות עם שכנותיה.

בפתח הדברים, התייחס לפיד להצבעת האו"ם בדבר גינוי הפלישה, והבהיר כי ישראל תצטרף ותצביע בעד. "ישראל תהיה חלק מהסיוע ההומניטרי, יש לנו חובה ערכית ומוסרית. היום ומחר יצאו שלושה מטוסים עם ציוד חירום. ישראל הייתה ותהיה בצד הנכון של ההיסטוריה, אלו ערכנו".

לצד זאת, הוסיף לפיד כי "גם האמריקאים מבינים את הרגישות, לישראל יש גבול עם רוסיה בגבולנו הצפוני הלכה למעשה. אנחנו מחויבים לעיקרון קדוש, נעשה הכל כדי לא להשאיר אף ישראלי ויהודי מאחור".

"זה לא פשוט, יש פקקי ענק במעברים. משרד החוץ מנהל את אחד המבצעים המסובכים בתולדות המדינה, מאמץ אדיר ואירוע מתגלגל שרחוק מאוד מסיום. דואגים לישראלים, דואגים ליהודים וליבנו עם אזרחי אוקראינה", סיכם.

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, נאט"ו מעבה כוחות ברקע הניסיון לסגור את המסדרון היבשתי בין המובלעות לקייב, ומוסיפה להעביר סיוע צבאי לאוקראינה. במקביל לכך, ממשיכות הסנקציות כנגד מוסקבה ביניהן סגירת המרחב האווירי, עם זאת בישראל מעריכים כי הדבר לא מעורר בעיה אמיתית לתעופה הישראלית נכון לשעה זו.

במקביל, האמריקאים אותתו לישראל כי יש לוודא שחשבונות בנקים רוסיים לא יועברו לכאן. על כן, קיימת האפשרות כי יגיעו גל של בקשות לעזרה מישראל, חלקן מאנשים שתרמו למדינה כספים בעבר.

בישראל מתכוונים לפעול בשלב זה על מנת לסייע לישראלים והיהודים תוך שמירה על חייהם, וכן לנקוט בעמדה ערכית מבלי לפגוע באינטרסים הביטחוניים. באוקראינה נמצאים כעת כ-40 אלף יהודים, כאשר עיקר האתגר בחילוצם נתון בעוצר הלילות באוקראינה והגיוס הכללי של גברים בני 18-60 שלא מורשים לצאת מהמדינה.

כמו כן, בישראל מעריכים כי המצב הדיפלומטי עם הרוסים כמו עם האמריקאים עומד במצב יציב, זאת למרות הפרסומים על הזעם האמריקאי בעקבות היעדר הגינוי לרוסיה.

יהודי אוקראינה ממלאים טופס עלייה לישראל בלבוב  (צילום: רפי הלטזר, שליח הסוכנות היהודית בלבוב)
יהודי אוקראינה ממלאים טופס עלייה לישראל בלבוב (צילום: רפי הלטזר, שליח הסוכנות היהודית בלבוב)

כזכור, בוועדת הכספים ובוועדת החוקה נערכים הבוקר דיונים בנוגע להיערכות הממשלה לקליטת העולים מאוקראינה. נציג הסוכנות בדיון אמר כי "נכון לאתמול, מתוך חמשת אלפים פניות, 2,500 איש הביעו רצון לעלות בתוך ארבעה עד חמישה ימים. מייד עם שוך הקרבות אנו צפויים לאלפי עולים. נצטרך לקחת מתקנים בצורה משמעותית שישבו במדינות שכנות לאוקראינה. לא רוצה לומר מחנות פליטים אבל צריך להערך למחנות מעבר אליהם יגיעו אלפי יהודים".

בינתיים נמשכים המאמצים לסייע לקבוצות ישראלים שהגיעו לגבול אוקראינה-רומניה. רוני שבתאי, קונסול ישראל בבוקרשט, סייע הלילה לישראלים שהגיעו לפנות בוקר למעבר הגבול.