הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד שוחח היום (חמישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה וצינן את ההתלהבות: "צריך לראות שטורקיה לא עושה עלינו סיבוב כי היא עשתה את זה כמה וכמה פעמים, שלא ניתן לארדואן כרטיס יציאה מהכלא בחינם". 

בפתח דבריו סיפר רביד כי "הטורקים עשו מאמצים של ממש שהצילומים של הרצוג, נשיא המדינה, יהיו מפוארים ככל שאפשר. כולל טקס קבלת פנים עם 21 פגזים שירו, ופלוגה של חיילים טורקים שהיו לבושים כאבירים מימי התקופה העות'מאנית, ושטיח בצבע טורקיז שאותו ניקו ויישרו עד לרגע שהגיע נשיא המדינה. ללא ספק הרצוג יכול לתת לעצמו ציון מאה בכל מה שקשור לתפאורה ולדברים הסמליים של הביקור הזה". 

הוא הסביר כי בין הטקס הראוותני לבין המציאות של היחסים הרעועים עם טורקיה "יש פער גדול, אבל לא הייתי עורך השוואה בין המעטפת לבין הטקסט של ארדואן, למרות שביחס אליו זה היה בסדר. במציאות יש פערים גדולים בין טורקיה לבין ישראל, וחשדנות רבה בין שני הצדדים". 

היה ניתוק בין המדינות למשך 14 שנה. אז אי אפשר בבת אחת להפוך את הקערה.
"נכון, אבל זה בדיוק מה שהטורקים ניסו לעשות אתמול. הם ניסו להדליק את האור, ולהגיד 'הנה הכל בסדר'. כך למשל עשה שר החוץ הטורקי. אתמול פניתי אליו, וביקשתי לדעת מה השלב הבא והוא אמר שהשלב הבא זה פגישות. שאלתי אותו מתי הוא בא לארץ, והוא אמר שהוא יגיע לארץ ב־3 לאפריל לפגוש את שר החוץ יאיר לפיד וידבר איתו על החזרת השגרירים.

"שאלו את לשכת השר האם הם מכירים כזה דבר, והם אמרו שהם יודעים שהוא רוצה לבוא, אבל לא יודעים שהוא רוצה לדבר על החזרת השגרירים. לכן, אתמול התגלה הפער הזה מאוד מהר. אני חושב שבישראל היו מוכנים לזרום עם ביקור הרצוג, כי זה ביקור סימלי. העניין הוא, שמצד לפיד עושה רושם שהוא היה רוצה ללחוץ קצת על הברקסים, ולראות מה הטורקים עושים הלאה".

כשנשאל אם לא מדובר במבוכה עבור הנשיא הרצוג אמר: "בסדר. יש בסוף אנשים. הממשלה היא לא גוף אחד, ולנשיא יש מעמד משלו. בסופו של דבר הפער הוא לא בין שר האוצר לנשיא אלא בין ממשלת ישראל לממשלת טורקיה. אני חושב שהם היו רוצים לקחת פח צבע די זול ולעשות כמה שליכטות ולהגיד שהכל בסדר. אתם מכירים את זה שבצבא אומרים שרטוב זה נקי? אז ככה זה אצל הטורקים".

הוא הסביר את האינטרסים מאחורי ההתפתחויות: "הם רוצים להתקרב לאמריקאים, אבל נשאלת השאלה למי יש אינטרס גדול יותר ביחסי ישראל־טורקיה. אני חושב שלטורקיה יש אינטרס גדול יותר ביחס לישראל, ויש לה הרבה יותר מה להרוויח מהאירוע הזה". 

רביד הדגיש: "צריך לראות שאנחנו לא נותנים לארדואן כרטיס יציאה מהכלא בחינם. ארדואן נמצא בבור מול ארצות הברית – המצב הכלכלי שלו קשה, המצב הפוליטי קשה, וגם המצב האזורי שלו קשה. אני לא אומר שלא צריך להושיט לטורקיה יד בחזרה, אבל לא צריך לעשות את זה בריצה מטורפת, ובלי לקבל תמורות. בינתיים, ארדואן לא נתן תמורות. בינתיים יש הבטחות שהחמאס לא יפעל מטורקיה, אבל לא ראו שום מאמץ אמיתי.

"בכל מקרה, אני חושב שצריך לראות שטורקיה לא עושה עלינו סיבוב כי היא עשתה את זה כמה וכמה פעמים. לכן, הם מתנהלים בשיטה של כבדהו וחשדהו. אני חושב שלנשיא היה את הרצון שלו לקדם את הנושא, בנט ולפיד לא התנגדו לזה באופן עקרוני – אבל כשזה מגיע לשלב הבא של החזרת שגרירים, ולעזרה לטורקים בוושינגטון, ולשיתוף פעולה בעניין הגז אז אף אחד לא ממהר איתם". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי fm103  

"היחסים עם טורקיה זה גם אינטרס ישראלי"

בהמשך, עלה לשידור שגריר ישראל בטורקיה לשעבר פנחס אביבי ושיתף בדעתו על ההתחממות ביחסים. "היום ארדואן זקוק לישראל בכדי לחזק את הקשר שלו למערב, הגיע הזמן להפסיק לעשות חשבונות ולהתחיל לשתף פעולה". 

בפתח הדברים נשאל אביבי אם הוא מוכן לחזור לטורקיה והוא השיב: "כמבקר למה לא? כשגריר לא חוזרים פעמיים לאותו המקום. זה לא רציני. אני צופה בעניין רב במה שקורה, ורוצה לומר שהאינטרס ביחסים בין ישראל לטורקיה הוא לא רק אינטרס טורקי אלא גם ישראלי. כאשר אנחנו חובקים בעיות מאוד דומות. למשל, איראן מבחינתם ומבחינתנו, המצב בסוריה מבחינתם ומבחינתנו, וגם הגשר היבשתי שאיראן־עיראק בונות בים התיכון זו בעיה שלהם ושלנו. זה רק הגיוני, ונדרש אפילו שבין המדינות נדרש שיתוף פעולה".

"אם נסתכל על ביקור הרצוג נתחיל ונאמר שביקורים כאלה לא מתחילים בביקור עצמו, אלא בעבודה קשה שעשו הדיפלומטים בשתי המדינות, גם במשרד החוץ הטורקי, וגם במשרד החוץ הישראלי. הם אלו שהכינו את הביקור ובאו עכשיו ליהנות מהעבודה הקשה. אין לי ספק שלא פחות מזה לארדואן יש אינטרסים שנשפר את מצבו מול אירופה וארצות הברית הוא רוצה להיות שותף. מבחינתנו, כל פעולה שאנחנו עושים באזור מחייבת עין לעבר טורקיה".  

"עקבתי אחר הדברים בעניין רב, מאז שהייתי שגריר בטורקיה, אחר הקונפליקטים שהיו בינינו ולדעתי אנחנו חולקים את האחריות על הדברים במידה רבה, ואפילו שווה על הדברים שקרו. מעולם לא היה מצב בו אחד בעט בכד החלב בצורה בה היחסים ניזקו. עובדה שברמה האזרחית למשל, בתקופתו של ארדואן רמת הכלכלה קפצה, עובדה שישראלים ממשיכים לראות בטורקיה כיעד לנסיעות, ויש לארדואן עניין בגז הישראלי.

"צריך לשים לב שההצהרות שלו הן לאוזניים האיסלמיות יותר מאשר למעשים ממש, ואני רואה היום תחילתה של דרך חדשה שנעשתה בזכות אנשי המקצוע בשתי המדינות. אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל יש לי כבוד ענק לדיפלומטים ולעובדים במשרדי החוץ בשתי המדינות. הם אלו שיודעים למצוא את הדרך הנכונה ולמצוא את המשותף ולדחות את המנוגד". 

כשנשאל איפה הייתה הבעיה לאורך ה־14 שנה האחרונות והאם ייתכן שזה קשור לעימות אישי בין ארדואן לנתניהו השיב: "לא חושב שעניין האגו משחק בין שתי המדינות, אלא שבמהלך השנים משתנים האינטרסים. ידידות בין מדינות לא קשורה לידידות בין אנשים. היום הוא זקוק לישראל בכדי לחזק את הקשר שלו למערב". 

לסיום אמר: "ארדואן שילם לא מעט, ואני חושב שהגיע הזמן להפסיק לעשות חשבונות של חנווני במכולת. התפקיד של אנשי המקצוע הוא להסתכל קדימה, וזה מה שיעניק הזדמנות לשיתופי פעולה". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי fm103