"אירוע היסטורי": הערב צפויה לצאת לדרך "פסגת הנגב", יוזמתו של שר החוץ יאיר לפיד, במהלכה ייפגשו בכירי משרד החוץ הישראלי עם חמישה שרי חוץ ומנהיגים ממדינות ערביות, ביניהן איחוד האמירויות, בחריין, מצרים, מרוקו וארה"ב. דוד גוברין, שגריר ישראל במרוקו התייחס הבוקר (ראשון) בראיון לשבע-תשע ב-103fm לחשיבותו של האירוע הדיפלומטי, וטען: "כשיש דיאלוג ושיח, מתגבשות החלטות והבנות".

"זו פסגה מאוד חשובה שמוביל שר החוץ ומשרד החוץ מארגן אותה", החמיא תחילה. "זה באמת אירוע היסטורי מיוחד במינו. זו הגעה ראשונה של שר החוץ המרוקאי אי פעם לישראל, כך שמעבר לפסגה יש פה חשיבות מאוד גדולה". כשנשאל האם יכולות להתקבל בה החלטות, טען גוברין: "זה חלק מהשיח. כשיש דיאלוג ושיח מתגבשות החלטות והבנות. צריך לזכור שמדובר במדינות ידידותיות שעומדות בפני איומים אזוריים משותפים ושרוצות לבקש עצה ולראות איך אפשר להתמודד בצורה יותר טובה עם האיומים האלו".

"כמובן שהנושא האיראני הוא המרכזי", טען, "וגם ההשלכות של המשבר בין רוסיה לאוקראינה והמלחמה על האזור שלנו". כשנשאל האם מדובר בניסיון לייצר חזית נגדית לאיראן, אמר גוברין כי "לא חושב שזו חזית נגד, אלא חזית בעד שלום, פיתוח, כלכלה ויציבות. יש פה מדינות שהן שוחרות שלום וזו האג'נדה שהן רוצות לקדם ועושות בפועל".

תערוכת טילים באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
תערוכת טילים באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

השגריר לשעבר מסכים, עם זאת, לקביעה שהאויב המשותף של כל המדינות האלה היא איראן: "אין בזה שום דבר חדש, כולנו יודעים את זה. הפעילות האיראנית מאוד מטרידה, ובהחלט מדובר בפעילות חתרנית ומסוכנת שמטרתה לערער את היציבות. פה יש כינוס של הגורמים שרוצים לחזק את היציבות ולעצור את הפעילות החתרנית הזו".

האם ישראל היא מעצמת על בדרכה להתברג כמתווכת-על כמו ארה"ב? גוברין צינן: "אנחנו שותפים כמו שאר המדינות, אין פה מעצמת על, צריך להסתכל על הדבר הזה בצורה יותר צנועה. אנחנו שחקן אחד מתוך שחקנים אזוריים שונים ואנחנו רוצים לאחד כוחות, כי כשמאחדים כוחות יכולים להגיע לתוצאות טובות יותר".

יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: Edits palens)
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: Edits palens)

כנשאל האם ישראל תאפשר לצייד את מדינות האזור בעוד נשק מתקדם ענה הדיפלומט לשעבר: "לא יודע, לא רוצה להיכנס לזה. שרי החוץ ידונו ויקבלו החלטות".

האם היעדרם של נציגים מירדן וכן, מהרשות הפלסטינית קשורה לפסגה שצפויה להתרחש ברמאללה? גוברין טען שזו ספקולציה, אבל הסביר: "מדברים על כינוס של שרי חוץ של מדינות אז לא הייתי מכניס את הפלסטינים לעיניין הזה. ולגבי הירדנים - אני לא יודע למה הוא לא הגיע, לא טיפלתי בזה".

יאיר לפיד, אנתוני בלינקן והשייח עבדאללה במסיבת עיתונאים (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
יאיר לפיד, אנתוני בלינקן והשייח עבדאללה במסיבת עיתונאים (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)

הבחירה לקיים פסגה דיפלומטית בנגב היא חריגה, ועולה החשש שהדבר נובע בגלל חוסר ההסכמה של חלק מהמשתתפים בה שהיא תיערך בירושלים. גוברין טען שהוא לא יודע מה היו השיקולים: "הקביעה של איפה תערך הפסגה נעשתה על ידי שר החוץ והמטה בירושלים".

ולבסוף, האם ישנו סיכוי שארצות הברית תשנה את עמדותיה במשא ומתן להסכם הגרעין עם איראן בעקבות הדברים שיתרחשו בפסגה המדינית? "בהחלט", טען גוברין. "הוא (ביידן) ירצה מן הסתם לשמוע את הקולות השונים. זה לא מסתכם בביקור בארץ, הוא ממשיך לאחר מכן גם למדינות נוספות באזור. הוא רוצה להתרשם באופן מעשי ממה שקורה בשטח ועל בסיס זה תתגבש הערכה והמדיניות האזורית. אני מקווה שמשמרות המהפכה יישארו ברשימת הטרור. מדובר בארגון שיש לנו הוכחות חותכות שמדובר בארגון טרור ולכן הוא צריך להישאר שם".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm