סקר מיוחד שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה ותוצאותיו פורסמו היום (ראשון) בדק את עמדת הציבור הישראלי בעניין מלחמת רוסיה-אוקראינה, סוגיית קליטת הפליטים ומתן סיוע הומניטרי. לפי הסקר, כמעט מחצית מהציבור תומך בקליטת פליטים ללא הבדל דת, בעוד פחות משליש סבורים כי מאמצי התיווך של ראש הממשלה נפתלי בנט בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי יסייעו בהפסקת הלחימה

לפי הממצאים, בסוגיית קליטת פליטים ועולים נמצא כי 44% מהציבור תומכים בקליטת פליטים ללא הבדל דת, לא יהודים ויהודים כאחד. בקרב יוצאי אוקראינה מחצית תומכים בכך, בקרב הערבים  48%, בקרב יהודים שאינם יוצאי חבר העמים 42% ובקרב יוצאי רוסיה 39.5%.

בשאלה זו נרשמו הבדלים תהומיים בין המחנות הפוליטיים: בשמאל 74% תומכים בקליטה לא בררנית, לעומת 59.5% במרכז ו-31% בימין. כשבוחנים לפי רמת דתיות, הנתונים אחרים - בקרב חרדים 6% בלבד תומכים בכך, בקרב דתיים - 20%, בקרב המסורתיים הדתיים – 35%, בקרב המסורתיים הלא דתיים – 35%, ובקרב החילונים – רוב של 60%.

מהסקר עלה עוד כי מרבית הציבור לא מאמין במאמצי התיווך של בנט ולפיד. רק 30% מהנשאלים, פחות משליש מהציבור, סבורים כי הניסיונות האלו יצליחו לסייע בהפסקת הלחימה באוקראינה. בחלוקה למחנות פוליטיים סבורים כך 38% מהשמאל, 32% מהמרכז ו-28% מהימין. 

מנגד, בשאלת השתתפות ישראל בסנקציות נגד רוסיה דווקא נרשמה תמיכה במדיניות הממשלה, שכן מרבית הציבור סבורים כי הימנעות ישראל ממעורבות מלאה בסנקציות על רוסיה נכונה. כך מאמינים 67% מיוצאי חבר עמים, 61% מהיהודים שאינם יוצאי חבר העמים ו-54% מהערבים. בשמאל, מסכימים לכך כמחצית - 49%, ובמרכז ובימין זהו רוב של 60% ו-64% בהתאמה. 

בשאלת האחראי העיקרי לעימות, רוב הנשאלים רואים ברוסיה בראשות פוטין את האחראית העיקרית - 77% בקרב יהודים שאינם יוצאי חבר העמים ו-69% בקרב יוצאי חבר העמים (יוצאי אוקראינה – 70% יוצאי רוסיה – 66%). עם זאת, מקרב המרואיינים הערבים רק 27% סבורים כך ושיעור דומה, 23%,  מטיל את האחריות על ארה"ב ומדינות נאט"ו. 

לפי הממצאים, בשאלה האם ישראל צריכה להגיש סיוע הומניטרי בראש ובראשונה ליהודים באזורי העימות, בקרב היהודים שאינם יוצאי חבר העמים 78% הסכימו עם עמדה זו, בקרב יוצאי חבר העמים 65% הסכימו איתה ובקרב הערבים רק 27%. בחלוקה לפי מחנות פוליטיים, בקרב השמאל מיעוט גדול (48%) סבורים כך, במרכז 72% ובימין 83%. 

כמו כן, כמחצית הנשאלים תומכים בהקלות על מתנגדי שלטון מרוסיה בקבלת ויזת כניסה לארץ לזמן קצוב, ללא הבדלים משמעותיים בין יוצאי חבר העמים ליתר הציבור היהודי. 

הסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה נערך על ידי צוות מרכז ויטרבי בראשות פרופ' תמר הרמן, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג של 1,004 מרואיינים מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה, בחלוקה לשלוש קבוצות - עולי בריה"מ מ-1990 ועד היום, יהודים שלא עלו מבריה"מ וערבים. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.15%.


---
סקר לבחינת עמדות הציבור הישראלי כלפי העימות בין רוסיה לאוקראינה נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 14-17/3/2022, רואיינו 1,004 איש ואשה - 798 בעברית, 103 ברוסית ו-103 בערבית. המרואיינים מהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה בחלוקה לשלו קבוצות: עולים מחבר המדינות מ-1990 ועד היום, יהודים שלא עלו מחבר המדינות בתקופה זו וערבים. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.15%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגםלקובץ הנתונים המלא ראו: https://dataisrael.idi.org.il