בעקבות המהומות הקשות בהר הבית ובאזור העיר העתיקה בירושלים, שכללו תקיפות של מתפללים יהודים בדרכם לכותל, והמתיחות שנוצרה באזור, מפלגת רע"מ הודיעה כי היא מקפיאה את חברותה בקואליציה ובכנסת. ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), אשר תקפה את המהלך, הסבירה הבוקר (שני) את עמדתה, בשיחה עם ענת דוידוב וגדעון אוקו, בתוכניתם ב־103fm

בפתח דבריה אמרה: "אנחנו אמרנו את מה שיש לנו להגיד על הקואליציה המקרטעת והממשלה הימינית הזו - אנחנו חושבים שהממשלה הזו הלכה ימינה והרחיקה בללכת ימינה".

ח"כ תומא סלימאן תקפה את הממשלה ואמרה כי היא "כבר מעל שבועיים משתמשת בכל אמצעי הדיכוי האפשריים בצורה מאוד ברוטלית נגד העם הפלסטיני. היא כבר השתמשה בכל אפשרות גם כן להריסת בתים בנגב, במדיניות מאוד קיצונית נגד האוכלוסייה הערבית בנגב ואנחנו לא חושבים שצריך לתת להם יד להמשיך את המדיניות הזו ולבצע עוד ועוד ממה שראינו".

בהמשך, תקפה את ההצהרה על רע"מ על הקפאת חברותה בקואליציה ובכנסת, ואמרה כי למעשה מדובר במהלך ריק מתוכן: "אני לא מבינה את ההחלטה הזו. ניסיתי להבין מה הקפיאו, איך הקפיאו, עכשיו תקופת פגרה, אין הצבעות ואין דיונים. מה הם מקפיאים בעצם? אני חושבת שזה היה ניסיון להכיל את הכעס שבתוכם. קולות הכעס, המרמור והרצון לסיים את הסאגה הזו מצדם. הם עשו את הצעד הזה בגלל מעשי הממשלה, לא הכנסת".

עוד אמרה על רע"מ: "כאשר הם מתאמים את זה עם לפיד ובנט, אני בטוחה שהם יודעים שאין הקפאת חברות. או שמתפטרים או שאתה חבר כנסת. הכעס של הציבור ושל חברי התנועה האסלאמית על הרשימה המאוחדת זה בגלל החברות שלהם בקואליציה, לא בגלל החברות שלהם בכנסת".

לדבריה, "אנחנו לא מתערבים בעניינים של רע"מ. אנחנו לא מנסים לשחק את המשחק הזה כאילו שאנחנו מקוממים אנשים. אני חושבת שיש סיבות מספקות לציבור של רע"מ להתקומם, בלי המעורבות שלנו ובלי שננסה לתרום לזה. עד כמה שידוע לי אנחנו לא בקשר בעניינים האלו".



"קוראים לכולם לא להיות חלק ממערכת הדיכוי וממערכת הכיבוש"

עוד הוסיפה, והבהירה כי "עבאס מבין שהוא נקלע לסיטואציה, המשך הישיבה בקואליציה הזו גורמת לו נזק פוליטי. אנחנו מצביעים לפי העקרונות שלנו. תראו לנו פעם אחת שהצבענו נגד העקרונות שלנו. זה תלוי בחוק עצמו אם הוא מתאים לעקרונות שלנו ואם הוא משרת את המטרות שלנו. אנחנו לא באים רק מתוך גישה של להתנגח, אם יהיה משהו שישרת את הציבור אנחנו נשקול כמובן. תמיד עשינו את זה ואנחנו נעשה. אם הממשלה הזו רוצה לחיות ולהמשיך לתפקד, יש שינוי מהותי בגישה שלה שאני בטוחה שהם לא רוצים לעשות".

בעקבות אמירותיה, תהה גדעון אוקו האם הממשלה הנוכחית היא לא הרע במיעוטו עבורם. ח"כ תומא סלימאן השיבה: "הרע במיעוטו למי? אני חושבת שהגיע הזמן להגיד - אנחנו נלכדנו במציאות כזו שאנחנו מחויבים לבדוק את האפשרות מה עדיף. ימין התנחלותי או פשיסטי? זו מציאות עלובה וכואבת".

"אם יש מישהו שנאבק בממשלת נתניהו וגרם לו לא להצליח להרכיב ממשלות זה אנחנו. העלנו את אחוז ההצבעה באוכלוסייה הערבית ונאבקנו. מי שגרם להצלחה הזו ולגורם העיקרי שהכשיל את נתניהו להיחלש זה היה רע"מ שיצאה מהרשימה המשותפת, ניהלה מו"מ עם הליכוד ואחר כך חברה לממשלה הזו. מרצ ואנחנו היחידים שלא ניהלו מו"מ עם נתניהו", אמרה.

בסיום השיחה, התייחסה ח"כ תומא סלימאן לאמירתו של יושב ראש מפלגתה, ח"כ איימן עודה, שקרא למשרתים ערבים, בהם מוסלמים, נוצרים ודרוזים, לערוק מהמשטרה וכוחות הביטחון, וחיזקה את דבריו: "אנחנו קוראים לכולם לא להיות חלק ממערכת הדיכוי וממערכת הכיבוש".



עריכה: שני רומנו / 103FM