ההצבעה על התפזרות הכנסת ה־24 בקריאה שנייה ושלישית נדחתה להיום (חמישי) כך שההצבעה צפויה להיערך סביב השעה 9:00. זאת בעקבות קרבות ההתשה שהתנהלו לאורך כל יום אתמול בין הקואליציה לאופוזיציה סביב חוק המטרו, שגרמו לעיכובים באישור חוק ההתפזרות.

לפיכך, כניסתו של ראש הממשלה החלופי יאיר לפיד לתפקיד ראש הממשלה במקומו של נפתלי בנט תיעשה רק הלילה בחצות. לפיד ייכנס לתפקיד מכוח חוק ממשלת החילופים והוא לא יצטרך להישבע אמונים בכנסת לאחר שכבר עשה זאת בעת כניסתו לתפקיד ראש הממשלה החליפי.

הקואליציה והאופוזיציה סיכמו השבוע במגעים ביניהם על חבילת חוקים שיעברו בהסכמה במליאה טרם התפזרותה, ועל כך שהכנסת תפוזר לא יאוחר מאמש בחצות. אלא שאז יצאו שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן בקמפיין נזעם נגד השארת "חוק המטרו" מחוץ להסכמים.

אתמול החליטו בישראל ביתנו ובמפלגת העבודה להחריף את המאבק, ודרשו להביא את חוק המטרו לאישור המליאה גם במחיר עיכוב בהתפזרות הכנסת. כדי לממש את האיום הגישו שתי הסיעות מאות הסתייגויות לוועדת הכנסת כשבעקותיהן הוגשו הסתייגויות נוספות מכל סיעות הבית. מרצ הגישה לוועדת הכנסת הסתייגות לחוק ההתפזרות בדרישה להוריד את אחוז החסימה. 

הרשימה המשותפת הגישה כ־12 אלף הסתייגויות בדרישה לעכב את התפזרות הכנסת על מנת לגרום לתקנות יו"ש לפקוע הלילה בחצות מבלי שיחודשו. "המטרה היא לדחות את הפיזור עד לאחר פקיעת תקנות האפרטהייד", טען ח"כ עופר כסיף. על כל המהומה הזאת ניצח ליברמן, שצייץ בטוויטר כי "ברגעים אלה אני מצפה לפחות מכל חבריי בקואליציה לשים את כל השיקולים הפוליטיים בצד ולפעול אך ורק לטובת האינטרס הלאומי".

ביש עתיד נלחצו מהעיכובים בשל הרצון לראות את לפיד נכנס מוקדם ככל האפשר ללשכת ראש הממשלה. גורמים במפלגה אמרו כי "מפלגות הקואליציה משחקות לידיים של נתניהו. עיכוב הפיזור ושינוי מועד הבחירות רק יחזק אותו". לפיד אף צייץ כי "ביני לבין אביגדור ליברמן אי אפשר לסכסך. עובדים ביחד כדי להעביר את המטרו". מרב מיכאלי צייצה בתגובה: "מוטב מאוחר מלעולם לא".

בליכוד דחו את כל הלחצים. ח"כ יואב קיש אף הצהיר מפורשות במליאת הכנסת כי הדרך היחידה שבה מפלגתו תסכים להעביר במליאה את חוק המטרו היא באמצעות הקדמת הבחירות ל־25 באוקטובר במקום 1 בנובמבר כפי שדורשים בקואליציה. הסיבה לכך היא שבתאריך זה תלמידי הישיבות עדיין נמצאים בחופש. כך נמשכו המאבקים והלחצים בין הקואליציה לאופוזיציה ובתוך הקואליציה כשבוועדת הכנסת מתקוטטים חברי הכנסת סביב אלפי ההסתייגויות שהגישו.

בסופו של דבר סוכם, לאור התארכות הדיונים, כי חוק התפזרות הכנסת יובא להצבעה רק הבוקר. למרות כל המחאות נראה כי חוק המטרו יישאר בחוץ, למגינת לבם של מיכאלי, ליברמן ותושבי גוש דן. ואילו לפיד עצמו יצטרך לחכות עוד כמה שעות כדי להגשים את החלום שעמו יצא לדרך כשהקים את יש עתיד - לשבת על כס ראש הממשלה ולו רק כראש ממשלת מעבר.